• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68300
+
-

چرا مهاجرت مزدک مهم و دردناک است

طغیان پسر خانه‌زاد تلویزیون

چرا مهاجرت مزدک مهم و دردناک است

رسول بهروش

مهاجرت مزدک میرزایی اتفاق مهمی است، اما این اهمیت به‌خاطر خود مزدک نیست. مرد همیشه خنثی و آرام تلویزیون، با هیچ معیاری یک نیروی خارق‌العاده برای سازمان به‌حساب نمی‌آمد. اگرچه مهارت مزدک در گزارشگری علاقه‌مندانی داشت که نگارنده هم در زمره جدی‌ترین آنها قرار می‌گیرد، اما او در سایر زمینه‌ها از نبوغ یا جسارت چشمگیری برخوردار نبود. فکرش را بکنید؛ حتی پیمان یوسفی یک‌بار به‌خاطر ابراز امیدواری برای حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران خبرساز شد و چند هفته آنتن را از او گرفتند، اما میرزایی هرگز تا همین سطح هم پیشروی نکرد. در حوزه اجرا، وقتی عادل فردوسی‌پور به المپیک لندن اعزام شد و مزدک برای 2هفته به جای دوست نزدیکش برنامه نود را اجرا کرد، حاصل کار چنان ضعیف از آب درآمد که همه شاکی شدند؛ آنقدر که میرزایی بنده‌خدا با همان لحن آرامش از مردم عذرخواهی کرد که ناچار شده‌اند او را تحمل کنند! بنابراین روشن است که با یک نیروی مولف یا خارق‌العاده مواجه نبودیم، اما اتفاقا اهمیت کوچ این آدم درست در همین بی‌اثری و اطاعت‌پذیری اوست؛ آنجا که باید ببینیم در صداوسیما چه فضایی شکل گرفته که حتی آرام‌ترین‌ها و بی‌حاشیه‌ترین ها هم نمی‌توانند آن را تاب بیاورند و عطای ماندن را به لقایش می‌بخشند.
در حالت عادی، این تصور وجود داشت که اگر روی کره زمین فقط یک آدم وجود داشته باشد که تا ابد بتواند بدون دردسر با صداوسیما همکاری کند، او مزدک میرزایی است، اما حالا عرصه تلویزیون حتی بر همین پسر سازشکار و خانه‌زاد خودش هم تنگ آمده؛ کسی که به واسطه شغل پدرش در حوزه کارگردانی، از کودکی در صداوسیما رفت‌وآمد داشت و پایه‌های حضورش در سازمان از همان جا شکل گرفت. اینکه مسئولان تلویزیون و به‌خصوص مدیران فعلی شبکه 3 چه کرده‌اند که حتی مزدک هم چمدانش را می‌بندد و می‌رود جای تامل دارد. وقتی یکی چون او نمی‌تواند چنین محیطی را تحمل کند، وای بر آنها که سودای خلاقیت، روشنگری و تضارب آرا در سر دارند. بدیهی است که اینها حق عبور از صد فرسخی جام‌جم را هم نخواهند داشت!
غیر از اینها، خداحافظی مزدک میرزایی مقارن با خانه‌نشینی عادل فردوسی پور، نشانه پایان یک دوران طلایی در شبکه سوم است؛ روزگار سپری‌شده یک رسانه جذاب که نوابغ را دستچین می‌کرد و به آنها مجال شکوفایی می داد. حالا اما سکوت بر چهره خاطره‌سازان 2دهه گذشته حاکم می شود؛ شاید فقط به این دلیل که هیچ‌کس خودش را بالاتر از مدیران فعلی شبکه نداند. ملک طلق می دانید چیست؟ تلویزیون ملک طلق این آقایان است و کاری هم از دست ما ساخته نیست متأسفانه.

این خبر را به اشتراک بگذارید