• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68038
+
-

«پیرمرد و دریا» در ساحل انزلی

پویش «تو هم بخوان» در یازدهمین برنامه کتابخوانی خود در مجاورت اسکله صید کیلکای این شهر ساحلی به مرور آثار همینگوی نویسنده آمریکایی پرداخت

عصر یک روز تابستان گرم وقتی لنج‌های صید کیلکا با صدای کاکایی‌ها و پرستوهای دریایی از چرت ظهرانه درآمدند و راهی دریا شدند، قایق داستان‌های «ارنست همینگوی» نویسنده آمریکایی امواج را شکافت و جای آنها را گرفت و در اسلکه لنگر انداخت. به گزارش ایرنا، «پویش تو هم بخوان» یکی از برنامه‌های خودجوش فرهنگی و ادبی است که بدون دخالت بخش دولتی در این شهر ساحلی به اجرا در می‌آید. در این برنامه فرهنگی، سوژه‌ای برای خواندن و معرفی کتاب انتخاب می‌شود و افرادی برای دوستداران ادبیات، کتاب می‌خوانند.

هر بار در «پویش تو بخوان» یکی از نقاط شهر به عنوان محل اجرای برنامه انتخاب می‌شود که این بار، یازدهمین برنامه در اسکله صید کیلکای انزلی برگزار شد. در این برنامه «عباس پیشگاه بحری» هنرمند عرصه تئاتر انزلی، بخشی از «پیرمرد و دریا» را به شیوه‌ای دراماتیک برای حاضران خواند. وی از حاضران درخواست کرد تا این داستان را به خاطرات خود از رنج و تلاش ماهیگیران شهرستان پیوند بزنند.«پیرمرد و دریا» کتابی است که جایزه ادبی نوبل را نصیب خالقش کرده و شاید بیش از داستان‌های دیگر روی این کره خاکی خوانده شده است. اهالی انزلی با خواندن «پیرمرد و دریا» شاید بیشتر از مردم نقاط دیگر با آن احساس نزدیکی و آشنایی کنند.


در سرزمین دیگر 

در ادامه برنامه «علی حق‌ره» هنرمند اهل انزلی «در سرزمین دیگر» همینگوی را برای مخاطبان خواند.وی درباره ویژگی‌های آثار همینگوی گفت: خواندن آثار وی سهل و ممتنع است، اما درک لایه‌های عمیق آن به آسانی امکان‌پذیر نیست.حق‌ره یادآور شد: نویسندگان بسیاری تلاش کرده‌اند که مثل او بنویسند اما از پس این کار بر نیامده اند.


وی‍ژگی‌های بارز همینگوی

«مریم ساحلی» نویسنده و مدرس انجمن داستان هزار و یک شب انزلی و مجری این برنامه اظهار کرد: ارنست میلر همینگوی نویسنده‌ای با تجربه‌های زیستی بسیار بود. حضور در جنگ، سفرهای متعدد و نزدیکی او به طبیعت مجموعه‌ای از اطلاعات و خاطرات برایش ساخت که به خوبی در آثارش هویداست.

وی ادامه داد: نثر ساده، خلاصه‌نویسی، عینیت‌گرایی، تصویرسازی قدرتمند، دیالوگ‌نویسی برجسته از جمله ویژگی‌های این نویسنده تاثیرگذار به شمار می‌آید. برخلاف برخی داستان‌نویسان بزرگ که تنها مخاطبان خاص ادبیات داستانی به خوانش داستان‌هایشان راغب هستند، آثار همینگوی برای مخاطبان خاص و عام دلنشین است.

ساحلی با اشاره به این‌که بی‌تردید زندگی همه ساحل‌نشینان با دریا پیوند خورده است، افزود: داستان «پیرمرد و دریا» که جایزه‌های پولیتزر و نوبل را برای خالقش به ارمغان آورد برای ما آشناست. سانتیاگو قهرمان این رمان را می‌شناسیم همان‌طور که صیادان پیر و جوان شهرمان را که برای کسب روزی به دریا می‌زنند، می‌شناسیم.

 ما آنها را که با امواج خروشان دریا و آفتاب سوزان و بادهای سرد مواجهند، می‌شناسیم و با احساس صیادانی که با تورها و دستان خالی به ساحل باز می‌گردند، آشناییم.«شایان میرزایی» هم روایتی از همینگوی با عنوان «مردم کنار رود سن» قرائت کرد که در آن به شیوه صید ماهی از این رود جاری از میان پاریس، شهر زیبای فرانسه پرداخته شده بود.


پیرمرد روی پل

«هامون وطن‌دوست» هنرمند عرصه موسیقی این بار ساز خود را به کناری نهاد و قصه «پیرمرد روی پل» را روایت کرد.صدای رفت و آمد قایق‌های موتوری با گردشگران شاد، صدای سوت کشتی‌ها هنگام عبور از کانال بندر، صدای بوق خودروها و غوغای پرندگان هیچکدام نمی‌توانستند حواس دوستداران را از داستان دور کنند.

«آرمین صافدل» بانی اصلی «پویش تو بخوان» گفت: این پویش با هدف کمک به گردش کتاب و ترویج کتابخوانی از آبان ۹۶ تاکنون به طور مستمر در مکان‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری شهر انزلی برگزار شده است.وی با بیان این‌که این پویش پروژه‌ای فرهنگی در راستای کمک به گردش کتاب میان دوستداران آن و کتابخوانی است، افزود: در یازدهمین برنامه «پویش تو بخوان» افزون بر ۵۰۰ عنوان کتاب به گردش درآمد.


 مروری بر تاریخچه صید کیلکا

«محمودعباسیان امین» از راهنمایان گردشگری گیلان هم در مورد تاریخچه صید کیلکا در انزلی سخن گفت. کیلکا آبزی کوچکی که مقوی‌ترین ماهی دریای کاسپین است، آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و در سفره غذای مردم این دیار جایگاهی ندارد.به گفته وی برای صید کیلکا صیادان به چراغ‌های رنگین بر سر تورهای قیفی‌شکل خود متوسل می‌شوند و با این ترفند ماهی را از اعماق به سوی دام می‌کشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید