• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67974
+
-

ایده اصلی:ادامه اکران

نمایش عمومی 3فیلم از فردا در سینما‌های تهران آغاز می‌شود

ایده اصلی:ادامه اکران

از فردا با اکران 3فیلم جدید در سینماهای کشور، رنگ و رخساره سردر سینماها تغییر خواهد کرد. قرار است از روز چهارشنبه اکران فیلم‌های« ما همه با هم هستیم»، «سرخ پوست» و «کار‌کثیف» در سرگروه‌های سینمایی‌شان به پایان برسد و ادامه اکران این فیلم‌ها در زیرگروه ادامه یابد. دو فیلم اول مدت زمان قانونی اکران را پر کرده‌اند اما به‌دلیل داشتن فروش مناسب و همان قانون پرکردن کف فروش به اکران‌شان ادامه خواهند‌داد. کار‌کثیف اما بعد از شکست سنگین در گیشه مدتی هم بخت خودش را در اکران زیرگروه جست‌وجو خواهد‌کرد؛ هرچند بعید است این ساخته خسرو معصومی بتواند در وقت اضافه هم کاری از پیش ببرد.

به جای این فیلم‌های سرگروه قرار است قصرشیرین، سرکوب و فیلم ویژه گروه سنی کودک و نوجوان به نام تپلی و من نمایش عمومی خود را آغاز کنند.
نکته جالب اما در تغییرات برنامه‌های اکران، جنجالی بود که بر سر ادامه سرگروهی فیلم «شبی که‌ماه کامل شد» به راه افتاد و البته به درخواست تهیه‌کننده فیلم منتفی شد. شورای صنفی نمایش در جلسه اخیر خود اعلام کرده بود که سقف نمایش فیلم 
«شبی که‌ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار خاتمه یافته ولی طبق ماده ۱۴ نظام نامه فصل چهار، فیلم‌های ارزشی، دفاع‌مقدسی و انقلابی می‌توانند درصورتی که کف فروش را پر کنند تا سقف ۱۰ هفته نمایش داشته باشند. بعد از این تصمیم سازندگان فیلم 
«ایده اصلی» که ظاهرا قرار است جایگزین فیلم نرگس آبیار شود لب به اعتراض گشودند و حرف از اجرایی نشدن قانون زدند.
سعید خانی پخش‌کننده فیلم «ایده اصلی» و مدیر «خانه فیلم» در واکنش به این تصمیم شورای اکران گفت: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم، قرار بود از دوم مردادماه این اثر روی پرده برود اما متوجه شدیم که قرار است از فیلمی که قبل ما روی پرده رفته حمایت شود، به همین دلیل اکران ما با تأخیر صورت خواهد گرفت. برنامه‌ریزی‌های تبلیغاتی هزینه بسیاری دارد و اگر قرار باشد تغییری در زمان نمایش فیلم ایجاد شود، برنامه‌ریزی پخش یک فیلم به هم می‌ریزد. براساس قانون فیلم‌ها می‌توانند تا 7 هفته در سرگروهی روی پرده باشند و ما براساس همین قانون موجود برنامه‌ریزی کرده بودیم و کارمان را پیش بردیم حالا اگر مسئولین بخواهند از فیلمی حمایت کنند و آن را بیشتر از زمان مقرر روی پرده نگه دارند کاری خلاف قانون صورت گرفته است.
این اعتراض‌های پخش‌کننده فیلم ایده اصلی به کارگردانی آزیتا موگویی البته از سوی تهیه‌کننده فیلم شبی که‌ماه کامل شد با واکنشی جالب مواجه شد. محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده «شبی که‌ماه کامل شد» در بیانیه‌ای از حق اکران این فیلم در سرگروه سینما استقلال انصراف داد و در متنی نوشت: بدینوسیله اعلام می‌دارم به دلیل مصاحبه‌های خلاف واقع مدیر پخش 
«خانه فیلم» که از به تأخیر افتادن اکران فیلمشان در سرگروه استقلال مطرح کرده‌اند، از حق فیلم خود برای ادامه اکران در سرگروه سینما استقلال (با توجه به ماده ۱۵ در فصل چهارم آیین‌نامه اکران) صرف‌نظر می‌کنم و همچون فیلم‌های دیگر (مانند فیلم متری شش و نیم که نزدیک به 5‌ماه است اکران است)، با سینماهای زیرمجموعه خود به اکران این فیلم ادامه می‌دهم.
قاسمی همچنین در بخش پایانی متن خود اظهار امیدواری کرده که اعتراض‌های پخش‌کننده فیلم ایده اصلی حربه تبلیغاتی نبوده باشد و فیلم واقعا برای اکران در سینماها آماده باشد.
نکته آخر اینکه بعد از این کشمکش‌ها و انصراف تهیه‌کننده فیلم شبی که‌ماه کامل شد شورای صنفی نمایش در بیانیه‌ای اعلام کرده که تصمیم این تهیه‌کننده نظر شخصی ایشان است و اکران فیلم در سرگروه با همان تبصره ارزشی بودن تا یکشنبه آینده ادامه خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید