• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67969
+
-

هندی‌ها در راه‌ ماه

هند با پرتاب موفق «چاندرایان 2» چهارمین کشوری است که کاوشگر خود را به قمر زمین می‌رساند

فناوری
هندی‌ها در راه‌ ماه


«چاندرایان2»‌، پروژه بزرگ هندوستان برای کاوش قطب جنوب ماه، روز گذشته با موفقیت پرتاب شد. هرچند تأخیر یک‌هفته‌ای در پرتاب موشک حامل کاوشگر و ماهگرد این پروژه باعث نگرانی‌ بسیاری از دانشمندان در سراسر جهان شده بود، حالا با پرتاب موفقیت‌آمیز این کاوشگر، یکی از جسورانه‌ترین پروژه‌های کاوش فضایی قرار است به انجام برسد. پروژه‌ بزرگ «چاندرایان» برای اولین‌بار در تاریخ کاوش‌های فضایی تاریخ، بخش جنوبی‌ ماه و حوالی قطب جنوب این قمر را بررسی می‌کند. با این مأموریت هند  (بعد از آمریکا، شوروی و چین)‌ به‌عنوان چهارمین کشور فاتح‌ ماه در جهان مطرح می‌شود. پروژه بزرگ «چاندرایان2» ۱۵۰ میلیون دلار هزینه داشته است.





 برای نخستین‌بار در تاریخ هند 2 دانشمند زن رهبری این مأموریت فضایی را بر عهده دارند




چالش‌های فرود و کاوش ماه


پیمودن بی‌دردسر مسیر
به گزارش همشهری، مسیر زمین تا محل فرود در ماه، چند ده میلیون کیلومتر است و در آن، موانع مختلفی ازجمله زباله‌های فضایی، پرتوهای پرانرژی خورشید، گرانش غیرمتوازن زمین و ماه، احتمال وجود اجرام کیهانی مختلف و... پیمودن این مسیر و رسیدن به مقصد را بسیار دشوار می‌کند.

ارتباط مستمر با سامانه‌ها
به‌دلیل زیاد‌بودن فاصله‌ها، لزوم صرفه‌جویی در سوخت و نگه‌داشتن آن برای موارد حیاتی و چرخش مداوم ماه، ارتباط مستمر رادیویی با زمین یک چالش بزرگ است. وجود نویزهای مختلف در مسیر، یعنی دقت و سرعت ارسال این پیام‌ها باید با دقت طرح‌ریزی شده باشد.

نشستن در فرودگاه اصلی
موقعیت زمین و ‌ماه نسبت به هم مدام در حال تغییر است. همینطور خود کره ‌ماه نیز در چرخش مداوم است. به همین دلیل، زمانبندی دقیق فرود و سنجش محل دقیق نشاندن کاوشگر یک چالش بزرگ برای دانشمندان است.

دردسر گشتن به دور ماه
جرم ‌ماه در همه‌جای آن به‌طور یکسان پخش نشده و این یعنی، ‌گرانش در همه ‌جای آن ثابت نیست و مشخصات چرخش سیاره به دور ‌ماه باید خیلی دقیق طرح‌ریزی شود. ضمن اینکه حرارت بالا در بخش‌هایی از مسیر می‌تواند موجب‌ سوختن و نابودی تجهیزات شود.

قمر پرگرد و خاک
هرچند در ‌ماه باد وجود ندارد که گرد و خاک به پا کند، اما فعالیت در سطح ‌ماه می‌تواند باعث جابه‌جایی سنگ‌ها و پخش‌شدن غبارها شود که همین، روی عملکرد دستگاه‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. دانشمندان باید این تأثیرات را به حداقل برسانند.







در جست‌وجوی آب
موشک بعد از رسیدن به سطح ماه، ‌یک ماهگرد و یک ماه‌نشین را پیاده می‌کند. اولی قرار است در ارتفاع 100کیلومتری دنبال نشانه‌های حیات و تهیه نقشه از ‌ماه باشد و دومی، وضعیت سطح ماه، لرزه‌های آن و... را بررسی می‌کند.








مکث
خوشحالی توییتری نخست‌وزیر هند

پرتاب موفقیت‌آمیز «چاندرایان2» آنچنان مهم است که نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در حساب توییتری‌اش به آن واکنش نشان داده است. او از کسانی که در این پروژه سهیم بودند، تمجید کرده و گفته: «فعالیت‌هایی مثل این باعث تشویق جوانان ما به روی آوردن به دانش، پژوهش‌های رده بالا و نوآوری می‌شود.» او در توییتی دیگر، درباره اهمیت علمی این پروژه نیز گفته: «‌چاندرایان2 بی‌همتاست چون در منطقه قطب جنوب ‌ماه کاوش و مطالعه می‌کند؛ کاری که در گذشته هرگز انجام نشده است.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید