• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 23 بهمن 1396
کد مطلب : 6791
+
-

برای توسعه مترو راهی جز واقعی‌کردن قیمت بلیت نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه برای توسعه مترو راهی جز افزایش قیمت بلیت نداریم، گفت: هم‌اکنون شهرداری تهران تنها یک سوم هزینه جابه جایی را از شهروندان دریافت می‌کند.

مجید فراهانی با اشاره به افزایش نرخ بلیت مترو که این روزها به یکی از موضوعات بحث برانگیز تبدیل شده است، به شهرنوشت گفت: ما برای حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک، راهی جز گسترش حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو و اتوبوس نداریم. او ادامه داد: هم‌اکنون مشکل اصلی ما این است که تمام بار توسعه مترو و حمل ونقل آن بر دوش شهرداری تهران است. طبق قانون، دولت موظف است یک سوم هزینه بلیت مسافران و توسعه مترو را بپردازد اما مدت‌هاست که این مبلغ پرداخت نشده و هم‌اکنون شهرداری تهران تنها یک سوم هزینه جابه‌جایی را از شهروندان دریافت می‌کند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تأکید کرد: هم‌اکنون هزینه جابه‌جایی به وسیله مترو، 3برابر قیمتی است که مسافران می‌پردازند. به‌عنوان مثال شهروندان بلیت تک سفره مترو را به مبلغ 600تومان خریداری می‌کنند درحالی‌که قیمت تمام‌شده این بلیت حدود 2هزار تومان است و مبلغ مابه‌التفاوت را شهرداری به‌عنوان سوبسید پرداخت می‌کند. او با بیان اینکه برنامه اصلی شهرداری تهران برای کمک به توسعه مترو و خرید واگن، کاهش زمان حمل‌ونقل مسافران است، اضافه کرد: یعنی اگر زمان انتظار برای یک خط 5دقیقه است باید آن را به زیر 2دقیقه کاهش دهیم که تنها درصورت خرید واگن این اتفاق خواهد افتاد.

هم‌اکنون ظرفیت حمل‌ونقل مسافران در تهران حدود 2.5میلیون نفر در روز است، اگر بتوانیم ظرفیت واگن‌های فعلی را به دو برابر افزایش دهیم، به راحتی می‌توانیم این ظرفیت را به بیش از 7میلیون مسافر در روز برسانیم. او درباره اینکه برای خرید واگن نیازمند حداقل 10هزار میلیارد تومان هستیم، گفت: برای افزایش ظرفیت جابه جایی مسافران به بیش از 7میلیون نفر و کاهش تجمعاتی که در ایستگاه‌های مترو اتفاق می‌افتد، راهی جز سرمایه‌گذاری در این عرصه و افزایش قیمت جابه جایی مسافران نداریم؛ یعنی نیمی از قیمت تمام‌شده بلیت را که حدود هزار تومان است از مسافران دریافت کرده و نیمی دیگر را شهرداری به‌عنوان سوبسید در اختیار شهروندان قرار دهد. او عنوان کرد: یا باید شرایط فعلی را حفظ کرده و روزبه‌روز شاهد تحلیل رفتن ناوگان حمل‌ونقل ریلی باشیم و یا اینکه قیمت بلیت را کمی واقعی‌تر کرده و به حدود هزار تومان برسانیم که همین هزار تومان نیز تنها نیمی از هزینه‌ای است که بابت جابه جایی مسافران پرداخت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید