• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67904
+
-

انهدام شبکه 17نفره جاسوسان سیا

گزارش
انهدام شبکه 17نفره جاسوسان سیا


وزارت اطلاعات روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای از انهدام یک شبکه جاسوسی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) در ایران خبر داد. این پرونده متعلق به سال97بوده و ظاهرا با تکمیل پرونده و دستیابی به سرشاخه‌های اصلی عوامل آن در آخرین روز تیرماه اطلاع‌رسانی شده است. در بخش‌هایی از این اطلاعیه که ساعاتی بعد در نشست خبری مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، توضیحات بیشتری درباره‌اش داده شده، تأکید شده بود: «وزارت اطلاعات 17نفر از جاسوسان حرفه‌ای نظام سلطه که به‌صورت سلولی و انفرادی فعالیت داشتند را دستگیر کرد.» این اطلاعیه در نخستین واکنش‌ها با این پاسخ مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی آمریکا مواجه شد که «ایران عادت دارد دروغ بگوید، اما نمی‌توانم خیلی فوری در این‌باره اظهارنظر کنم.» ترامپ هم در واکنش به خبر دستگیری جاسوسان سیا در ایران نوشت: گزارش‌های منتشر شده در مورد دستگیری جاسوسان سازمان سیا کاملاً دروغ است. آنها در مورد پهپادشان که سقوط کرد نیز همین‌گونه رفتار کردند.

اقتصاد آنها مرده است و بسیار بدتر هم خواهد شد. نخستین‌بار علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشور 27خردادماه اعلام کرد: «مدتی قبل یکی از پیچیده‌ترین شبکه‌های سایبری سازمان سیا مورد ضربه قرار گرفت.»  براساس گزارش ایسنا، مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در نشست خبری صبح دوشنبه‌ خود در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معاونت ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات در تاریخ ۲۸ خرداد سال‌جاری موفق به انهدام یک شبکه جاسوسی مرتبط با سازمان اطلاعاتی آمریکا شد. وی از شناسایی و دستگیری ۱۷ جاسوس تربیت یافته سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) در داخل کشور خبر داد و گفت: احکام این جاسوسان صادر شده و برخی به‌عنوان مفسد فی‌الارض اعدام می‌شوند. جاسوس‌های شناسایی شده شامل شاغلین مراکز حساس و حیاتی، همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به‌عنوان پیمانکار یا مشاور در حال فعالیت بوده‌اند.

مدیرکل ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات با بیان اینکه ۱۷ جاسوس دستگیر شده در مراکزی شامل حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای، زیرساختی، نظامی و سایبری کشور فعالیت می‌کردند، خاطرنشان کرد: تعداد کل جاسوس‌های شناسایی شده ۱۷ نفر است که این افراد به‌صورت سلولی در ایران فعالیت می‌کردند و هیچ کدام از آنها با دیگری ارتباطی نداشتند و هر کدام با یک افسر اطلاعاتی سیا در ارتباط بودند. مدیرکل ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات با اشاره به پیش‌بینی خط خروج اضطراری برای جاسوسان از سوی سازمان اطلاعاتی آمریکا خاطرنشان کرد: با وجود وعده تأمین امنیت جاسوسان، سیا با پیش‌بینی احتمال شناسایی شبکه جاسوسی خود همچون سال ۹۲، اقدام به طراحی خط خروج اضطراری از کشور برای مواقع بحرانی و خطر کرده بود. بر این‌اساس جاسوس‌ها آموزش دیده بودند که با احساس خطر، طی هماهنگی با سیا و رساندن خود به نقطه‌ای از پیش تعیین شده در شهرهای مرزی، منتظر حضور رابط اطلاعاتی سیا در صحنه شوند و با هدایت وی از کشور خارج شوند که البته در این زمینه جاسوس‌هایی که قصد فرار اضطراری از کشور را داشتند، با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان به جای ملاقات با رابط سیا در مرز، با رابط ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات ملاقات کردند و نهایتا دستگیر شدند. مدیرکل ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات همچنین به همکاری سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورهای آسیایی و اروپایی با سازمان اطلاعات آمریکا در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به بهره‌برداری سیا از برخی کشورهای اروپایی و آسیایی جهت برقراری ارتباط با منابع خود و همچنین با عنایت به اطلاع قبلی سرویس‌های اطلاعاتی این کشورها از موضوع، قطعا مسئولیت امر بر عهده این کشورها خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید