• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67877
+
-

مرمت تیمچه بزرگ قم به پایان رسید

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: مرمت تیمچه بزرگ بازار قم با اعتباری حدود ۶۰۰ میلیون ریال از منابع ملی به اتمام رسید.

به گزارش ایرنا، «شاهین ایل‌بیگی‌پور» افزود: بخشی از پوشش حفاظتی تیمچه بزرگ قم که سال‌ها دچار آسیب سازه‌ای شده و با استفاده از شمع‌های چوبی مهار و در بارندگی بهار امسال تخریب‌شد، به‌طور کامل مرمت شد.

وی ادامه داد: تیمچه بزرگ قم از شاهکارهای معماری ایران محسوب می‌شود و از آثار هنری استاد حسن معمارباشی، معمار ایوان آینه آستان مقدس حضرت معصومه(س) است. این تیمچه در سال ۱۳۰۱ هجری قمری بنا شده و بانی آن مرحوم حاج سید محمود طباطبایی تاجر بزرگ قم است.
وی با بیان این‌که در طراحی تیمچه نکات قابل‌توجهی ازلحاظ معماری قابل ‌مطالعه است افزود: سقف تیمچه با تقسیم‌بندی توسط 3 گنبد و 2 نیم‌گنبد به طرزی بسیار بدیع پوشش یافته است.

ایل‌بیگی‌پور با بیان تزئینات معماری تیمچه بزرگ قم گفت: شمسه‌کاری‌های آجری با اسلوب رسمی‌بندی، یزدی‌بندی و همچنین در و پنجره‌های ارسی گره چینی شده طبقات فوقانی و مقرنس‌های گچی نمای جبهه شمالی از برجسته‌ترین تزئینات بنا محسوب می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید