• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67833
+
-

اجرای طرح نوسازی صنایع در مرکزی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: سال گذشته به منظور بازسازی و نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات واحدهای تولیدی 142 میلیارد ریال هزینه شده است

صنعت
اجرای طرح نوسازی صنایع در مرکزی



مریم جباری| اراک - خبرنگار:


  جلب توجه خریداران به تولید داخلی مستلزم بالا بردن کیفیت تولید، گارانتی و خدمات پس از تولید است. در این زمینه نوسازی ماشین‌آلات فرسوده خط تولید یکی از ضرورت‌های کیفیت‌بخشی به تولیدات داخلی است.

بسیاری از کارشناسان صنعتی بر این باورند که در سال‌های آینده روند فرسودگی ماشین‌آلات خط تولید واحدهای صنعتی کشور به دلیل تحریم‌های اقتصادی افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین در این زمینه باید از محققان و متخصصان داخلی برای ساخت ماشین‌آلات استفاده و راهکارهای لازم اتخاذ شود.


 نوسازی تجهیزات واحدهای تولیدی

یکی از تولیدکنندگان واحدهای تولیدی در استان مرکزی می‌گوید: نوسازی ماشین‌آلات واحدهای صنعتی یکی از راهکارهای دستیابی به رونق تولید و حمایت از تولید داخل است که باید بخش بیشتری از تسهیلات رونق تولید به این حوزه تخصیص داده شود. «مهدی بدیعی» بیان می‌کند: با توجه به تحریم‌هایی که با آن مواجه هستیم، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای نوسازی و تجهیز ماشین‌آلات فرسوده در استان مرکزی با دارا بودن واحدهای صنعتی و تولیدی کوچک، بزرگ و متوسطی که دارد می‌تواند یکی از راهکارهای افزایش بهره‌وری، تولید با کیفیت و ایجاد اشتغال بیشتر در این بخش باشد. وی ادامه می‌دهد: منافع اقتصادی که از این اقدامات می‌تواند به دست آید کاهش بدهی‌های دولت، توانمند شدن واحدهای صنعتی کوچک، متوسط و... و حتی شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود که می‌طلبد کارگروه تسهیل رونق تولید در این بخش با جدیت بیشتر و برنامه‌ریزی کارشناسانه‌تری ورود کند.

این تولید‌کننده واحد تولیدی در استان مرکزی اظهار می‌کند: با توجه به این‌که واحدهای تولیدی و صنعتی استان از ظرفیت نیروهای انسانی توانمند و کارشناس برخوردار است، باید بتوانند از این ظرفیت برای نوسازی و تجهیز ماشین‌آلات فرسوده واحد تولیدی و صنعتی خود با در نظر گرفتن این‌که امکان واردات ماشین‌آلات و تجهیزات روز دنیا وجود ندارد استفاده کنند.

بدیعی می‌افزاید: در کنار تسهیلات رونق تولید و حمایت‌های دولتی باید با اتکا به ظرفیت‌های درونی و داخلی، هر واحد تولیدی بتواند هزینه‌های تولید خود را کاهش و سطح رقابت‌پذیری را با تولید محصول با کیفیت افزایش دهد.


استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان 

یک کارشناس حوزه صنعت نیز با اشاره به اهمیت ایجاد واحدهای R&D در همه واحدهای صنعتی و تولیدی استان می‌گوید: در شرایط ایجاد شده و با توجه به تحریم‌ها و همچنین وارد نشدن ماشین‌آلات و تجهیزات به داخل کشور به‌ویژه واحدهای صنعتی و تولیدی استان ایجاد چنین بخش‌هایی در این واحدها می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در این حوزه را از پیش رو بردارد. بنابراین ارائه تسهیلات رونق تولید برای ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

«فرشید شا‌محمدی» بیان می‌کند: با توجه به فعالیت و تعاملات بین بخش خصوصی و دولتی در این زمینه اقدامات مثبت و ارزشمندی صورت گرفته است. همچنین تعامل این بخش‌ها با دانشگاه صنعتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک علم و فناوری در استان انجام شده و تسهیلاتی نیز به واحدهای تولیدی و صنعتی در این بخش تخصیص داده شده که این روند همچنان ادامه دارد.
وی ادامه می‌دهد: توجه به این مسأله که بخشی از مشکلات و مسائل مربوط به واحدهای تولیدی استان ناشی از تحریم‌هاست، غیرقابل انکار است، اما با همکاری و تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از توانمندی‌های داخل می‌توان در زمینه نوسازی ماشین‌آلات مربوط به واحدهای تولیدی گام برداشت و با استفاده از کارشناسان داخلی در این بخش نیز نواقص موجود را شناسایی و برطرف کرد.

این کارشناس حوزه صنعت می‌افزاید: با توجه به وجود پارک علم و فناوری در استان، همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگانی که وجود دارند دست‌یابی به این مهم چندان دور از ذهن نیست. البته در این بخش باید تعامل و همکاری لازم بین بخش‌های مختلف وجود داشته باشد و تسهیلات رونق تولید در این بخش به تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی و صنعتی ارائه شود.


بازسازی تجهیزات و ماشین‌آلات

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز با بیان این‌که نوسازی ماشین‌آلات و به‌روز‌رسانی تجهیزات واحدهای تولیدی زمینه‌ساز تولید کالاهای با کیفیت و با ارزش صادراتی خواهد شد می‌گوید: تعداد زیادی از واحدهای تولیدی استان از نظر تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز نیستند که برای به ‌روز‌رسانی این تجهیزات و ماشین‌آلات اعتبارات بسیار زیادی لازم است. «محمدرضا حاجی پور» بیان می‌کند: واحدهای تولیدی و صنعتی استان با همه این مشکلات و موانع در حال فعالیت هستند که در این زمینه در چند سال گذشته با پرداختن تسهیلات رونق تولید تا حدودی مشکلات برطرف شده که این روند همچنان ادامه دارد.

وی ادامه می‌دهد: امسال هم روند پرداخت تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی و تولیدی در 3 بخش سرمایه در گردش، سرمایه ثابت و بازسازی و ‏نوسازی صنایع در سامانه بهین‌یاب با نام‌نویسی واحدهای تولیدی و صنعتی ادامه دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی می‌افزاید: امسال این ظرفیت برای استان‌ها در پرداخت تسهیلات رونق تولید ایجاد شده که اگر واحد تولیدی بیش از سقف تعیین شده تسهیلاتی را درخواست کند بعد از بررسی در کارگروه مربوطه میزان تسهیلات توسط بانک عامل به واحد مربوطه ارائه شود.

حاجی پور با اشاره به این‌که اقدامات جدی در زمینه نوسازی ماشین‌آلات تولیدی و صنعتی توسط متخصصان داخلی در حال انجام است اظهار می‌کند: سال گذشته نیز به منظور بازسازی و نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات واحدهای تولیدی 142 میلیارد ریال از بخش تسهیلات رونق تولید هزینه شده است. امسال نیز این روند با جدیت دنبال خواهد شد تا بتوانیم تولید باکیفیت و صادرات‌محور داشته باشیم.


فرسودگی ماشین‌آلات در واحدهای صنعتی 

 یکی از فعالان بخش صنعت با اشاره به بالا بودن قدمت ماشین‌آلات صنعتی در واحد تولیدی خودش می‌گوید: همین مسأله سبب شده نتوانیم متناسب با ظرفیت تولیدی خود فعالیت کنیم و با مشکلات و مسائل بسیار جدی مواجه هستیم. «علی رادمنش» بیان می‌کند: در کشورهای توسعه‌یافته یکی از دلایلی که توانسته‌اند بازارهای جهانی را در دست بگیرند این است که هر سه سال یک بار ملزم به تجهیز، تعویض و به‌روز‌رسانی ماشین‌آلات و تجهیزات خود هستند، اما در کشور ما این‌گونه نیست.

 البته یکی از دلایل اصلی و مهم در این زمینه تحریم‌هاست. وی ادامه می‌دهد: البته در سال‌های گذشته هم برای نوسازی و تجهیز ماشین‌آلات فرسوده اقدامات لازم انجام نشده و بیشتر در زمینه تعمیر ماشین‌آلات بوده که این روند سبب کاهش کیفیت محصولات تولیدی شده است. بنابراین اگر قرار است تسهیلات و هزینه‌ای در این بخش در نظر گرفته شود بهتر است به این حوزه تخصیص یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید