• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67859
+
-

وضع نگران‌کننده زنان آسیب‌دیده در اصفهان

در استان اصفهان
وضع نگران‌کننده زنان آسیب‌دیده در اصفهان

مدیر کل بهزیستی اصفهان گفت: زنان آسیب‌دیده و در معرض آسیب‌ اصفهان اصلا شرایط مناسبی ندارند و اصفهان محلی شده است که این زنان از شهرهای دیگر به آن پناه می‌آورند.
به گزارش ایسنا، «مرضیه فرشاد» در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی 10 خدمت ارائه می‌کند و هر 10 خدمت در استان و مرکز و مدیریت آن در شهر اصفهان انجام می‌شود. در 3 ماه اول سال جاری، چیزی حدود 10 هزار تماس با 123 گرفته شده است. 

وی افزود: 10 هزار نفر در سال 97 در سامانه طلاق این نهاد مراجعه اولیه داشته‌اند. این سامانه فعلا به صورت شهرستانی در اصفهان راه‌اندازی شده است و قبل از هر گونه تشکیل پرونده در دادگستری این مرکز اقدام به مشاوره می‌کند. همچنین در 3 ماه ابتدایی امسال، 3 هزار نفر به این سامانه مراجعه کرده‌اند که 20 درصد توفیق سازش حاصل شده است.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: در 3 ماه ابتدایی سال جاری، در بازپروری زنان و دختران 30 نفر را پذیرش کرده‌ایم. از سوی دیگر، در ساماندهی کودکان خیابانی 133 کودک را مدیریت کرده‌ایم که 150 کودک در مراکز غیردولتی هستند و 17 پایگاه در این زمینه در استان وجود دارد.

فرشاد تصریح کرد: در شهرستان اصفهان در حوزه اجتماعی 298 مهد کودک زیرمجموعه بهزیستی است که 20 هزار کودک خدمات می‌گیرند و 15 خانه کودک و نوجوان داریم. 12 کلینیک مددکاری و 13 خیریه در حال حاضر همکار ما هستند و 18 خیریه دولتی و غیردولتی نیز در بخش خدمات اجتماعی در حال فعالیت هستند.
وی اضافه کرد: تاکنون 650 دانش‌آموز و 145 دانشجو و 3186 زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: شهر اصفهان بیشترین سرانه چندقلوزایی را در کشور دارد و 1590 خانواده چند قلوزا در اصفهان داریم. 4 خانوار دارای پنج‌قلو و 140 خانوار دارای چهارقلو در شهر اصفهان داریم که این بسیار سخت است. 
فرشاد گفت: دبیرخانه مناسب‌سازی استان در دست بهزیستی است. این دبیرخانه از سال 95 فعالیتش را آغاز کرده است. در شهر اصفهان 80 واحد دولتی تست و اندازه‌گیری شده و در استان 1400 نقطه نمره‌گذاری شده است. شهر اصفهان یکی از بهترین شهرهای کشور در زمینه مناسب‌سازی است. 

وی افزود: اصفهان شهری رو به جلو تلقی می‌شود، اما هنوز معلول ما در چهارراه آپادانا نمی‌تواند از بی.آر.تی استفاده کند. به همین نسبت، امکان استفاده از اتوبوس‌ها و اتوبوسرانی برای معلولان نیست. از طرفی، تاکسی برای معلول خیلی گران‌تر تمام می‌شود و باید گفت در کل، سرعت مناسب‌سازی شهر اصفهان کند است. 
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: از سال 95 صندوق بین‌المللی جمعیت قراری با اصفهان گذاشته و اصفهان را پایلوت شهر دوستدار سالمند انتخاب کرده است. همچنین، دبیرخانه شهر دوستدار سالمند از بهزیستی به شهرداری انتقال پیدا خواهد کرد.

فرشاد با درخواست از مدیران شهری گفت: هزینه معتادان متجاهر در یک ماه 500 میلیون تومان برآورد شده است. در این زمینه، 250 میلیون تومان کمپ‌ها تخفیف دادند و 250 میلیون تومان نیز شهرداری اصفهان تقبل کرد. معضل معتادان متجاهر یک بار زمین مانده است و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.
وی ادامه داد: زنان آسیب‌دیده و در معرض آسیب‌ اصفهان اصلا شرایط مناسبی ندارند و اصفهان مقری شده برای گم شدن در جامعه. این زنان از شهرهای دیگر به آن پناه می‌آورند و آمار در این خصوص نگران‌کننده است. به هر حال، خواهش می‌کنم موضوع آسیب‌دیدگان اجتماعی باید جدی‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

 فرشاد با بیان این‌که فقط 40 درصد منابع بهزیستی اصفهان دولتی است و مابقی منابع توسط خیران تامین می‌شود گفت: شهر دوستدار سالمند شاخص‌های بین‌المللی دارد و فقط یک شاخص آن حمل ‌و‌ نقل است. شاخص‌های بعدی آن مشارکت مدنی، اشتغال و خدمات سلامت است. 
وی گفت: به فکر وضعیت معلولان در خیابان چهارباغ هستیم، اما معلولان هنوز نمی‌توانند به‌درستی از چهارباغ استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: در سال 97، 1500 کارگاه آموزشی برگزار شده است و 35 هزار نفر در مجموعه‌های آموزشی آموزش دیده‌اند. 
فرشاد خاطرنشان کرد: 10 درصد کودکان استان اصفهان به مهد کودک و 40 درصد کودکان به پیش‌دبستانی می‌روند. مهدهای کودک اکثرا دست بخش خصوصی هستند و شاید این کاهش به دلیل اوضاع اقتصادی باشد. کماکان در وضعیتی هستیم که اعتماد به مهدهای کودک وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید