• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67852
+
-

روزهای داغ بام ایران

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری: لردگان با دمای 40 درجه گرم‌ترین منطقه استان است

اقلیم
روزهای داغ بام ایران

   دمای هوا در چهارمحال و بختیاری افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است و روزبه‌روز هوا در این استان گرم‌تر می‌شود. 
به گزارش مهر، استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های جنوب غربی کشور است که در ارتفاعات زاگرس قرار دارد و به واسطه کوهستانی بودن و قرار گرفتن در ارتفاعات دارای تابستانی خنک و زمستانی سرد است. 

چند سالی است شرایط آب و هوایی در این استان با سال‌های قبل از آن بسیار متفاوت شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد زمستان‌ها در این استان سرمای زمستان‌های سال‌های قبل و تابستان‌های این استان نیز خنکی تابستان‌های قبل را ندارد.  در زمستان سال گذشته بسیاری از روزها دمای هوا بسیار بالا بود و مردم با لباس‌های معمولی فعالیت‌های روزانه خود را آغاز می‌کردند. در تابستان امسال نیز شدت گرما در این استان افزایش جالب توجهی نسبت به سال‌های گذشته داشته است.  تردد مردم در خیابان و بازارها به علت افزایش دمای هوا کاسته شده است و این مهم در حالی است که هر ساله در اواخر تیرماه دمای هوا در این استان بسیار مطلوب و خنک بوده است.  از طرفی افزایش دمای هوا در این استان موجب تسریع در رسیدن میوه‌های باغ‌ها شده و فعالیت باغداران برای چیدن میوه‌ها چند برابر شده است. 


افزایش دما و زودرس شدن میوه‌ها 

یکی از باغداران منطقه سامان چهارمحال و بختیاری با اشاره به این‌که افزایش دمای هوا در این استان نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است، بیان کرد: افزایش دما موجب زودتر رسیدن میوه‌ها در این منطقه شده است.  «محمد شمسی‌پور» گفت: دمای هوا در این منطقه در برخی نقاط به بالای ۴۰ درجه رسیده است و موجب رسیدن میوه‌های مختلف در این منطقه شده است.  وی افزود: باغداران به سرعت در حال چیدن میوه‌ها هستند چراکه تعلل در چیدن، موجب افزایش ضایعات میوه می‌شود. 
وی عنوان کرد: چیدن میوه‌ها در کنار دمای بالای هوای منطقه به یکی از شغل‌های طاقت‌فرسا تبدیل شده است و دمای بالای هوا در طول روز فعالیت چیدن میوه‌ها را بسیار سخت کرده است. 


گرمترین منطقه استان

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به این‌که دمای هوا در این استان نسبت به میانگین بلندمدت آن با افزایش نسبی روبه‌رو بوده است، اظهار کرد: لردگان با دمای بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین منطقه چهارمحال و بختیاری گزارش شده است. 
شاهرخ پارسا بیان کرد: حداکثر دمای هوا در بیشتر مناطق چهارمحال و بختیاری به بالای ۳۶ درجه سانتی‌گراد رسیده است. 

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که دمای هوا در این استان به بالاترین دمای هوا در طول سال رسیده است، بیان کرد: پایداری دمای بالای هوا تا 3 روز آینده در این استان ادامه دارد. 
وی با اشاره به پیش‌بینی وضعیت آب و هوا در این استان، اظهار کرد: بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی جوی پایدار برای استان طی روزها آینده پیش‌بینی می‌شود. 

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: از اول هفته در ساعت‌های بعدازظهر افزایش ابر گاهی وزش باد به نسبت شدید و احتمال خیزش گرد و خاک به صورت محلی در این استان پیش‌بینی شده بود. 
بسیاری از کارشناسان حوزه هواشناسی و اقلیم‌شناسی معتقدند تغییر اقلیم سبب بروز شرایط غیرطبیعی در وضعیت آب و هوا و بارش‌ها در نقاط مختلف کشور از جمله چهارمحال و بختیاری شده است. 
کاهش بارش‌ها و تغییر نوع بارش از برف به باران در فصل زمستان، افزایش دمای هوا در زمستان، خشکسالی و افزایش شدید دمای هوا در تابستان و... در پی تغییر اقلیم ایجاد شده است. 
به گفته کارشناسان حرکت به سمت صنعتی شدن و دخالت انسان در طبیعت از مهم‌ترین دلایل تغییر اقلیم به شمار می‌رود.


   افزایش 2 درجه‌ای دمای هوا

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری از افزایش 2 درجه‌ای دمای هوای این استان برای روزهای آینده خبر داد و گفت: گرم‌ترین روزهای سال را در 3 روز آینده پیش رو داریم. 
«مهرداد قطره‌سامانی» افزود: در ۲۴ ساعت گذشته حداکثر دمای شهرکرد ۳۶ و حداکثر دمای شهر لردگان به ۳۹ درجه رسید. 
وی ادامه داد: بر همین اساس با افزایش 2 درجه‌ای دما طی روزهای آینده دمای شهرکرد به ۳۸ و لردگان به بیش از ۴۰ درجه می‌رسد.  قطره‌سامانی پایداری هوای گرم در استان را تا 3 روز آینده پیش‌بینی کرد و گفت: پس از آن شاهد کاهش نسبی دمای هوا خواهیم بود. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید