• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67838
+
-

مصرف برق قم در مرز هشدار

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان: از سال 91 که استفاده از کولر گازی در قم بیشتر شدسرانه مصرف برق خانگی نیز افزایش یافته است

گزارش
مصرف برق قم در مرز هشدار


روح‌الله یارمحمدی| قم - خبرنگار:


شاید خیلی‌ها خوشحال باشند که امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خاموشی برق برنامه‌‌ریزی شده نداریم و اوضاع خوب است. اما واقعیت این است که نیروهای شرکت توزیع نیروی برق استان برای نرسیدن به وضعیت قرمز روی بند طناب راه می‌روند و همیشه نگران هستند. در روزهای اخیر که گرمای تابستانی شهر به اوج خود رسیده مردم قم از هر ترفندی برای خنک کردن خود استفاده می‌کنند. البته در نشست خبری که در ساختمان شرکت توزیع برق استان برگزار شد، «مهدی آهنین‌پنجه» وضعیت مصرف برق مردم را در مرز هشدار معرفی کرد و خواستار مدیریت در مصرف برق شد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان با بیان این‌که لوازم پیشرفته خانگی در مصرف برق کاهش محسوسی داشته است گفت: از سال 91 که استفاده از کولر گازی در قم به صورت چشمگیری افزایش داشته سرانه مصرف به ازای هر تعرفه خانگی 2263 کیلووات بوده که این آمار در سال 97 به 2726 کیلووات رسیده است.
آهنین‌پنجه از بهره مندی 559 هزار مشترک برق در استان خبر داد و افزود: پیک مصرف 775 مگاوات است که از این مقدار 10 درصد هدر می‌رود و به ازای هر مشترک حدود یک دقیقه و 45 ثانیه خاموشی داریم.


حذف قبوض کاغذی

وی به حذف قبوض کاغذی از ابتدای نیمه امسال اشاره کرد و افزود: مردم می‌توانند اطلاعات پرداخت را از طریق ارسال پیامک در قالب یک سامانه دریافت کنند.
آهنین پنجه با تأکید بر این‌که هزینه‌های تولید و توزیع برق بیشتر از میزان دریافتی از مردم است اظهارکرد: منبع اصلی برق قم زیر نظر برق منطقه‌ای استان تهران قرار دارد که در سال گذشته یکی از طرح‌های شرکت توزیع برق تهران نزدیک به 300 میلیارد تومان هزینه در بر داشته و در بخش توزیع نیز بیش از 130 میلیارد تومان هزینه نگهداری شده، در حالی که رقم دریافتی ما از مردم بسیار کمتر از این است و هرچه هم دریافت کرده‌ایم روی طرح‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به این‌که قم نزدیک به 10 درصد برق منطقه‌ای تهران را مصرف می‌کند گفت: سال گذشته بیمه مشترکان حدود 600 میلیون تومان شد که برای جبران خسارت به مشتریان پرداخت کند.
آهنین پنجه تأکید کرد: شرکت توزیع برق فقط مسئول و ضامن خسارت‌های ناشی از کارکرد مجموعه خود است. خسارت‌های ناشی از سرقت کابل‌ها یا سهل انگاری افراد برعهده شرکت نیست و وظیفه ما نیست جبران خسارت کنیم.


برگشت ساعت کاری ادارات خوب نبود

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان بیان کرد: برگشت ساعت کاری ادارات استان سبب افزایش مصرف برق در استان شده است. قرار بود استان‌هایی که گرمای بالای 45 درجه دارند شامل این برگشت ساعت کاری نشوند، اما در این زمینه اتفاقی نیفتاد و سبب شد برای مدیریت مصرف نسبت به میزان مصرف بخش صنایع و کشاورزی حساسیت به خرج بدهیم.

آهنین پنجه با بیان این‌که ادارات استان بیش از 10 درصد مصرف برق روزانه استان را دارند گفت: ساعت 14 اوج مصرف برق در استان قم است، اما در همین ساعت شاهد فعالیت ادارات هستیم. در صورتی که خاموشی در این ساعت کمک بسیاری به مدیریت مصرف انرژی می‌کند.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان از بهره‌برداری از 4 دستگاه پست توزیع برق با ظرفیت 220 مگاوات خبر داد و گفت: در این زمینه تاکنون بیش از۵۴ کیلومتر شبکه فشار قوی، ۹۶ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۲۰۶ پست عمومی و ایجاد ۱۷ هزار اشتراک جدید انجام شده است.


مشوق برای مدیریت پیک مصرف

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان نیز با بیان این‌که ساعات پیک و بحران‌زای مصرف در استان بین ساعت 12 تا 17 و 3 ساعت بعد از غروب آفتاب است گفت: برای مدیریت پیک مشترکان در فصل تابستان، طرح‌های مشوق را از بهمن‌ دنبال کرده‌ایم.

«داوود سلیمانیان» با اشاره به این‌که فعلا قطعی برنامه‌‌ریزی شده برق در قم نداریم افزود: در نظرگرفته شده به‌عنوان نمونه، مشترک کشاورزی در صورت داشتن 4 ساعت خاموشی 20 ساعت رایگان دریافت ‌کند.


هوشمندسازی برق

«سید محمد ارجمندزاده» مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های برق قم نیز در این نشست اظهار کرد: برای تعامل با مشترکان و ساماندهی تماس و درخواست‌های مردمی، در حال حاضر مرکز ۱۲۱ پاسخگویی را به صورت هوشمند و بدون اپراتور ارائه می‌دهد. وی افزود: شرکت برق استان قم در نظر دارد خدمات مرکز ۱۲۱ را به صورت موبایلی ارائه دهد که در این راستا نرم افزاری طراحی شده و هفته گذشته نیز نقاط ضعف آن بررسی شد. ارجمندزاده تأکید کرد: این نرم افزار به مشترکان امکان می‌دهد تا از خاموشی‌ها مطلع شوند و نظارت بر سامانه برق استان بهبود یابد. مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های برق قم با بیان این‌که نرم افزار جامع اطلاع‌رسانی مردمی(سام) قابل نصب روی گوشی‌های اندروید است افزود: مشترکان می‌توانند با ثبت‌نام در این نرم‌افزار از همه خاموشی‌ها از جمله خاموشی‌های با برنامه برای سرویس و تعمیرات مطلع شوند.


دلیل قطع مکرر برق در برخی محله‌ها

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان با طرح این مطلب که در سال گذشته روزانه تا 9 مورد سرقت کابل گزارش شده است اظهار کرد: در مجموع بیش از 51 تن سیم مسی به روش‌های مختلف به سرقت رفته است که با توجه به افزایش گزاف قیمت تجهیزات برق جبران خسارت آن واقعا مشکل است.

 «مهدی آهنین‌پنجه» علت قطع بیشتر و مکرر برق در منطقه نیروگاه را تراکم جمعیت، حجم بالای مصرف و افزایش میزان سرقت تجهیزات برق اعلام کرد و گفت: در کشور قرار بود که سهمیه 100 مگاوات خاموشی به قم اختصاص دهند که با پیگیری‌های انجام شده این اتفاق رقم نخورد. وی با اشاره به برنامه شرکت توزیع نیروی برق قم برای کاهش مصرف برق در معابر عمومی افزود: از ابتدای سال گذشته تا تیر سال جاری ۷۷ میلیون کیلووات ساعت مصرف برق روشنایی معابر به ثبت رسید که برای کاهش مصرف برق در معابر عمومی لامپ‌های ال‌ای دی و اس‌ام دی جایگزین لامپ‌های دیگر شد که با این جایگزینی به میزان ۶۲ میلیون کیلووات ساعت مصرف برق با کاهش مواجه شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید