• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67750
+
-

سرمایه‌گذاری برای تولید ماهیان اقتصادی در آذربایجان‌‌غربی

امسال 15 هزار تن انواع ماهی و شاه‌میگو در استان تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌‌شود

شیلات
سرمایه‌گذاری برای تولید ماهیان اقتصادی در آذربایجان‌‌غربی

آذربایجان غربی، با وجود داشتن ظرفیت‌های آبی و طبیعی، توان بالایی در حوزه آبزی‌پروری دارد. این صنعت توجیه اقتصادی قابل قبولی دارد و می‌تواند گوشه‌ای از نیاز جوانان به اشتغال را رفع کند و در عین‌ حال، با فرهنگ‌سازی، آبزیان جایگزین غذاهایی شوند که فاقد ارزش غذایی هستند.

به گزارش تسنیم، آبزی‌پروری بخش نوپا و جدید اقتصاد است و هنوز ظرفیت‌های نهفته بسیاری دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد. در این زمینه مسئولان حوزه شیلات در استان خبر از پرورش انواع ماهیان از جمله کپور فیتوفاک، بیگ هد و آمور و افزایش تولید می‌دهند. 


تکثیر و رهاسازی آبزیان در ذخایر آبی استان

مدیرکل شیلات و آبزیان آذربایجان غربی در مورد حفظ و بازسازی ذخایر ارزشمند آبزیان در منابع آبی استان می‌گوید: هر سال انواع کپورماهیان از جمله کپور فیتوفاک، بیگ هد و آمور در مرکز شهید کاظمی پلدشت تکثیر و در دریاچه‌های پشت سد و سایر منابع آبی استان رها‌سازی می‌شوند.

«معصوم فصیح» می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود امسال در این مرکز 7 میلیون قطعه انواع کپورماهیان تکثیر و پرورش داده شود. این بچه‌ماهی‌ها بعد از طی 5 ماه دوره پرورش، با وزن 10 گرم، در منابع آبی استان و استان‌های همجوار و بیش از 221 مزرعه پرورش ماهی و استخرهای ذخیره آب کشاورزی در استان رهاسازی می‌شوند. 

وی بیان می‌کند: امسال سقف تولید لارو از 25 میلیون قطعه به 30 میلیون قطعه افزایش داشته و هدف اساسی مدیریت شیلات تنوع‌بخشی به گونه‌های ماهیان اقتصادی در سال رونق تولید است.


ارزآوری صادرات آبزیان 

فصیح می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 15 هزار تن انواع ماهی و شاه‌میگو در استان تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود. وی ادامه می‌دهد: مازاد تولید آبزیان استان به کشورهای ترکیه، نخجوان و ارمنستان صادر می‌شود. طبق برآوردهای انجام‌شده، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری یک ‌میلیون دلار از محل صادرات این آبزیان ارز وارد کشور شود.

مدیرکل شیلات و آبزیان آذربایجان غربی تاکید می‌کند: با توجه به شروع فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها در دریاچه‌های پشت سد استان و ایجاد وحدت رویه در بهره‌برداری از ذخایر آبزیان، تا اطلاع ثانوی فعالیت‌های صید و صیادی در دریاچه‌های پشت سدهای ارس و مهاباد ممنوع است.

این مسئول می‌گوید: دریاچه سد ارس یکی از بزرگ‌ترین و مستعدترین منابع آبزی‌پروری در سطح کشور و استان به شمار می‌رود. ممنوعیت صید هر سال با هدف حفظ اصولی ذخایر ارزشمند منابع آبی صورت می‌گیرد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود.


چشم‌انداز اقتصادی روشن استان با پرورش آبزیان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در مورد تولید آبزیان در این استان می‌گوید: میزان تولید آبزیان در آذربایجان غربی به 14 هزار و 700 تن در سال می‌رسد. با توجه به بالا بودن قیمت برخی از اقلام پروتئینی، جایگزینی آنها با ماهی در سفره مردم می‌تواند در افزایش سرانه مصرف این محصول تاثیر بسزایی داشته باشد.

«رسول جلیلی» با اشاره به تولید 14 هزار و 700 تنی انواع آبزیان در آذربایجان غربی در سال گذشته می‌افزاید: با توجه به اقلیم و جغرافیای آذربایجان غربی، این استان در تولید انواع آبزیان پیشرو است. 

وی با اشاره به وضعیت مطلوب تولید آبزیان در استان بیان می‌کند: ما امیدواریم که بتوانیم با به‌کارگیری روش‌های علمی، غنی‌سازی آب‌های سطحی و استفاده بهینه از چشمه‌های موجود برای تولید آبزیان شاهد رشد و شکوفایی صنعت آبزی‌پروری و ارتقای سطح معیشت بهره‌برداران در استان باشیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید