• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67731
+
-

افزایش ۴۶ درصدی صادرات کشاورزی آذربایجان‌شرقی

کشاورزی
افزایش ۴۶ درصدی صادرات کشاورزی آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی میزان صادرات محصولات کشاورزی از استان را در 3 ماه نخست سال جاری ۱۰۱ میلیون دلار عنوان کرد که افزایش 46 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند.

به گزارش ایرنا، «اکبر فتحی» اقلام عمده صادراتی استان را شامل کشمش، لبنیات(پنیر، دوغ و خامه) گوجه فرنگی عنوان کرد و گفت: این محصولات به کشورهای عراق، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، امارات، رومانی، ترکیه و روسیه صادر شده است.

وی با بیان این‌که صادرات نیازمند استمرار عرضه است، گفت: با توجه به این‌که بیش از نیمی از صادرات محصولات کشاورزی کشورمان به بازارهای کشورهای عراق، افغانستان و امارات انجام می‌شود، لازمه افزایش صادرات، توسعه بازارهای هدف است و باید ارکان بازار(عرضه مستمر) وجود داشته باشد.

این مسئول با اشاره به این‌که اعمال محدودیت و ممنوعیت در بازارهای صادراتی موجب از دست دادن این بازارها می‌شود، بیان کرد: در این زمینه کارشناسان اعتقاد دارند برقراری عوارض صادراتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

فتحی با بیان این‌که تنظیم بازار داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است ادامه داد: در شرایط کنونی اقتصاد کشور که نیاز به منابع ارزی جایگزین نفت وجود دارد، باید طوری عمل شود که در کنار تأمین نیازهای داخلی، بازارهای خارجی نیز حفظ و توسعه یابد.  
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد واردات مواد غذایی کشور به کالاهای اساسی نظیر ذرت، برنج، کنجاله، روغن نباتی، دانه سویا و جو اختصاص می‌یابد و دولت ارز دولتی را برای واردات کالاهایی مانند گوشت قرمز، کره، حبوبات و چای حذف کرده و این کالاها با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود.

بر اساس این گزارش، سال گذشته ۲۹۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از گمرک استان آذربایجان شرقی صادر شده است و ۱۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی استان به این بخش اقتصادی اختصاص دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید