• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67701
+
-

زخم متکدیان بر سیمای کرمانشاه

معاون دادستانی کرمانشاه:‌ 475 نفر از کودکانی که سر چهارراه‌های کرمانشاه تکدیگری می‌کنند، شناسایی شدند

جامعه
زخم متکدیان بر سیمای کرمانشاه

جمع‌آوری آمار دقیقی از متکدیان استان، غربالگری متکدیان، برنامه‌‌ریزی برای آموزش و توانمندسازی متکدیان و استفاده از ظرفیت خیرین برای کاهش تکدیگری از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در جلسه ساماندهی متکدیان کرمانشاه بود.  
به گزارش ایسنا، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه در این جلسه با تاکید بر این‌که موضوع ساماندهی متکدیان را خیلی از دستگاه‌ها جدی نمی‌گیرند، اظهار کرد: تکدیگری زمینه‌ساز بروز بزهکاری‌های خرد و کلان در جامعه می‌شود. «علیرضا گودرزی» تاکید کرد: در زمینه تکدیگری شاهد ریزه‌خواری متکدیان از دستمزد مردم هستیم، به‌گونه‌ای که گاه برخی از این متکدیان بدون هیچ کوششی صاحب درآمدهای میلیونی می‌شوند. 

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه با تاکید بر این‌که بیش از 70 درصد متکدیانی که در کرمانشاه پرسه می‌زنند معتادین متجاهرند، گفت: آموزش و توانمند‌سازی متکدیان اهمیت زیادی دارد و خروجی آموزش‌ها باید افراد متکدی را به شغل و حرفه برساند.  وی ادامه داد: در بازدیدی که از اردوگاه‌های 10 استان پایلوت کشور داشتم، مشخص شد که توانمندسازی و آموزش متکدیان نقش مهمی در جلوگیری از بازگشت مجدد آنها به تکدیگری دارد. 

گودرزی در ادامه با بیان این‌که خیلی از متکدیان واقعا نیازمند کمک نبوده و بر اساس عادت به دنبال تکدیگری هستند، از مردم خواست کمک‌های خود را از کانال نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی به نیازمندان واقعی برسانند.
وی ادامه داد: متکدیان پس از جمع‌آوری به اردوگاه چشمه‌سفید منتقل شده و بر اساس این‌که نیازمند، معلول و یا معتاد باشند برای حمایت به کمیته امداد و بهزیستی معرفی شده و در صورت معتاد بودن هم در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفته تا وارد چرخه بهبودی و سلامت شوند. 

این مسئول در ادامه استان کرمانشاه را استانی غنی در حوزه برخورداری از سرمایه‌های انسانی، اقتصادی و... عنوان کرد و افزود: غباری از آسیب‌های اجتماعی روی استان نشسته، لذا باید برای کاهش آسیب‌های اجتماعی کار شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه اضافه کرد: اگر ساماندهی متکدیان را جدی بگیریم، شاهد کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.


گلایه از عدم جذب اعتبارات

گودرزی در ادامه از شهرداری به واسطه عدم جذب اعتباراتی که سال گذشته برای تجهیز اردوگاه چشمه‌سفید در اختیارش قرار گرفته گلایه کرد و افزود: سال گذشته اعتبار 190 میلیون تومانی برای خریداری تجهیزات مورد نیاز این اردوگاه در نظر گرفته شد، اما تاکنون این اعتبار جذب نشده و در آستانه برگشت خوردن است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه از شهرداری خواست ظرف دو، سه روز آینده این اعتبارات را برای خرید تجهیزات مورد نیاز اردوگاه چشمه‌سفید هزینه کند و مانع برگشت اعتبارات شود.

مدیرکل فنی‌و‌حرفه‌ای استان کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به ورود مجموعه فنی‌و‌حرفه‌ای به آموزش 600 نفر از متکدیان افزود: بر اساس نیازسنجی‌های صورت گرفته، این متکدیان در 12 دوره در حال آموزش و توانمند شدن هستند.  «یاور محمدی» تاکید کرد: دوره‌های آموزشی که به متکدیان ارائه می‌شود باید ساده و زودبازده بوده و آنها را آماده حضور در بازار کار کند. 
وی از نداشتن اطلاعات شناسایی متکدیان به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات در راستای آموزش و توانمندسازی این افراد یاد کرد که در ادامه قرار شد با همکاری ثبت احوال این مشکل حل شود.


مردم به متکدیان پول ندهند 

مدیرکل کمیته امداد استان کرمانشاه نیز در این نشست برای حمایت از متکدیانی که از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند، اعلام آمادگی کرد و افزود: آنهایی که تحت پوشش کمیته امداد باشند حمایت می‌شوند و افراد جدید هم اگر نیازمندی‌شان تایید شود مورد حمایت قرار خواهند گرفت. «محسن رخسی» با اشاره به ورود کمیته امداد به موضوع اشتغال‌زایی متکدیان جمع‌آوری شده از سطح شهر گفت: کودکان متکدی هم اگر نیازمندی خانواده‌هایشان محرز شود، مورد حمایت کمیته امداد قرار خواهند گرفت. 

وی در ادامه با بیان این‌که بهترین محل برای کمک کردن به نیازمندان از طریق نهادهای حمایتی است، از رسانه‌ها خواست سمت‌و‌سوی کمک‌های مردم را به سمت نهادهای حمایتی سوق دهند. مدیرکل کمیته امداد استان کرمانشاه با تاکید بر این‌که امکان سوءاستفاده افراد از تکدیگری وجود دارد، از مردم خواست از پول دادن به متکدیان صرف نظر کنند.


استفاده از ظرفیت خیرین 

معاون دادستانی کرمانشاه در حقوق عامه نیز در این جلسه با تاکید بر این‌که اول باید آمار دقیقی از متکدیان به تفکیک معتاد و غیرمعتاد و افراد در معرض تکدیگری در سطح استان جمع‌آوری شود، افزود: داشتن آمار دقیق تفکیکی در این حوزه می‌تواند نقش مهمی در چاره‌اندیشی برای حل معضل تکدیگری داشته باشد. «حسن ایمانی‌مقدم» در ادامه با اشاره به شناسایی خانواده‌های در معرض تکدیگری در استان گفت: با شناسایی این خانواده‌ها و استفاده از ظرفیت غنی خیرین مسجدی استان می‌توان برای کاهش میزان تکدیگری در سطح استان در شرایط اقتصادی کنونی استفاده کرد. 
معاون دادستانی کرمانشاه در حقوق عامه سپس با اشاره به شناسایی 475 نفر از کودکانی که سر چهارراه‌ها تکدیگری می‌کنند، افزود: کودکان و نوجوانانی که باید سر کلاس‌های درس باشند، در خیابان‌ها دست‌فروشی و تکدیگری می‌کنند. 

 وی تاکید کرد: باید از ظرفیت اصناف هم برای ساماندهی این کودکان استفاده کرده و با سوق دادن آنها به سبک استاد شاگردی، زمینه‌های ساماندهی کودکان کار و چه‌بسا پرورش کاسبان سرشناس در آینده فراهم شود. 
این مسئول ادامه داد: همچنین باید از ظرفیت‌های فنی‌و‌حرفه‌ای برای آموزش و توانمندسازی کودکان کار استفاده شود تا اگر فرصت تحصیل پیدا نمی‌کنند، لااقل به استادکارانی ماهر تبدیل شوند. 

معاون دادستانی کرمانشاه در حقوق عامه در ادامه اشاره‌ای هم به در دست راه‌اندازی بودن اردوگاهی در شهرستان کنگاور برای ورود به حوزه توانمندسازی و اشتغال متکدیان داشت و افزود: راه‌اندازی سریع این اردوگاه که تاکنون هم باید اتفاق می‌افتاد مطالبه جدی دادستانی است که باید هرچه زودتربه سامان برسد.

وی اشاره‌ای هم به آزادسازی و یا در دست آزاد‌سازی بودن 41 نفر از زندانیان با بدهی زیر 7 میلیون تومان در استان با اعتبار 90 میلیون تومان از محل کمک‌های خیرین داشت و افزود: کار آزادی این زندانیان که بعضا چندین سال به خاطر مبلغ ناچیزی در زندان بوده‌اند در دست انجام است و امیدواریم این کار فتح بابی برای ورود خیرین به این حوزه شود.


درمان ریشه‌ای تکدیگری

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار کرمانشاه با بیان این‌که در حال حاضر 144 نفر در اردوگاه چشمه‌سفید کرمانشاه نگهداری می‌شوند، گفت: 15 نفر از این افراد خانم و 129 نفر دیگر آقا هستند. «سیروس خانی» با اشاره به ضرورت آموزش و توانمندسازی متکدیان گفت: با آموزش می‌توان خیلی از این افراد را صاحب شغل و درآمد و از تکدیگری دور کرد. 

وی با اشاره به اهمیت ورود و هزینه‌کرد سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی در حوزه توانمند‌سازی متکدیان تاکید کرد: باید به دنبال درمان ریشه‌ای تکدیگری باشیم، چراکه پانسمان کردن این درد خیلی جواب نمی‌دهد.مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری کرمانشاه هم در ادامه این نشست با اشاره به افزایش 50 درصدی آمار متکدیان جمع‌آوری شده که در حال نگهداری در اردوگاه چشمه‌سفید هستند، در مقایسه با سال گذشته تاکنون افزود: حدود 80 درصد این متکدیان تکراری هستند. «علیرضا بهرامی» سپس با بیان این‌که برخی از متکدیان علی‌رغم اخذ تعهد از خانواده‌هایشان دوباره و چندباره جمع‌آوری و به اردوگاه چشمه‌سفید منتقل می‌شوند، خواستار اندیشیده شدن تمهیدات بازدارنده برای جلوگیری از بازگشت مجدد این متکدیان شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید