چطور سرباز پرنده شدم
فرانکی زاپاتا، مردی که با پروازش هفته گذشته نظرها را به خود جلب کرد، از اختراع و سختیهای پرواز مانند پرندهها گفته است
هفته پیش در جریان رژه روز ملی فرانسه پرواز یک مرد اسلحه بهدست در آسمان پاریس نظر خیلیها را جلب کرد. حتی متعجب ماندن امانوئل مکرون از دیدن آنچه بعدها به سرباز پرنده مشهور شد هم سوژه رسانهها شد. اما چطور آنچه در گذشته جزو داستانهای علمی- تخیلی بهحساب میآمد حالا در حال تبدیل شدن به واقعیت است؟ امانوئل مکرون، رئیسجمهوری فرانسه، پس از آنکه فرانکی زاپاتا جمعیت را شگفتزده کرد، در توییتی همراه با ویدئویی از این نوآوری گفت: به ارتشمان افتخار میکنم، مدرن و نوآورانه است.
فرانکی زاپاتا، ورزشکار فرانسوی که با وسیله ساخت خود یعنی فلایبردایر این نمایش را برگزار کرد در گفتوگو با سیانان از جزئیات این ماجرا و سختیهای پرواز تکنفره گفته است. این گروه سری مشهور به تیم سرخ که متشکل از 4 یا 5 نویسنده علمی - تخیلی است، قرار است بهطور خلاقانه و نه چنان که مرسوم است به همه عناصر و تجهیزات ارتش فکر کند. مقامهای فرانسه اعتقاد دارند نویسندگان داستانهای علمی - تخیلی سناریوهایی از تخریب و نابودی به ذهنشان میرسد که هرگز به فکر برنامهریزان استراتژیک ارتش نمیرسد.
آرزوی پرواز
فرانکی زاپاتا میگوید از بچگی آرزوی پرواز داشته است. هر چند پرواز با وسایل مرسوم مثل هلیکوپترها هم بهنظرش رؤیایی بوده اما از ابتدا میخواسته تجربهای مانند پرواز پرندهها داشته باشد. او که حالا پس از روزهای پر مشغلهاش به کارگاه خود در مارسی برگشته میگوید بهخاطر کوررنگی امکان گرفتن مجوز پرواز با هلیکوپتر را از دست داده است. وی پس از چند سال تمرین حرفهای جت اسکی در آرزوی پرواز آخر سر به هیدروجت رسیده که حداقل امکان پرواز بر فراز سطح آب را فراهم میکرد. پیشرفت فناوری اما باعث شد تا او دست به اختراع خود بزند؛ ساخت فلایبرد ایر که وابستگی به سطح آب را از بین میبرد و میشود با آن در هر جایی پرواز کرد.
به این سادگی نیست
شاید پرواز با فلایبرد ایر خیلی بهنظر رؤیایی بیاید اما کار به این راحتی نیست. فرانکی زاپاتا در گفتوگو با سیانان میگوید: حس خارقالعادهای است. شما جریان باد را از میان انگشتهایتان احساس میکنید و حس رهایی و آزادی دارید. از سوی دیگر پرواز شخصی کاری سخت و دشوار است. باید با جریان باد مقابله کنید تا تعادلتان به هم نخورد. این کار را باید با پاهایتان انجام دهید و قطعا این کار در سرعت مثلا ۱۵۰کیلومتر در ساعت حسابی دردآور است. این پرواز آن قدرها هم که بهنظر میرسد، آرام نیست.
استفاده انبوه؛ زمانی نامعلوم
ارتش فرانسه ۱.۴میلیون دلار برای توسعه فلایبرد ایر و استفاده نظامی از آن سرمایهگذاری کرده است. فرانکی زاپاتا قهرمان سابق جتاسکی جهان میگوید اما هنوز معلوم نیست چه زمانی بتوان مثلا یگانی ویژه برای پروازهای اینچنینی داشت. بهگفته او، بهغیر از مسائل تجاری هنوز موارد ایمنی مختلفی هم وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود. او میگوید: مشکل اصلی اکنون این است که اگر شما آرامشتان را از دست بدهید با این وسیله ممکن است گردنتان را بشکنید. فلایبردایر اسکیت نیست.
مکث
فلای برد ایر چطور کار میکند؟
فلایبرد ایر مجهز به موتور جت است و میتوان با آن بهمدت ۱۰دقیقه با سرعت حداکثر ۱۵۰کیلومتر در ساعت پرواز کرد. ارتفاع این وسیله بین ۱۵۰ تا ۳۰۰متر از محل پرواز است و مانور آن به وسیله حرکت پاها صورت میگیرد. در واقع پرواز به وسیله 4 موتور ۲۵۰ اسب بخاری جت صورت میگیرد که به چکمههای مخصوص وصل شدهاند. یک کولهپشتی کوچک هم که پشت فرد قرار دارد بهعنوان منبع تغذیه موتورها عمل میکند.