• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67597
+
-

مصرف آب در یزد ۲۳ درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی یزد به افزایش ۲۳ درصدی مصرف آب از سوی شهروندان این استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ خبر داد و آن را زنگ خطری برای کم‌آبی این مایه حیات در استان دانست.
به گزارش ایرنا، «محمد فاتحی» در پنجاه و دومین نشست کانون تفکر آب در پردیس دانشگاه یزد اظهار کرد: در حال حاضر، ۶۰۰ روستا زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارد که میزان آب موجود جوابگوی مصرف در حوزه شرب و بهداشت نیست.

وی افزود: تنها موضوع قابل‌توجه در جامعه مدیریت تامین آب است که در بین مسئولان و مردم این فرهنگ کاملاً نهادینه شده است.
مدیرعامل آبفار یزد تأکید کرد: اگر سرانه مصرف آب در روستاها ۱۵۰ لیتر و شهرها نیز حداکثر ۲۲۰ لیتر باشد، میزان مصرف در حد مناسبی کاهش می‌یابد.

سازمان جهانی بهداشت سرانه استاندارد آب هر نفر را ۱۵۰ لیتر در یک شبانه‌روز اعلام کرده است.

فاتحی که از هفته گذشته با حفظ سمت، سرپرستی شرکت آب و فاضلاب استان یزد را به عهده دارد، با تأکید بر لزوم جداسازی آب شرب در آبیاری فضای سبز اضافه کرد: در حال حاضر، علاوه بر شهرستان بافق، در شهر مروست شهرستان خاتم از آب شرب در آبیاری فضای سبز استفاده نمی‌شود.

وی درباره برخورد با مشترکان پرمصرف یادآور شد: آیین‌نامه‌های عملیاتی برای برخورد با مشترکان پرمصرف در مواقع بحران آب وجود دارد، اما به دلیل مسائل سیاسی و اجتماعی تاکنون اجرا نشده است.

دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد هم در این جلسه با اشاره به افزایش روزشمار مشترکان و عدم تغییر در میزان تقاضا و تعرفه‌ها گفت: اصلاح تعرفه‌ها از یک سو سبب مدیریت مصرف آب و از سوی دیگر، سبب تامین مالی شرکت‌های آب و فاضلاب می‌شود.

«علی‌اصغر سمسار یزدی» ادامه روند موجود را سبب ایجاد چالش در بهسازی و نوسازی شبکه‌های آب شرب که مزیتی بزرگ در ایران نسبت به دیگر کشورهاست، برشمرد.

وی با اشاره به اهمیت مصرف آب در بخش شرب و بهداشت افزود: سهم مصرف آب در این بخش کم است، اما در این بخش باکیفیت‌ترین و کمیاب‌ترین نوع آب توزیع می‌شود که بایستی به نحو درستی مورد مصرف قرار گیرد.

دبیر کانون تفکر آب یزد با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی، لزوم اصلاح تعرفه‌ها، بازچرخانی آب، جداسازی آب شرب از فضای سبز و بهره‌مندی از دانش سنتی آب، تولید بیشتر در بخش شرب و بهداشت را سبب مصرف بیشتر در این بخش دانست.

همچنین کارشناس شرکت آب و فاضلاب شهری یزد با اشاره به اهمیت آب در زمان محدودیت منابع آب باکیفیت استان اظهار کرد: سال گذشته، ترکیب آب شرب و بهداشت شامل ۴۵ درصد آب انتقالی و ۵۵ درصد منابع آب زیرزمینی بود که چالش‌های عدیده‌ای به همراه داشته است.
«سیاوش پاکدل» مدیریت تامین و مدیریت تقاضا را دو بُعد مدیریت آب اعلام کرد و افزود: با وجود شرایط بحرانی آب در ایران و برداشت از ۸۰ تا ۹۰ درصد منابع آب تجدیدپذیر، تنها به مدیریت تامین آب توجه شده و مدیریت مصرف آب مغفول مانده است.

وی تدوین آیین‌نامه‌های قانونی برای برخورد با مشترکان پرمصرف، تعرفه‌ها و استفاده از روش‌های نوین مهندسی را در مدیریت مصرف آب شرب حائز اهمیت دانست.
پاکدل در ادامه با بیان میزان کم هدررفت آب، میزان آب بدون درآمد و میزان آب به‌حساب‌نیامده یزد را به ترتیب 8/16 و 3/16 درصد اعلام کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید