• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67563
+
-

کشف یک ‌گونه گیاهی جدید در اندیکا

عضو هیات‌ علمی گروه زیست‌شناسی دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: یک‌ گونه گیاهی برای نخستین بار در دنیا با انجام یک کار علمی دانشجویی در منطقه شیمبار شهرستان اندیکا در شمال خوزستان کشف و به جهان گیاه‌شناسی معرفی شد.

به گزارش ایرنا، دکتر «محمدرضا پریشانی» بیان کرد: این گیاه کهTricholepis khuzistanica Parishani نام دارد، بنا بر بررسی انجام ‌شده، گیاه بومی (Endemic) منطقه شیمبار خوزستان است و تنها در وسعتی کوچک دیده می‌شود.

وی با بیان این‌که در بخشی از تحقیقات گیاه‌شناسی وضعیت مناطق مختلف از نظر فلوریستیک مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: در چنین مطالعاتی، به‌ویژه در نقاط سخت‌گذر و با دسترسی سخت، این احتمال وجود دارد که گونه‌های گیاهی جدید جمع‌آوری و شناسایی شوند.

دکتر پریشانی در خصوص چگونگی کشف این گیاه گفت: دانشجویان کارشناسی ارشد رشته سیستماتیک - اکولوژیک هنگام انجام کار مطالعاتی در شهرستان اندیکا برای نخستین بار این گیاه را مشاهده و در سفر دوم خود نمونه‌های آن را جمع‌آوری کردند. به این ترتیب، کار تحقیقاتی روی آن آغاز شد. وی تاکید کرد: پس از انجام مطالعات لازم مشخص شد این گیاه نمونه‌ای جدید است و تاکنون به جهان گیاه‌شناسی معرفی نشده است.این پژوهشگر درباره ویژگی‌های گیاه Tricholepis khuzistanica Parishani اظهار کرد: این گیاه دولپه‌ای، چندساله و صخره‌زی متعلق به تیره Asteraceae (تیره گل آفتاب‌گردان) است.

این خبر را به اشتراک بگذارید