• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67544
+
-

وضعیت بد معیشت کارکنان پایگاه چغازنبیل

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با بیان این‌که کارکنان این پایگاه حقوق 4 ماه نخست سال را دریافت نکرده‌اند، گفت: این در حالی است که برخی مطالباتشان از پایان سال گذشته نیز باقی مانده است. «عاطفه رشنویی» ضمن ابراز نگرانی از وضعیت معاش کارکنان پایگاه‌های میراث فرهنگی به‌ویژه چغازنبیل به عنوان نخستین اثر میراث جهانی ایران اظهار کرد: حقوق کارکنان پایگاه‌های میراث ملی و میراث جهانی جزئی از هزینه حفاظت از این میراث و مهم‌ترین بخش آن است چون حفاظت از میراث فرهنگی با کیفیت زندگی نیروهای انسانی ارتباط مستقیم دارد.

وی افزود: کارکنان در یک‌سوم از سال، علاوه بر دریافت نکردن حقوق، به دلیل واریز نشدن حق بیمه، نتوانسته‌اند دفترچه‌های درمانی خود و خانواده‌هایشان را هم تمدید کنند. رشنویی از تفاوت نحوه پرداخت دستمزد کارکنان پایگاه‌های میراث جهانی با سایر بخش‌های سازمان میراث فرهنگی انتقاد کرد و گفت: حقوق بیشتر کارکنان شاغل در پایگاه چغازنبیل از محل اعتبارات عمرانی پرداخت می‌شود. از آنجا که اعتبارات عموما در کشور نیمه دوم سال ابلاغ می‌شود، از پایان سال مالی عمرانی، یعنی تیرماه، تا ابلاغ اعتبار جدید اعتباری برای واریز حقوق ماهانه کارکنان پایگاه میراث جهانی چغازنبیل وجود ندارد و این مشکل فراگیرتر از پایگاه چغازنبیل و هفت‌تپه است.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه تاکید کرد: در این میان تفاوتی میان کارکنان بخش کارشناسی و کارکنان بخش کارگری وجود ندارد و به محض این‌که پیگیری مطالبات ما به نتیجه برسد، همه کارکنان از آن بهره‌مند خواهند شد.به گفته رشنویی، رفع مشکل پرداخت حقوق کارکنان پایگاه چغازنبیل و سایر پایگاه‌های میراث ملی و جهانی کشور نیازمند اصلاح بخش‌هایی از قانون خدمات کشوری و پیگیری بین وزارتخانه‌ای است و در حوزه اختیار مدیریت پایگاه‌ها قرار ندارد. با این حال، پیگیری‌های مدیریت پایگاه میراث جهانی چغازنبیل برای وصول مطالبات کارکنان ادامه دارد.

وی با انتقاد از سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و مستقل در خوزستان گفت: متاسفانه دستگاه‌های بیرون از سازمان میراث فرهنگی نیز با وجود جلسات متعدد و قول‌های مساعد در خصوص حمایت‌های مالی، به مرحله عمل که می‌رسند، وعده‌های خود را فراموش می‌کنند در حالی که حمایت از فرهنگ کشور بخشی از مسئولیت‌های مدنی این دستگاه‌ها و وظایف فرهنگی آنهاست. بنا بر این گزارش، معبد چغازنبیل نخستین اثر باستانی ایران است که به ثبت جهانی رسیده و در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش و ۲۰ کیلومتری هفت‌تپه در شمال خوزستان قرار دارد.

این سازه سال ۱۹۷۹ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت. محوطه باستانی هفت‌تپه در بخش جنوب شرقی شهرستان شوش و در فاصله ۱۵ کیلومتری آن واقع شده است. این محوطه از اهواز مرکز استان خوزستان ۱۰۰ کیلومتر و از چغازنبیل ۲۲ کیلومتر فاصله دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید