• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67493
+
-

جذب سرمایه‌گذار برای راه‌آهن خراسان جنوبی

فاز نخست راه‌آهن زاهدان 0 زابل 0 بیرجند 0 گناباد به مناقصه گذاشته شد

تیتر یک
جذب سرمایه‌گذار برای راه‌آهن خراسان جنوبی

فاز نخست راه‌آهن خراسان جنوبی (زاهدان ـ زابل ـ بیرجند ـ گناباد) و اتصال آن به راه‌آهن بافق ـ مشهد به طول ۳۲ کیلومتر با پیگیری استاندار به مناقصه گذاشته شد. به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: سال‌های گذشته در مورد اجرای این پروژه پیگیری‌های متعددی انجام شد اما در استان خراسان جنوبی وارد فاز عملیاتی نشد. «سید کمال‌الدین میرجعفریان» بیان کرد: پیگیری‌های استاندار در سفرها و دیدارهای مختلف با مقامات کشوری به ‌ویژه سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی به استان سبب شد فاز نخست پروژه وارد مناقصه شود. 

وی ادامه داد: برای زیرسازی فاز نخست پروژه راه‌آهن بیرجند ـ گناباد ۹۱ میلیارد تومان اعتبار توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور برآورد شده است. معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد که این پروژه در بازه زمانی ۱۵ تا ۴۵ روز تعیین تکلیف شود و سرمایه‌گذاران توانمند در مناقصه شرکت کنند. میرجعفریان افزود: ادامه پروژه که در حوزه استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان است در قالب فاینانس‌های داخلی یا خارجی و ظرفیت‌های سرمایه توسعه‌ای که رئیس‌جمهوری در سفر به استان در نظر گرفتند دنبال می‌شود. وی گفت: مهم این بود که پروژه راه‌آهن در خراسان جنوبی شروع شود که این مهم محقق شد و امیدواریم عملیات اجرایی آن نیز به زودی آغاز شود. 

معاون استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: هر سرمایه‌گذار توانمندی که برای اجرای این پروژه داوطلب شود می‌تواند برای قطعه‌های بعدی نیز اعلام آمادگی کند و در این صورت مورد توجه دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز قرار خواهد گرفت. راه آهن خراسان جنوبی از ۱۷ سال قبل به عنوان مطالبه بحق مردم این استان در کشور مطرح بوده و اکنون بعد از سال‌ها انتظار بالاخره وارد فاز مناقصه شده است. در حال حاضر فقط شهرستان طبس در خراسان جنوبی به دلیل داشتن معادن زغال سنگ و استقرار اداره کل راه‌آهن شرق کشور در این منطقه به خط ریل سراسری متصل است. 

وزیر راه و شهرسازی اواخر اردیبهشت امسال در سفر به خراسان جنوبی از کلنگ‌زنی راه‌آهن بیرجند در 3 ماه آینده به عنوان خبر خوش خود در سفر به استان نام برد و گفت: امیدواریم با بهره‌برداری هرچه سریع‌تر راه‌آهن آرزوی دیرینه مردم خراسان جنوبی تحقق یابد. «محمد اسلامی» توسعه پروژه راه‌آهن را یکی از مهم‌ترین پایه‌های توسعه محور شرق دانست و توضیح داد: علی‌رغم این‌که باید سال‌ها پیش راه‌آهن محور شرق به بهره‌برداری می‌رسید، ولی این پروژه با اهتمام دولت تدبیر و امید آغاز شده و با قدرت در حال انجام است. وی در این سفر یادآور شده بود کلنگ‌زنی زمانی انجام می‌شود که پیمانکار مشخص شود. استان خراسان جنوبی با افغانستان و ۶ استان کشور هم‌مرز است و ۲ کریدور اصلی کشور از این استان عبور می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید