• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67442
+
-

زمین‌خواران در گلستان احساس خطر نمی کنند

3800 تصرف غیرمجاز در حریم رودخانه‌های گلستان شناسایی شد

منابع طبیعی
زمین‌خواران در گلستان احساس خطر نمی کنند

  تا پایان سال گذشته 3800 مورد تصرف غیرمجاز در حریم رودخانه‌های گلستان شناسایی‌ شد.به گزارش مهر، خلأ قانونی برای تخریب ساخت‌سازهای غیرمجاز و کمبود اعتبار و امکانات، دست متخلفان را باز گذاشته است و آنها احساس خطر نمی‌کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در این باره اظهار کرد: تبصره 4 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب به‌ صراحت اعلام کرده وزارت نیرو در صورتی ‌که اعیان‌های موجود در بستر و حریم انهار، رودخانه‌ها و کانال‌های عمومی، مسیل‌ها، مرداب و برکه‌های طبیعی را برای امور مربوط به آب یا برق مزاحم تشخیص دهد به مالک یا متصرف اعلام خواهد کرد که در ظرف مدت معینی برای تخلیه و قلع اعیانی اقدام کند و در صورت استنکاف وزارت نیرو با اجازه و نظارت دادستان یا نماینده او اقدام به تخلیه و قلع خواهد کرد.

«سیدرضا سیدحسینی» افزود: مطابق این تبصره شرکت منابع آب می‌تواند در صورت مشاهده تصرف یا ساخت‌وساز غیرمجاز اقدام کند و به حکم قضایی دادستانی برای رفع تجاوز نیاز ندارد.

وی با تاکید بر این‌که این تبصره باید اجرایی شود و ساخت‌وسازهای قبل از تصویب هم مشمول این قانون هستند، ادامه داد: به همه دادستان‌ها نامه زده‌ایم که این تبصره باید اجرایی شود و مصمم به اجرای آن هستیم.

دادستان گرگان تصریح کرد: مطابق ماده ۶۹۰ تعزیرات مجازات اسلامی هم هرکس با پی‌کنی، دیوارکشی، تغییر حدفاصل و... مبادرت به عملیاتی کند که موجب تخریب محیط ‌زیست و منابع طبیعی شود و با اقدام به هرگونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق کند به یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. مطابق این قانون هم امور آب می‌تواند با اعلام گزارش و تشکیل پرونده در دستگاه قضا از ادامه ساخت‌وساز غیرمجاز جلوگیری کند تا احکام قطعی شده و حکم قلع ‌و قمع اجرا شود.

وی بدون اشاره به تعداد پرونده‌های تشکیل‌شده در خصوص تصرف عدوانی به حریم و بستر رودخانه‌ها و سواحل در گلستان گفت: در سواحل استان مشکل زیادی نداریم و سواحل ما چندان خواهان ندارد اما به جد برای رفع تصرف‌ها پیگیر و مصمم به اجرای حکم هستیم. به ‌تازگی 3 مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم رودخانه زیارت را تخریب کردیم.


ساحل‌خواری و دریاخواری نداریم

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در حالی از عزم جدی برای رفع تصرف عدوانی در سواحل و بستر و حریم رودخانه‌های استان خبر می‌دهد که کارشناس سواحل و بنادر اداره کل بنادر و دریانوردی گلستان هم مانند دادستان معتقد است؛ گلستان چندان درگیر ساحل‌خواری و دریاخواری نیست.

«غلامرضا حسینیان» اظهار کرد: گلستان ۱۳۱ کیلومتر ساحل دارد که ۲۳ سازه توسط دستگاه‌های اجرایی و نظامی و بخش خصوصی در آن ساخته شده است.

وی با اشاره به این‌که فقط 4 مورد از این ۲۳ سازه دارای مجوز هستند، گفت: بیشتر این سازه‌ها، سازه‌های صیادی و شیلاتی با عمر بیش از ۲۰ تا ۲۵ سال هستند که بدون مجوز سازمان بنادر و دریانوردی به ساخت‌ آنها اقدام شده و در حال بهره‌برداری هستند.

حسینیان با اشاره به این‌که این سازه‌ها غالبا کوچک بوده و در حد اسکله به عرض 2 متر و طول ۲۰۰ متر یا سکوی صیادی ۵۰ متری هستند، تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی گلستان در سال ۹۶ با برای شناسنامه‌دار کردن این سازه‌ها وارد عمل شد و با گرفتن مشاور و تهیه نقشه تلاش دارد به این سازه‌ها مجوز بهره‌برداری بدهد.

این مسئول توضیح داد: به همه دستگاه‌های دارای سازه در گلستان ابلاغ کرده‌ایم اطلاعاتی که با اعتبار سازمان بنادر و دریانوردی تهیه شده را تا پایان سال جاری در سامانه جامع نظارت بر سواحل کشور ثبت و مجوز بهره‌برداری دریافت کنند.


 چالش‌های جدی 

رئیس گروه حفاظت و بهره‌برداری از رودخانه‌ها و سواحل آب منطقه‌ای گلستان هم اظهار کرد: گلستان دارای ۴۵ شاخه اصلی رودخانه به طول 2700 کیلومتر است و با توجه به ارزش اقتصادی زمین با افراد بسیار زیادی در مجاورت رودخانه‌ها سروکار داریم.

«محمدمهدی سوخت‌سرایی» با اشاره به این‌که ۶ نیرو برای مهندسی رودخانه‌های گلستان وجود دارد که علاوه بر کار مهندسی رودخانه کارشناسی تاسیسات، نظارت کیفی بهره‌برداری و مهندسی رودخانه و... را انجام می‌دهند، افزود: بر اساس قانون توزیع عادلانه آب هرگونه دخل و تصرف در بستر و حریم مجاری آبی ممنوع است مگر با اجازه وزارت نیرو.

وی ادامه داد: با توجه به وظایف حاکمیتی در خصوص شناسایی متصرفان بستر و حریم مجاری آبی تا پایان سال گذشته حدود 3800 مورد ساخت‌وساز یا تصرف غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌های استان شناسایی و برای تمام افراد اخطار صادر شد. 

رئیس گروه حفاظت و بهره‌برداری از رودخانه‌ها و سواحل آب منطقه‌ای گلستان گفت: از این حدود 3800 مورد تصرف عدوانی، 2100 مورد مسکونی، ۹۲۲ مورد کشاورزی، ۱۷ مورد تفریحی و ۱۸۸ مورد صنعتی و بقیه مربوط به سایر است.

این مسئول با یادآوری این‌که در مجموع 1406 هکتار از اراضی گلستان در حریم و بستر رودخانه‌ها واقع شده‌، اضافه کرد: تاکنون 1298 پرونده برای سیر مراحل قانونی در دستگاه قضا و دادگستری گلستان تشکیل شده و با پیگیری‌های مکرر ۴۲۸ مورد آزادسازی انجام شده است. 

وی با یادآوری این‌که در حریم زیارت سال گذشته با همکاری دادگستری و نیروی انتظامی گرگان ۶۰ مورد از ساخت‌وسازهای غیرمجاز رفع تصرف شد، تصریح کرد: با توجه به برآوردهای انجام‌شده برای آزادسازی ساخت‌وسازهای شناسایی‌شده در حریم رودخانه‌های گلستان اعتبار ۴۰۵ هزار میلیون ریالی نیاز داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید