• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67377
+
-

تکلیف بزرگداشت‌های جشن خانه سینما مشخص شد

محبوب‌های بیست‌ویکم

سینما
محبوب‌های بیست‌ویکم

کم‌کم خبرهای بیشتری از بیست‌و‌یکمین جشن خانه سینما منتشر می‌شود. در جدیدترین خبر که از سوی روابط عمومی خانه سینما در اختیار همشهری قرار گرفته مشخص شد که قرار است برای اکبر زنجانپور، بیژن محتشم، حسن زاهدی و سیروس الوند در بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران مراسم بزرگداشت برگزار شود. اکبر زنجانپور که متولد بهمن۱۳۲۳ در تهران است بازی در تئاتر را از سال۱۳۴۵ در دانشگاه شروع کرد و در سال۱۳۴۹ از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد. او در اواخر دهه 50 تدریس در دانشگاه را آغاز کرد و تجربه عضویت در کمیته ملی تئاتر سازمان یونسکو را هم دارد. بازی در فیلم‌های سینمایی «معکوس»، «پل خواب»، «طالع سعد»، «روز دیدنی» و «تشکیلات» ازجمله تجارب او در سینماست و سبب شده او در دوره‌های مختلف جشن خانه سینما کاندیدای دریافت تندیس بازیگری باشد.
بیژن محتشم، متولد ۱۳۱۶ مشهد است و فارغ التحصیل مدرسه دارالفنون. او دوره‌های مختلف چهره‌پردازی را در خارج از کشور از سال۱۹۶۹ میلادی به بعد ازجمله زیرنظر جان چمبرز، برنده اسکار گریم سال۱۹۶۸ برای فیلم «سیاره میمون‌ها» گذراند.

«مسافران دره انار»، «دندون طلا»، «من زمین را دوست دارم»، «معجزه خنده»، «همسر دلخواه من»، «هرچی تو بخوای»، «گیس بریده» و «سارای» برخی از فیلم‌هایی هستند که محتشم طراحی گریم آنها را به‌عهده داشته است. او همچنین برنده جایزه بهترین چهره‌پردازی برای فیلم معجزه خنده در اولین دوره جشن خانه سینما و کاندیدای جایزه بهترین چهره‌پردازی برای فیلم سارای در دومین دوره جشن خانه سینما بوده است.

بزرگداشت حسن زاهدی هم قرار است در جشن بیست و یکم برگزار شود. او در سال1325 در تهران متولد شده و آموزش صدا را با گذراندن یک دوره تخصصی به‌عنوان تکنیسین صدا در دانشکده صدا و سیما آغاز کرده است و در کالج پلیموث (ply mouth) انگلستان در رشته صدا و الکترونیک هم تحصیل کرده است. زاهدی کار حرفه‌ای خود را از تلویزیون آغاز کرد و سال1364 در سریال «عیاران و طراران» به کارگردانی سعید نادری به‌عنوان صدابردار فعالیت داشت اما مهم‌ترین موفقیت کارنامه کاری او فیلم «درباره الی» بود.
سیمرغ بلورین از هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «زیر بام‌های شهر» به کارگردانی اصغر هاشمی، سیمرغ بلورین از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «شهر زیبا» به کارگردانی اصغر فرهادی،  سیمرغ بلورین از جشنواره 25فیلم فجر برای فیلم «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی بهرام توکلی، سیمرغ بلورین از جشنواره 27 فیلم فجر برای فیلم درباره الی به کارگردانی اصغر فرهادی، تندیس بهترین صدابرداری خانه‌سینما (دومین) به‌خاطر فیلم «بودن یا نبودن» به کارگردانی کیانوش عیاری، تندیس بهترین صدابرداری خانه سینما (هفتمین) به‌خاطر فیلم «رقص در غبار» و تندیس بهترین صدابرداری خانه سینما (دهم) به خاطر فیلم «چهارشنبه سوری» هر دو به کارگردانی اصغر فرهادی ازجمله افتخارات او هستند.

آخرین بزرگداشت جشن بیست‌ویکم هم برای سیروس الوند برگزار خواهد شد. او فعالیت خود را به‌عنوان سینمایی‌نویس و بعدها منتقد فیلم در نشریات سینمایی آن دوران (فیلم- فیلم و هنر- ستاره سینما) و مجله فردوسی آغاز کرد، در سال1350 با نوشتن فیلمنامه «ساعت فاجعه» به‌عنوان فیلمنامه‌نویس در سینمای حرفه‌ای برای خود نامی دست و پا کرد و از سال1353 با فیلم (سنجر) به عرصه کارگردانی قدم گذاشت. کارگردانی فیلم‌های «سنجر»، «شب آفتابی»، «فریاد زیر آب»، «نفس بریده»، «ریشه در خون»، «آوار»، «محموله»، «شب حادثه»، «برخورد»، «یک بار برای همیشه»، «چهره»، «هتل کارتن»، «ساغر»، «دست‌های آلوده»، «مزاحم»، «رستگاری در هشت و بیست دقیقه»، «تله»، «زن دوم»، «ستاره‌های سوخته»، «مرد و پرتقال خونی» در کارنامه او سبب شده تا نامش به‌عنوان کارگردانی مهم در سینمای ایران همواره مورد توجه قرار گیرد.
مراسم بزرگداشت این 4 هنرمند قرار است ساعت 20سه‌شنبه 29مرداد‌ماه در ایوان شمس برگزار شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید