• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67295
+
-

جای خالی سرمایه در صنعت زنجان

رئیس خانه صنعت و معدن استان: واحدهای تولیدی با مشکل کمبود سرمایه ر گردش  و بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی مواجهند

تولید
جای خالی سرمایه در صنعت زنجان

صنعت و معدن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اشتغال و محورهای توسعه اقتصادی است به طوری که ۴۰ درصد تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص داده اما این حوزه برای پیشرفت روزافزون نیازمند تعامل و حمایت‌های مختلف است. به گزارش ایرنا، مشکل تأمین مواد اولیه، سرمایه در گردش، انتقال ارز و ارزش افزوده از جمله مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی است. انتظار می‌رود دولت اقدامات حمایتی در این خصوص داشته باشد. 

‌ مشوق‌ها و تسهیلات

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بیان کرد: صنعت و معدن ۴۰ درصد تولید ناخالص کشور را از آن خود کرده است. انتظار می‌رود دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها نیز بتوانند سهم خود را از مشوق‌ها و تسهیلات به این اندازه کسب کنند، البته به‌رغم هماهنگی و همراهی مناسب بانک‌ها در استان بعید است که ۴۰ درصد تسهیلات به این سمت سوق داده شود. ناصر فغفوری گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها در سال جاری، تمرکز بر رونق تولید و رفع موانع آن در واحدهای صنفی، صنعتی و معدنی است. 

وی ادامه داد: تلاش می‌شود توجه به صنایع با تکنولوژی بالا و دانش‌بنیان، روابط عمومی و همکاری‌های بین‌المللی مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی و توسعه صادرات غیرنفتی در محور برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گیرد. این مقام مسئول افزود: تقریباً تمام صنعت استان متعلق به بخش خصوصی بوده و این نشان‌دهنده قابلیت بخش خصوصی و فراهم بودن زمینه فعالیت آن در استان است. 

‌بازگشت به چرخه تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: به‌رغم برنامه‌ریزی دشمن برای تعطیلی اقتصاد کشور تا شهریور سال گذشته، خوشبختانه نه تنها هیچ واحد تولیدی تعطیل نشد بلکه تعدادی هم در این سال‌ها به چرخه تولید بازگشتند. فغفوری خاطرنشان کرد: ۲۹ واحد تولیدی در سال ۹۶ و ۱۳ واحد نیز در سال ۹۷ به چرخه تولید استان بازگشتند. در سال جاری نیز ۵ واحد هدفگذاری شده‌اند و برای ۴ واحد نیز در حال رایزنی به منظور استفاده از سرمایه راکد هستیم. 

‌ جنگ اقتصادی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان این‌که امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، توضیح داد: در برخی موارد، ضوابط و دستورالعمل‌ها به‌ گونه‌ای است که به نظر می‌رسد بخشی از ادارات به این باور نرسیده‌اند که در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. 

وی افزود: انتظار می‌رود تأمین اجتماعی و امور مالیاتی به بخش صنعت و معدن نگاهی متفاوت داشته باشند، اما وقتی در کشور مالیات با نرخ ۲۵ درصد و حق بیمه با نرخ ۲۳ درصد دریافت شده و نرخ سود تسهیلات بانکی در کلام ۱۸ درصد و در عمل بیش از ۲۴ درصد است یعنی به این باور نرسیده‌اند که در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. بدین‌ترتیب در این شرایط نمی‌توان تولید پایدار انجام داد. 

فغفوری یادآور شد: مشکل تأمین مواد اولیه، فراهم شدن زمینه واردات بدون انتقال ارز، تمدید مهلت بازگشت ارز حاصل از تولید و ارزش افزوده از جمله مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی است. انتظار می‌رود دولت در این خصوص اقدامات حمایتی داشته باشد. 

‌ خالی شدن انبارها

رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان نیز به مشکلات ارزی و خالی شدن انبارها اشاره کرد و گفت: واحدها به دلیل گرانی مجبورند مواد اولیه کمی بخرند درنتیجه انبارها خالی شده است و در صورتی که دولت حمایت نکند کارمان سخت می‌شود. سجاد نباتچیان تصریح کرد: اگر دغدغه دولت اشتغال و بیکاری جوانان است باید کاری کنیم که ظرفیت‌های خالی واحدها پر شود. 

وی با بیان این‌که امروز به سرمایه‌گذاری ارزی نیاز نداریم ولی مشکل اصلی سرمایه در گردش است، ادامه داد: در گذشته، در برابر یک میلیون سرمایه ثابت ۲۰۰ میلیون سرمایه در گردش داشتیم در حالی که امروز سرمایه در گردش برابر با سرمایه ثابت است و با نرخ ۱۸ درصد سود تسهیلات بانکی نیز امکان ادامه تولید وجود ندارد. رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان با اشاره به دغدغه اقتصادی رهبر معظم انقلاب اسلامی و نامگذاری سال جدید به نام «رونق تولید» افزود: برای حل مشکل اقتصادی باید آشتی بین دولت و بخش خصوصی پیش آید حال آن‌که قوانینی که دولت ابلاغ می‌کند گاهی ضد تولید است. 

بخش مظلوم معدن 

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان گفت: یکی از راهکارهای نجات کشور در وضعیت اقتصادی دشوار فعلی معدن است. این بخش به عنوان بخش مظلوم در ایران شناخته شده است. رضا کشاورز اظهار کرد: از ۱۳۸ مورد استعلام برای استخراج معدن در محدوده اکتشافی، اداره منابع طبیعی استان فقط برای ۱۲ مورد جواب موافقت صادر کرده است.  وی نظام مهندسی معدن را یکی از بازوهای کارشناسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خواند و افزود: نظام مهندسی معدن می‌تواند برای این رفع مشکل راهکارهای کارشناسی ارائه دهد، لذا پیشنهاد می‌شود کارگروهی تشکیل شود تا استعلامات مورد نظر با حضور کارشناسان نظام مهندسی جواب داده شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان توضیح داد: مشکل بعدی در خصوص عارضه ابی معادن کوچک‌مقیاس است. این مورد طبق نقشه راه معادن به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران واگذار شده است در حالی که ۵ معدن استان بزرگ‌مقیاس و بقیه کوچک‌مقیاس هستند لذا با عملیاتی شدن واگذاری عارضه ابی این مشکل سریع‌تر حل می‌شود. کشاورز خاطرنشان کرد: استان زنجان ۳۸۸ معدن دارد که از این میان ۱۳۵ معدن فعال است و ۳۳ نوع ماده معدنی از آنها استخراج می‌شود. 

وی با بیان این‌که نباید به معادن به عنوان عامل تخریب‌ نگاه شود، گفت: این‌که جلو استخراج معدن را به دلیل این‌که عامل تخریب است بگیریم درست نیست، زیرا فقط 05/0 درصد از مساحت استان زیر عملیات اکتشاف معدن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید