• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67230
+
-

تغییر کاربری اراضی آموزش و پرورش به نفع مدرسه‌سازی

مدیر‌کل آموزش و پرورش کرمان: ۱۷۰ مدرسه کانکسی، ۴۶ مدرسه کپری، ۱۸۱ مدرسه چادری و ۲۳۲ مدرسه خشت و گلی در سراسر استان به صورت پراکنده وجود دارد

آموزش
تغییر کاربری اراضی آموزش و پرورش به نفع مدرسه‌سازی

کرمان با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه است.

 این موضوع در مرکز و جنوب کرمان بسیار مشهود است. به طور کل 14 منطقه محروم و کمتر توسعه‌یافته در استان وجود دارد که به دلیل تخصیص اعتبارات نامناسب به آموزش و پرورش که کمتر از میانگین کشوری است، تجهیز و نوسازی یا ساخت مدارس آن‌طور که باید انجام نشده است.

 این در حالی است که کرمان به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان دارای ۶۱۲ مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی است. از سوی دیگر نماینده مردم کرمان و راور نیز معتقد است با قانون تغییر کاربری اراضی آموزش و پرورش می‌توان کمک شایانی به ساخت مدرسه در این استان کرد. 

به گزارش ایسنا، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون تغییر کاربری اراضی آموزش و پرورش می‌تواند ظرفیت خوبی برای استان در حوزه احیا و ساخت مدارس و تأمین منابع برای تجهیز مدارس ایجاد کند. 

 «محمدرضا پورابراهیمی» از مجموعه ظرفیت‌های بنیاد قدس برای مدرسه‌سازی تاکید کرد و گفت: سهم آموزش و پرورش در این موضوع نباید جابه‌جا شود یا تصمیم دیگری برای آن گرفته شود. 


ارائه گزارشی از وضعیت مدارس موجود  در استان 

پورابراهیمی افزود: با توجه به اساسنامه و مأموریت‌های محوله به بنیاد قدس انتظار می‌رود با توجه به این‌که در مرکز استان با کمبود مدارس مواجه هستیم، حتماً امکاناتی در اختیار فعالیت‌های آموزش و پرورش قرار گیرد. 

وی خواستار تهیه و ارائه گزارشی از وضعیت مدارس موجود در استان اعم از سرانه مازاد، مدارس تخریبی و قانون تغییر کاربری اراضی آموزش و پرورش شد و افزود: قانون تغییر کاربری اراضی آموزش و پرورش می‌تواند ظرفیت خوبی برای استان در حوزه احیای مدارس و تأمین منابع برای تجهیز مدارس ایجاد کند و معتقدیم ظرفیت بکری در این قانون وجود دارد که باید پیگیری شود. 


استفاده از ظرفیت شهرداری

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: باید از ظرفیت شهرداری، اوقاف و راه و شهرسازی برای اختصاص زمین برای کاربری آموزشی در شهرستان کرمان و مرکز استان استفاده کرد؛ به‌ویژه در مناطقی مانند بلوار جمهوری که با کمبود مدرسه مواجه است. 

وی گفت: بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام اقدامات خوبی در کمک به حوزه مدارس انجام داده که باید در شهرستان کرمان از آن استفاده شود. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که طبق قانون باید 5 درصد از درآمد ناشی از صدور پروانه‌ها توسط شهرداری برای مدارس اختصاص داده شود، گفت: معتقدیم با یک‌سری اقدامات می‌توان تحولی را در مدارس و حوزه آموزشی استان ایجاد کرد. 


کمبود اعتبارات

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: حوزه آموزش و پرورش به دلیل دیربازده بودن، هیچ وقت در اولویت قرار نگرفته است و کارهایی که در تربیت یک دانش‌آموز انجام می‌شود، دیده نمی‌شود. 

 «احمد اسکندری‌نسب» ادامه داد: در مجموعه دستگاه‌های برون‌سازمانی، آموزش و پرورش کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و همواره اولویت اعتبارات به حوزه راه و آب داده می‌شود. 

اسکندری‌نسب، گفتمان‌سازی آموزش و پرورش را در جامعه مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: رویکرد ما این است که برای آموزش و پرورش درآمد پایدار ایجاد کنیم؛ ظرفیت‌هایی در استان وجود دارد که می‌توان روی پای خودمان بایستیم. 


تعداد مدارس تخریبی

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به فعالیت 5500 مدرسه دولتی و 977 مدرسه غیرانتفاعی در استان کرمان گفت: 71 مدرسه و فضای آموزشی از سوی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس تخریبی اعلام شده است. 

ما مجبور هستیم در سال تحصیلی جدید در تعدادی از مدارس نوبت دوم ایجاد کنیم یا مدارس را تجمیع یا جا‌به‌جا کنیم. 

اسکندری‌نسب افزود: در شهر کرمان به دلیل مهاجرپذیری، تراکم جمعیت دانش‌آموزی در برخی مدارس به 48 دانش‌آموز در هر کلاس می‌رسد که میانگین استاندارد آن 23 نفر است و نیاز به کمک خیران در مدرسه‌سازی داریم.

ساخت 2۴۰۰ کلاس درس به همت خیران 

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید 2۴۰۰ کلاس درس در استان به همت خیران ساخته شده است. هر جایی که آموزش و پرورش با مشکل مواجه شده است، خیران کمک کرده‌اند. 
 «احمد اسکندری‌نسب» با اشاره به این‌که بیش از ۲۵۰ خیر با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند، افزود: در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ خیران استان کرمان افزون بر ۳۱ میلیارد تومان به آموزش و پرورش کمک کردند. 
وی افزود: با وجود کمک‌های خیران، هنوز ۶۱۲ مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی است. 
وی افزود: در حال حاضر ۱۷۰ مدرسه کانکسی، ۴۶ مدرسه کپری، ۱۸۱ مدرسه چادری و ۲۳۲ مدرسه خشت و گلی در سراسر استان به صورت پراکنده وجود دارد که نیازمند کمک خیران هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید