• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67118
+
-

صیادان بوشهری؛ آماده صید میگو

مجوز صید میگو برای قایق‌ها یک‌روزه و برای لنج‌های صیادی 5 تا 7 روزه صادر می‌شود

شیلات
صیادان بوشهری؛ آماده صید میگو

در آخرین روزهای نخستین ماه از فصل تابستان، صیادان استان بوشهر شناورهای خود را برای صید میگو به عنوان ارزشمند‌ترین آبزیان خلیج فارس آماده می‌کنند. به گزارش تسنیم، با تعیین زمان صید میگو در آب‌های خلیج فارس صیادان شناورهای سنتی خود را به تور و امکانات صید میگو تجهیز می‌کنند.

میگو یکی از باارزش‌ترین آبزیان خلیج فارس است که صیادان بوشهر هر سال در ایام تابستان با اعلام آزاد‌سازی صید میگو راهی دریا می‌شوند تا از این طریق امرار معاش کنند. 
میگوی خلیج فارس که ببری سبز نام دارد، از بازارهای پررونقی در داخل و خارج از کشور برخوردار است، ولی ذخایر و زیستگاه‌های میگوی خلیج فارس سال‌ها است که به سبب صید بی‌رویه و قاچاق صدمه دیده و میزان صید به‌شدت کاهش یافته است.


زمان آزاد صید میگو 

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر با بیان این‌که صید میگو از 30 تیر برای قایق‌ها و اول مرداد برای لنج‌ها آزاد است اظهار کرد: مجوز صید میگو برای قایق‌ها یک‌روزه و برای لنج‌های صیادی 5 تا 7 روزه صادر می‌شود.

«منصور پاپری» با بیان این‌که در استان بوشهر 870‌قایق مجوز صید آبزیان دارند خاطرنشان کرد: این قایق‌ها می‌توانند با دریافت مجوز صید، از ساعت 6 صبح 30 تیر برای صید میگو راهی دریا شوند. وی تعداد لنج‌های صیادی را 500 شناور دانست و بیان کرد: در فصل صید میگو برای بیش از 8 هزار صیاد و 1300 شناور مجوز صید صادر می‌شود.


صید ترال؛ مخرب‌ زیستگاه آبزیان 

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر صید ترال را که روش صید میگو در خلیج فارس است، یکی از مخرب‌ترین روش‌های صیدآبزیان دانست و خاطرنشان کرد: این گونه صید به زیستگاه و ذخایر آبزیان صدمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. 

صید ترال در همه فصول سال ممنوع و تنها زمان صید میگو آزاد است.پاپری با تاکید بر ممنوع بودن صید میگو تا زمان تعیین آزاد صید این آبزی بیان کرد: صیادانی که اقدام به صید غیرقانونی و بدون مجوز میگو کنند با آنان برخورد قانونی می‌شود، چراکه این نوع صید به زیستگاه‌های آبزیان خسارات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.
رئیس پژوهشکده میگوی کشور نیز وضعیت ذخایر صید میگو در خلیج فارس را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: میزان صید میگو در سال گذشته 900 تن بود که با ارزیابی‌های انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود در استان بوشهر 1400 تن امسال میگو صید شود.

«عقیل دشتیان‌نسب» با بیان این‌که برای بررسی وضعیت ذخایر میگو در آب‌های خلیج فارس استان بوشهر 2 گشت تحقیقاتی انجام گرفته است بیان کرد: با بررسی نتایج گشت‌های تحقیقاتی در کمیته مدیریت صید استان، زمان صید میگو برای قایق‌ها از 30 تیر و لنج‌های صیادی از اول مرداد تعیین شده است.


فراوانی گونه ببری سبز 

وی 70 درصد ذخایر میگوی خلیج فارس استان بوشهر را از گونه ببری سبز دانست و خاطرنشان کرد: این گونه میگو از بهترین نوع میگوی خلیج فارس به شمار می‌رود و بقیه گونه‌های میگو از نوع سرتیز است. 

با آزاد شدن صید میگو در آب‌های ساحلی استان بوشهر در خلیج فارس با وجود گرمای بالای 40 درجه و شرجی بیش از 60 درصد، صیادان با شور و نشاط خاصی شناورهای خود را برای برداشت روزی از دریای آبی بی‌کران خلیج فارس آماده می‌کنند. معمولا دوره‌ آزادسازی صید میگو در خلیج فارس حدود 40 روز است و پس از انجام گرفتن گشت تحقیقاتی و بررسی نتایج ذخایر میگو، صید این آبزی ممنوع می‌شود.


تولید میگوی پرورشی؛ ۱۰۰ هزار تن در سال 

استاندار بوشهر با بیان این‌که این استان از ظرفیت‌های بالای تولیدی و صادراتی است گفت: امسال برای تولید ۲۷ هزار تن میگوی پرورشی در استان هدف‌گذاری شده و این در حالی است که ظرفیت تولید این کالای صادراتی در استان بوشهر ۱۰۰ هزار تن است. 

«عبدالکریم گراوند» در آیین تجلیل از فعالان معدنی، صنعتی و صادراتی استان بوشهر با اشاره به ظرفیت این استان در تولید انواع محصولات صنعتی، معدنی و کشاورزی اظهار کرد: استان بوشهر با داشتن ظرفیت‌ها بالا نقش مهم و تاثیرگذاری در صادرات در کشور دارد.

وی با بیان این‌که یکی از ظرفیت‌های مهم تولیدی و صادراتی استان بوشهر میگوی پرورشی است تصریح کرد: باید در تولید این محصول با توجه به ظرفیت‌های مهم استان متحول شود. استاندار بوشهر نرخ مشارکت اقتصادی در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و گفت: نرخ مشارکت در بخش کشاورزی 14 درصد، صنعت 26 درصد و خدمات 60 درصد است.

گراوند با تاکید بر گره‌گشایی از مشکلات صنعتگران، تولیدکنندگان و معدن‌کاران افزود: مسئولان در بخش‌های مختلف باید در حل مشکلات سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان تلاش کنند، چراکه گره‌گشایی از مشکلات این بخش زمینه توسعه و پیشرفت در دیگر حوزه‌ها را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به حل مشکل تخفیف سود بازرگانی در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات مهم تولیدکنندگان و تجار اعمال تخفیف 20 درصدی سود بازرگانی در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر بود که با پیگیری‌های انجام‌شده این مهم در حال محقق شدن است. 

استاندار بوشهر با بیان این‌که توسعه اقتصادی استان بوشهر در کشور اثرگذار است گفت: یکی از مشکلات حوزه‌های تجاری، اقتصادی و تولیدی دستورالعمل‌ها، بخش‌نامه‌ها و قوانین متعدد است که تعدد این بخش‌نامه‌ها و قوانین ضمن این‌که مشکلات ایجاد می‌کند مفسده‌زا است.گراوند با تاکید بر اصلاح، پالایش و بازنگری قوانین پنجاه‌ساله تصریح کرد: با پالایش این قوانین رونق تجارت و طرح‌های اقتصادی معنادار می‌شود. وی با تاکید بر فعالیت جهادی برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی و بازرگان و تولیدکنندگان گفت: باید قوانین اصلاح و بازنگری شود.

استاندار بوشهر با اشاره به این‌که ظرفیت اقتصادی و اشتغال‌زایی استان بوشهر بسیار بالا است خاطرنشان کرد: با این ظرفیت‌ها اکنون آمار بیکاری در استان بوشهر از دورقمی در بهار امسال درآمده و تک‌رقمی شده است. گراوند پرورش میگو را یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی، تولیدی، صادراتی و اشتغال‌زایی دانست و تصریح کرد: با بهره جستن از همه ظرفیت‌های این حوزه می‌توان تولید میگو را از 27 هزار تن که امسال هدف‌گذاری شده است، به 100 هزار تن در سال افزایش داد. وی با تاکید بر توجه به صنایع وابسته در حوزه بخش پرورش آبزیان و محصولات کشاورزی گفت: توسعه صنایع وابسته ضمن این‌که اشتغال پایدار به همراه دارد در رونق تولید و افزایش صادرات بسیار اثربخش است.

استاندار بوشهر با تاکید بر توجه به ایجاد اسکله و پایانه صادراتی مواد معدنی در منطقه میانی استان بوشهر افزود: یکی از ظرفیت‌های مهم استان تولید مواد معدنی مصالح ساختمانی است که برای توسعه صادرات این محصولات، ایجاد اسکله و پایانه صادراتی در مناطق میانی ساحلی استان بوشهر ضروری و مهم است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید