• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 67110
+
-

برق قروه خرج چاه‌های عمیق می‌شود

این شهرستان سال گذشته به دلیل وجود چاه‌های عمیق کشاورزی رتبه اول استان در مصرف برق را داشت

انرژی
برق قروه خرج چاه‌های عمیق می‌شود

رئیس شرکت توزیع برق شهرستان قروه از ضعف تبلیغ و فرهنگ‌سازی در مصرف برق گفت و با بیان این‌که قیمت واقعی این انرژی در کشور مشخص نیست، همراهی مردم را عاملی برای مبارزه با خاموشی دانست. به گزارش مهر، ۵۳ هزار و ۲۲۹ مشترک برق در شهرستان قروه وجود دارند که از این تعداد ۴۴ هزار و ۵۵۹ مورد مربوط به بخش خانگی، هزار و ۳۳۸ مشترک در بخش کشاورزی، در بخش صنعت ۲۹۶ مورد، تجاری با ۵ هزار و ۳۳۱ مشترک، هزار و ۴۸۷ مورد به صورت عمومی و ۲۱۸ مورد هم مربوط به روشنایی معابر هستند. با وجود این، سال گذشته شهرستان قروه در مصرف برق رتبه اول در استان را داشت و در واقع علت اصلی این مساله هم به واسطه چاه‌های عمیقی است که در منطقه وجود دارد و به مشترکان خانگی مربوط نیست.

بیشترین مشترک در بخش خانگی وجود دارد، اما بالاترین میزان مصرف مربوط به بخش کشاورزی است؛ به دلیل این‌که قروه قطب اصلی کشاورزی کردستان محسوب می‌شود. نبود ژنراتورهای برق به اندازه کافی برای تامین برق چاه‌های کشاورزی هم مدنظر است اما مصرف بهینه برق این روزها با توجه به وضعیت قرمز استان در کشور بسیار ضرورت دارد. 

گرچه انتظار می‌رفت با بارندگی‌های اخیر مطابق گفته‌های مسئولان دیگر شاهد خاموشی در کشور نخواهیم بود اما گویا تامین برق هم با مشکل مواجه شده، به طوری که هشدارها در خصوص صرفه‌جویی برق روز به روز جدی‌تر می‌شود. رئیس شرکت توزیع برق شهرستان قروه نیز از مشکلات مرتبط در این زمینه گفت. «فرهاد میمنت‌آبادی» روند سیاست‌گذاری‌ها در تعرفه برق تا رعایت الگوی مصرف توسط مشترکان و دیگر موارد قانونی مرتبط را در این زمینه دخیل دانست. 


واقعی نبودن قیمت برق 

مطابق اظهارات میمنت‌آبادی، قیمت برق در کشور واقعی نیست و در واقع تا زمانی که تعرفه اصلی تعیین نشود، این وضعیت ادامه خواهد داشت. در واقع در ایران برق ارزان است و قیمت واقعی آن از مصرف‌کننده دریافت نمی‌شود و همین باعث شده که صرفه‌جویی در این زمینه چندان مورد توجه قرار نگیرد. اگر برای هر چیزی قیمت اصلی آن به مصرف‌کننده اعلام شود قطعا در استفاده از آن دقت و موارد صرفه‌جویی هم رعایت می‌شود.


مشوق‌هایی برای مصرف بهینه 

همچنین تعیین مشوق‌هایی برای مشترکانی که بتوانند مصرف برق خود را کاهش دهند، تعیین شده است. میمنت‌آبادی ضمن بیان این مطلب از اجرای این امتیازات تشویقی برای تمامی بخش‌ها  خبر داد و گفت که در بخش کشاورزی با رعایت بهینه مصرف تا امروز ۷۱ میلیون تومان تشویقی به کشاورزان قروه‌ای پرداخت شده و در این زمینه شهرستان موفق به کسب رتبه نخست در استان شد. برای مشترکان خانگی و تجاری هم که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.  به هر حال مصرف اصولی نه‌تنها به نفع مشترکان خواهد بود بلکه برای توسعه و بهبود وضعیت منطقه از همه نظر نقش موثری دارد. 


الزام کاهش ۲۰ درصدی توسط ادارات

در زمینه صرفه‌جویی در برق یکی از نکات مهم به ادارات بازمی‌گردد که ملزم به کاهش ۲۰ درصدی مصرف خود هستند. بنا به گفته‌های رئیس شرکت توزیع برق شهرستان قروه، ادارات باید سیستم‌های سرمایشی خود را به گونه‌ای کنترل کنند که باعث افزایش مصرف نشوند و روشنایی محیط را به میزان نرمال برسانند. ادارات برای اجرای بهتر این مهم می‌توانند مدیر انرژی تعیین کنند و وسایل برقی را هر چند وقت یک‌بار سرویس‌کاری کنند و در خرید وسایل برقی به‌ویژه در خصوص برچسب انرژی دقت داشته باشند. امتیاز ویژه‌ای که برای ادارات در این زمینه مدنظر قرار گرفته این است که هر اداره‌ای اگر خود مولد برق باشد و همان برق تولیدی را خود مصرف کند، شرکت برق هزینه آن را پرداخت می‌کند. 


مدیریت مصرف به معنای مصرف نکردن نیست

اصلی‌ترین نکته مربوط به مصرف برق به مدیریت مصرف بازمی‌گردد؛ موضوعی که به گفته «فرهاد میمنت آبادی» به معنای مصرف نکردن نیست بلکه این است که در اوج مصرف از وسایل برقی پرمصرف مانند ماشین لباسشویی، اتو و کولرگازی استفاده نشود. در واقع مدیریت مصرف یعنی این‌که بدانیم در اوج مصرف چگونه مصرف خود را کاهش دهیم، به طوری که نباید در ساعات اوج مصرف از ۱۲ تا ۱۶ عصر و از ۲۰ تا ۲۴ شب از وسایل برقی پرمصرف
استفاده کرد. 

باید بدانیم اگر برق نباشد عمده‌ترین فعالیت صنایع به‌هم می‌خورد و مشکل ایجاد می‌شود، لذا نیاز است به بهترین نحو از امکانات استفاده کرد. مردم باید بدانند که در زمان اوج مصرف قیمت‌ها افزایش می‌یابد و مشترکان پرمصرف هزینه برقشان ۱۶ تا ۲۳ درصد گران‌تر حساب می‌شود. همچنین اگر مشترکان مصرف کمی داشته باشند و در کنتور بخش کم باری بالاتر باشد، شامل تخفیف و امتیازات ویژه خواهند شد.


لزوم استفاده از ژنراتور استاندارد در اداره‌های حساس

شبکه توزیع برق روباز است و برای همین تحت تاثیر عوامل جوی قرار دارد. بنابراین آن طور که میمنت‌آبادی گفت، اداراتی که حساسیت بالایی دارند باید از ژنراتورهای استاندارد برای مواقع قطعی برق برخوردار باشند و منبع ذخیره‌ای را ایجاد کنند. البته این ژنراتورها باید دقیق باشد و مدام سرویس‌کاری شود و فرسوده و قدیمی هم نباشد، چراکه استفاده از ژنراتورهای نامناسب مشکل را بیشتر می‌کند و تامین‌کننده برق هم نخواهد بود. همه مشترکان باید از تجهیزات برقی به‌روز استفاده کنند. تجهیزات قدیمی از نظر میمنت‌آبادی، نه‌تنها باعث افت راندمان کاری می‌شود بلکه رشد بی‌رویه مصرف برق را هم در پی دارد. در بخش صنعت اکثر دستگاه‌ها قدیمی بوده و همین مصرف برق را بالا می‌برد و یا در بخش کشاورزی و یا خانگی نیاز است سیستم‌های برقی همه به‌روز‌رسانی و جدید شود. حتی در ادارات هم باید از وسایلی استفاده کرد که باعث کاهش مصرف برق می‌شود. 


حفاظت از محیط‌زیست با مصرف بهینه برق

میمنت‌آبادی دیگر موضوع مرتبط را اثر استفاده بهینه از مصرف برق بر حوزه محیط ‌زیست دانست و گفت که اگر مصرف درست باشد آلودگی‌های زیست‌محیطی هم کاهش می‌یابد. همچنین نیروگاه‌های فسیلی و گازی در این حوزه نقش دارند. حذف قبض کاغذی نیز که تا اواخر شهریور ماه انجام می‌شود، کمک بسیار ارزشمندی به حفاظت از محیط‌زیست می‌کند. حذف قبض کاغذی صرفه‌جویی در هزینه را در بر دارد و به نوعی در روند توسعه موثر خواهد بود.


عواملی که باید دیده شوند 

خاموش کردن حتی یک عدد لامپ اندازه یک نیروگاه برق سنندج صرفه‌جویی دارد و معادن همان نیروگاه هم برق را تامین می‌کند. فرهاد میمنت‌آبادی معتقد است امروزه مواردی در افزایش مصرف برق دخیلند؛ مواردی مانند توسعه شهرنشینی، تغییر الگوی مصرف، اطمینان از مباحث بالا بودن نفت و گاز و... که اگر از پروسه رعایت خارج شوند شبکه توزیع برق به بحران می‌خورد. همچنین باید دانست که هدف از مدیریت مصرف رضایت مردم و کاهش فشار به شبکه است. 

این مساله باعث افزایش کارایی انرژی و خدمات بهتر می‌شود. از طرفی کاهش اعتبارات نسبت به قبل خود باعث افزایش مشکلات می‌شود و مقاوم‌سازی، نگهداشت، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه در کنار قدرت مانور شبکه از جمله کارهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


جای خالی فرهنگ‌سازی و تبلیغ

رئیس شرکت توزیع برق قروه یکی از مشکلات پیش رو در زمینه وضعیت برق را مربوط به نبود فرهنگ‌سازی و برنامه‌های تبلیغی دانست.به گفته‌ فرهاد میمنت‌آبادی، اگر رسانه‌ها در راستای تبلیغ صرفه‌جویی در مصرف برق مثل گذشته همکاری داشته باشند بسیار موثر خواهد بود. همان طور که در سال‌ها پیش تبلیغاتی چون «بابا‌برقی» یا «من لامپ کم‌مصرفم» بسیار فراگیر بود و همه از کودک و بزرگ جذب آن می‌شدند و ناخودآگاه در مصرف برق نکاتی را رعایت می‌کردند. 
همین طور همکاری اداراتی مانند شهرداری در فرهنگ‌سازی تاثیر دارد؛ به این نحو که مثلا در زمان اوج مصرف روشنایی‌های غیرضروری معابر را کاهش دهد.


همراهی مردم؛ کوتاه‌تر شدن خاموشی‌ها 

«شبکه توزیع برق در قروه هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۴۰۰ کیلومتر است و شرکت برق وظیفه توزیع را دارد، مگر این‌که حادثه‌ای رخ دهد و خاموشی اجباری لحاظ شود.» این را میمنت‌آبادی برای این گفت که نشان دهد رعایت مصرف برق تا چه میزان اهمیت دارد. در این زمینه همراهی مردم می‌تواند خاموشی‌ها را کاهش دهد و وضعیت شهرستان و استان را به سبزی برساند. اگر مردم همکاری داشته باشند تا پایان تابستان مصرف کاهش یافته و قطعی گسترده در شبکه ایجاد نخواهد شد، در غیر این صورت باید منتظر خاموشی بالا بود. اینجا همه چیز به مصرف مردم بازمی‌گردد. مشترکانی که اگر با یک لامپ کم‌مصرف به جنگ لامپ پرمصرف در هر بخشی بروند، مطمئن باشند که در تامین برق بسیار کمک‌رسانی کرده‌اند و خاموشی‌ها را به روشنایی پیوندخواهند زد.


مصرف برق با استخراج ارز دیجیتال
 
میمنت‌آبادی یکی از دیگر از دلایل افزایش مصرف برق را مربوط به استخراج ارز دیجیتال دانست. ارزی که با استفاده از دستگاه‌های ماینینگ تولید می‌شوند و برق بسیار بالایی را هم مصرف می‌کنند. درباره مصرف بالای برق توسط این دستگاه‌ها بسیار گفته شده اما این نمی‌تواند تنها دلیل باشد و یکی از مکمل‌هاست و در کنار مصرف بی‌رویه، ارزان بودن برق و... نقش خود را ایفا می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید