• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 67103
+
-

آب در کرمانشاه کم آمد

برای رفع مشکلات قطع و افت فشار آب، طرح اضطراری سد گاوشان وارد مدار بهره‌برداری شهر کرمانشاه شده است

گزارش
آب در کرمانشاه کم آمد

فاطمه کمانی|  کرمانشاه- خبرنگار:

گرما به اوج خود رسیده و مردم مصرف آب را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند. در اوج گرما مصرف آب هم برای شست‌و‌شو، استحمام، مصرف آب کولر و... بالا می‌رود و بسیار بیشتر از شرایط عادی می‌شود. اگر برخی از مردم در این شرایط مدیریت مصرف هم نداشته باشند وضعیت به‌مراتب بدتر می‌شود؛ برای مثال از آب شرب برای شست‌و‌شوهای غیرضروری فرش، حیاط و ماشین استفاده کنند. شاید بارندگی‌های خوب بهار امسال باعث شده برخی از مردم گمان کنند دیگر کمبود آب وجود ندارد و نیازی به مدیریت مصرف نیست.

این در حالی است که این میزان بارندگی جبران کمبودهای گذشته را نمی‌کند و تاثیر کمی برای تغذیه منابع تامین آب داشته است. حالا در شرایطی که گرما به اوج خود رسیده برخی از مشترکان آب شهر کرمانشاه در ساعاتی از شبانه‌روز به‌ویژه شب‌ها با افت فشار و حتی گاهی قطعی مواجهند. خیام، بهار، میدان مرکزی، گذرنامه و سی‌متری سوم از جمله محله‌هایی هستند که در این روزها افت فشار را تجربه می‌کنند. 


ذخیره آب

«زهرا رازیانی» یکی از شهروندان منطقه خیام کرمانشاه است. وی با اشاره به افت فشارهای متعددی که خصوصا شب‌ها در این منطقه رخ می‌دهد، می‌گوید: پیش آمده که برخی از شب‌ها از ساعت 5/11 و 12 به بعد حتی با قطعی آب هم مواجه بوده‌ایم و تا نزدیک صبح آب نداشته‌ایم.  وی ادامه می‌دهد: این افت فشار در روزهای تعطیل و همچنین نزدیک ظهر هم شدت بیشتری می‌گیرد، به گونه‌ای که حتی امکان استحمام هم با این وضعیت آب وجود ندارد.  این شهروند کرمانشاهی یادآوری می‌کند: برای این‌که هر لحظه احتمال قطع شدن آب را می‌دهیم، همیشه چندین ظرف آب 
ذخیره داریم. 


هر چقدر صرفه‌جویی می‌کنیم  کارساز نیست

«سبحان فرجی» یکی دیگر از شهروندان ساکن محدوده گذرنامه کرمانشاه است و با اشاره به مشکل فشار آب در این محله می‌گوید: هر چقدر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنیم باز هم کارساز نیست و افت فشار و قطعی همچنان ادامه دارد.  
وی با بیان این‌که مسئولان سال‌هاست وعده تامین آب بلندمدت شهر کرمانشاه از طریق سد گاوشان را می‌دهند تا مشکل آب شهر کرمانشاه حل شود، می‌افزاید: هر سال تابستان فقط بخشی از این آب به صورت طرح اضطراری در اختیار شهر کرمانشاه قرار می‌گیرد که کفاف مصرف آب شهر با یک میلیون نفر جمعیت را نمی‌دهد. 


مصرف زیاد آب در کرمانشاه 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه با اشاره به وجود حدود 220 هزار مشترک آب در شهر کرمانشاه می‌گوید: از ابتدای امسال با افزایش مصرف آب در کرمانشاه به میزان حدود 17 درصد مواجه بوده‌ایم. «علیرضا تخت‌شاهی» ادامه می‌دهد: این افزایش مصرف باعث می‌شود در برخی از نقاط شهر در زمان اوج مصرف با افت فشار و یا قطعی آب مواجه باشیم. وی کرمانشاه را از جمله شهرهای با مصرف زیاد آب در استان می‌داند و می‌افزاید: به علاوه در برخی از شهرهای استان با تنش آبی هم مواجهیم که کرمانشاه نیز از جمله این شهرهاست. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه با بیان این‌که برای رفع مشکلات قطعی و افت فشار، آب طرح اضطراری سد گاوشان اکنون چند وقتی است که وارد مدار بهره‌برداری شهر کرمانشاه شده، می‌افزاید: طرح اضطراری آب‌رسانی به شهر کرمانشاه از سد گاوشان با ظرفیت حدود 900 لیتر در ثانیه وارد مدار شده است.وی با بیان این‌که چشمه طاق‌بستان به دلیل کاهش دبی از مدار بهره‌برداری خارج شده، ادامه می‌دهد: هم‌اکنون میزان آبی که برای شهر کرمانشاه از منابع مختلف شامل سد گاوشان و چاه‌های ده‌پهن در مدار داریم حدود هزار و 200 لیتر در ثانیه است. 

تخت‌شاهی صرفه‌جویی در مصرف آب را برای جلوگیری از قطعی و افت فشار ضروری می‌داند و می‌گوید: مشترکان باید از شست‌وشوی ماشین، فرش، معابر و حیاط با آب آشامیدنی پرهیز کنند. وی با بیان این‌که مشکلات افت فشار ممکن است در سایر شهرستان‌های استان هم رخ دهد، ادامه می‌دهد: به‌جز کرمانشاه، شهرهای سرپل ذهاب، قصر شیرین، جوانرود، تازه‌آباد و گیلانغرب را به ترتیب پرمصرف‌ترین نقاط استان از نظر مصرف آب هستند. به گفته این مسئول، برای رفع مشکل آب اکثر شهرهای استان با همکاری شرکت آب منطقه‌ای طرح‌های بلندمدت آب‌رسانی در دست اقدام است.


بهره‌برداری از پروژه آب‌رسانی به ۱۵ روستا‌   

مدیرعامل شرکت آبفار استان کرمانشاه از بهره‌مندی ۱۵ روستای استان کرمانشاه از نعمت آب آشامیدنی تا هفته دولت سال جاری خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: ۲۴ روستای استان نیز تا دهه فجر امسال از نعمت آب شرب بهره‌‌مند خواهند شد. پروژه آب‌رسانی به ۱۵ روستای این استان همزمان با هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد. «فرامرز شوهانی» افزود: آب‌رسانی به روستاهای مذکور در قالب پروژه مجتمع آب‌رسانی روستایی «شادمان» صورت خواهد گرفت. مدیرعامل شرکت آبفار استان کرمانشاه اظهار کرد: در قالب این پروژه ۳۹ روستای دهستان درودفرامان و روستاهای نزدیک به کمربند شرقی کرمانشاه با هزار و 394 خانوار از نعمت آب سالم بهره‌‌مند می‌شوند. این مسئول اظهار می‌کند: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه که ۳ میلیارد تومان است، نیز از محل صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ تامین شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید