• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 67092
+
-

درباره شوخی‌های عجیبی که فاجعه بار آوردند

قتل با سس مایونز

سمیرا رحیمی

شوخی تا زمانی سالم است که به خنده و سرگرمی بینجامد، به محض آنکه به‌صورت عمد یا غیرعمد به آسیب‌دیدگی روحی یا جسمی افراد منتهی شود، به عمل زننده‌ای تبدیل خواهد شد که می‌تواند منجر به جراحت یا حتی مرگ افراد شود و عامل اصلی شوخی را با مجازات‌هایی سنگین و یا حتی مرگ ناخواسته مواجه‌سازد. گاه شوخی‌هایی که افراد تصور جذاب یا بامزه بودن آنها را دارند یا عواقب ناشی از آن شوخی، مانند واکنش شدید فردی که قربانی آن شوخی شده‌است، به رویداد‌هایی ظالمانه و مرگبار تبدیل می‌شوند و دیگر وقتی انسانی در اثر یک شوخی جانش را از دست بدهد، چیزی برای خندیدن باقی نمی‌ماند.

مناسبت‌هایی مانند هالووین یا روز اول آوریل که به روز دروغ اول آوریل نیز مشهور است، از جمله زمان‌هایی هستند که وقوع چنین شوخی‌های زننده و خطرناکی افزایش پیدا می‌کند. برای مثال در هالووین سال2014 یکی از این شوخی‌ها که با کمی چاشنی انتقام‌جویی ترکیب شده‌بود، منجر به مرگ نوجوانی 15ساله شد. در آن روز آدریان برادوی دختر 15ساله ساکن آرکانزاس به همراه دوستانش برای انتقام گرفتن از فردی که با او و دوستانش شوخی زننده‌ای انجام داده ‌بود، به سمت خودرویی که مقابل یک خانه پارک شده‌بود تخم‌مرغ، دستمال توالت و سس مایونز پرتاب می‌کردند که ناگهان مالک 48ساله خودرو از خانه خارج شد و شروع به تیراندازی به سمت خودروی آنها کرد. آدریان در این تیراندازی جانش را از دست داد، یکی از دوستانش مجروح  و فرد مهاجم نیز به 30سال زندان محکوم شد.

علاوه بر خشم، ترس شدید افرادی که در معرض شوخی‌های زننده قرار می‌گیرند نیز تاکنون بارها منجر به مرگ طراحان شوخی‌ها شده ‌است. برای مثال در سال 2013پرمیلا لعل 18ساله تصمیم گرفت با پنهان شدن درون کمد دیواری منزل و بیرون پریدن ناگهانی از درون آن، یک دوست خانوادگی به‌نام نرک گالی را به‌شدت بترساند، غافل از آنکه گالی که تحت‌تأثیر بازی‌های ویدئویی جنگی به‌شدت هیجان زده‌بود، با شنیدن صدایی از درون کمد و ظن حضور یک سارق در خانه، اسلحه خود را بیرون کشیده و به محض بیرون پریدن پرمیلا، به سینه او شلیک کرد و جان او را گرفت. قتل این نوجوان غیرعمد در نظر گرفته شد و هیچ مجازاتی برای مهاجم در پی نداشت.

در نمونه‌ای مشابه که در سال2012 رخ داد، رندی لی تنلی 44ساله از اهالی ساسکاچوآن کانادا تصمیم گرفت برای ترساندن مسافران و سرگرمی خود، لباسی شبیه به موجودی افسانه‌ای به‌نام پاگنده برتن کند و در کنار اتوبان مونتانا بایستد. نتیجه این شوخی ترس شدید 2 نوجوانی بود که با خودروی خود در حال عبور از آن اتوبان بودند. نوجوانان با خودرو به تنلی زدند و گریختند و جراحات ناشی از این تصادف منجر به مرگ او شد. شوخی‌های منجر به مرگ را نمی‌توان تنها به مردم عادی نسبت داد. دست‌کم در مورد مرگ پرستار جاسینتا سالدانها، مقصر اصلی 2مجری رادیویی نسبتا مشهور به نام‌های مل کرگ و مایک کریستین اعلام شدند. در سال2012 و همزمان با نخستین بارداری دوشس کیت میدلتون- عروس ملکه انگلستان- و بستری شدن او در بیمارستانی در لندن به‌خاطر مشکلات ناشی از بارداری، این دو مجری، طرح شوخی با خدمه بیمارستان محل بستری شدن میدلتون را به اجرا گذاشتند. آنها با بیمارستان تماس گرفتند و با تقلید صدای ملکه انگلستان، جزئیات احوال میدلتون را پرسیدند و سالدانها که شوخی آنها را باور کرده‌بود، به دقت به تمامی پرسش‌ها پاسخ داد. چند روز بعد، پس از برملا شدن حقیقت شوخی بودن تماس تلفنی و برسر زبان افتادن نام پرستار، سالدانها که به‌شدت احساس تحقیرشدن می‌کرد، خود را در بخش پرستاران بیمارستان حلق‌آویز کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید