• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 67023
+
-

سایه پهپاد بر سر ترامپ

گزارش
سایه پهپاد بر سر ترامپ


یک ‌ماه بعد از سرنگونی گلوبال هاوک، پهپاد فوق‌پیشرفته آمریکا توسط سپاه، رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد که ارتش این کشور یک پهپاد ایرانی را هدف قرار داده؛ ادعایی که ایران آن را به سخره گرفت. دونالد ترامپ در مراسمی در کاخ سفید با حضور نخست وزیر هلند در آغاز سخنان خود، گفت: می‌خواهم همه را از رویدادی که امروز در تنگه هرمز روی داد، باخبر کنم. پهپاد ایرانی به فاصله هزار یاردی (کمتر از یک کیلومتری) یکی از ناوهای آبی-خاکی نیروی دریایی آمریکا به نام «یواس‌اس باکسر» نزدیک شده بود، پهپاد چند اخطار برای عقب‌نشینی را نادیده گرفت و امنیت کشتی و خدمه‌اش را به خطر انداخته بود. این پهپاد فورا نابود شد. ناو یواس‌اس باکسر (ال‌اچ‌دی-۴) ساخت سال 1993است که 257متر طول دارد و قادر است حدود 80جنگنده و بالگرد را حمل کند. پس از اظهارات ترامپ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم سرنگونی یک پهپاد در تنگه هرمز از سوی ناو آمریکایی را تایید کرد اما به ایرانی‌بودن این پهپاد اشاره‌ای نکرد. ضمن اینکه در بیانیه پنتاگون هم اشاره‌ای به نام ایران نشده و به همین دلیل گمانه‌هایی مبنی بر اماراتی‌بودن پهپاد مذکور در رسانه‌ها منتشر شد.

ادعای ترامپ بلافاصله با واکنش محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران مواجه شد که در نیویورک به سر می‌بُرد. ظریف در پاسخ به خبرنگاران گفته که بعد از بررسی‌ها اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران پهپادی را از دست داده باشد، دریافت نکرده است.  محمدجواد ظریف همچنین با انتشار نقشه‌ای که مرزهای 2کشور ایران و آمریکا در آن برجسته شده است، در یک کلمه نوشت: «یادآوری».

ساعتی بعد سید‌عباس عراقچی، معاون او در توییتر با قطعیت بیشتری ادعای ترامپ را رد کرد و با ادبیاتی استهزا‌آمیز گفت: شاید آمریکایی‌ها پهپاد خودشان را اشتباهی هدف قرار داده‌اند.

ادعای ساقط‌کردن پهپاد ایرانی توسط سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح ایران هم رد شد، با این حال روابط عمومی سپاه بیانیه‌ای صادر کرد که نشان از انجام عملیات پهپادی توسط سپاه داشت. در بیانیه سپاه با اعلام انتشار تصاویر به‌دست آمده از عملیات پهپاد سپاه بر فراز ناوچه آمریکایی آمده است: این تصاویر نشان می‌دهد پهپاد نیروی هوافضای سپاه پیش از ورود ناوچه آمریکایی به تنگه هرمز در حال اجرای ماموریت جاری خود در منطقه بوده و ازجمله تصاویر مربوط به رصد و مراقبت از ناوچه مذکور را نیز قبل و حتی بعد از زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها به ایستگاه خود ارسال کرده و سالم به پایگاه خود بازگشته است.

در تصاویری که سپاه منتشر کرده، پهپاد ایرانی اقدام به اسکن کامل و ارسال تصاویر به مرکز کرده و فعالیت ها و تحرکات روی ناوچه آمریکایی به وضوح قابل مشاهده است.

صدراعظم آلمان با ابراز نگرانی از شرایط خلیج فارس، بر لزوم برقراری روابط دیپلماتیک به منظور کاهش تنش‌ها در این آب‌ها تاکید کرد.

اوضاع دریایی از زمانی متشنج شد که آمریکا نفت ایران را هدف تحریم قرار داد. از آن به بعد حوادث حمله به نفتکش‌ها در فجیره و بعد دریای عمان و سپس ساقط‌شدن یک پهپاد آمریکایی توسط سپاه و توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس و در نهایت توقیف یک تانکر خارجی حامل نفت قاچاق توسط سپاه باعث شده تعرفه بیمه نفتکش‌ها برای عبور از خلیج فارس تا 10برابر افزایش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید