• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66969
+
-

ارائه گزارش زلزله مسجدسلیمان به رئیس‌جمهوری

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری: مشکلات ناشی از زلزله مسجدسلیمان فردا در جلسه هیات دولت مطرح می‌شود

پیگیری
ارائه گزارش زلزله مسجدسلیمان به رئیس‌جمهوری

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری که به دستور رئیس‌جمهوری آخر هفته گذشته برای بازدید از مناطق زلزله‌زده مسجدسلیمان به خوزستان سفر کرد، گفت: گزارش بازدید از مناطق زلزله‌زده این شهرستان به رئیس‌جمهوری و هیات دولت ارائه می‌شود.

«حسینعلی امیری» در گفت‌وگو با ایرنا ماموریت اصلی خود را در سفر به خوزستان بازدید از مناطق زلزله‌زده مسجدسلیمان عنوان و بیان کرد: در این سفر به نمایندگی از دکتر روحانی و هیات دولت در مسجدسلیمان حضور یافته‌ام تا ضمن بازدید از مناطق زلزله‌زده و بررسی شرایط آنها، جویای احوال و وضعیت مردم شوم.

وی با اشاره به زلزله 7/5 ریشتری اخیر در شهرستان مسجدسلیمان افزود: خوشبختانه این زمین‌لرزه تلفات جانی نداشت اما تعدادی از هموطنان مصدوم شدند و خسارت‌هایی به ساختمان‌ها و زیرساخت‌های شهرستان وارد شد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفت: مشکلات ناشی از زلزله مسجدسلیمان روز یکشنبه (فردا) در جلسه هیات دولت مطرح می‌شود. امیری تاکید کرد: برای جبران خسارت‌های زلزله و کمک به مردم آسیب‌دیده، آنچه امکان‌پذیر باشد، در هیات دولت تصمیم‌گیری و مصوب می‌شود.


فرسودگی در مسجدسلیمان بالاست

معاون وزارت راه و شهرسازی نیز که از مناطق زلزله‌زده مسجدسلیمان بازدید کرد، در جلسه ستاد مدیریت بحران این شهرستان گفت: در مسجدسلیمان آنقدر وضعیت فرسودگی بالاست که اماکن با شتاب زلزله ۲۵ سانتی‌متری تخریب شده‌اند در حالی که باید تاب زلزله تا ۲۰۰ سانتی‌متر را داشته باشند.

«مازیار حسینی» اظهار کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز یکی از مسائلی است که باید در اولویت به آن بپردازیم. باید اجازه ساخت و سازهای قانونی را بدهیم تا دیگر مردم دچار مشکل نشوند. وی ادامه داد: نظارت و کنترل و نقشه نبوده، برای همین هم مشکلات زیادی ایجاد شده است. باید محدودیت‌ها را برداریم تا مردم بتوانند مجوز ساخت ‌و ‌ساز بگیرند. حسینی گفت: تسهیلات بانکی که در تبصره ماده ۱۸ به مردم پرداخت می‌کنیم برای مسجدسلیمان کارساز نیست. چون این مردم توانایی بازپرداخت آن را ندارند.

معاون وزارت راه و شهرسازی افزود: برای مسجدسلیمان باید تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود تا مشکل اساسی شهر حل شود و دیگر نگران آینده مردم این شهر نباشیم. در عین حال باید واحدهای مسکونی باکیفیتی را با تخصص و توان مهندسان داخلی برای آنها بسازیم.

وی تاکید کرد: برخی منازل را می‌توان با هزینه‌های پایین اما مهندسی دقیق بازسازی و تعمیر کرد. حسینی با تاکید بر این‌که شرکت نفت باید به تعهدات خود عمل کند، گفت: در زمینه مسکن مهر ظرفیت مازاد حدود ۱۲۰ واحد داریم که می‌توان از آن برای جابه‌جایی خانه‌های آسیب‌دیده از زلزله مسجدسلیمان استفاده کرد.


اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار به مسجدسلیمان

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) نیز یکی از کسانی بود که در روزهای گذشته سفری به خوزستان داشت تا از مناطق زلزله‌زده مسجدسلیمان بازدیدی داشته باشد. «محمد مخبر» در این بازدید عنوان کرد که ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان مسجدسلیمان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: زلزله‌ای که در مسجدسلیمان اتفاق افتاد، بسیار متاثرکننده بود و به دلیل بافت فرسوده شهر، خرابی‌ها و خسارت‌ها بالا بود. مخبر گفت: تصمیم گرفتیم 2 هزار بسته لوازم خانگی که ۱۲ هزار قلم کالا می‌شود و 3 هزار بسته لوازم‌تحریر برای مهرماه به دانش‌آموزان این مناطق بدهیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بیان کرد: با توجه به بالا بودن آمار بیکاری در مسجدسلیمان، تصمیم گرفته شده که هزار طرح اشتغال‌زایی خرد خانگی تا پایان امسال در این شهرستان اجرایی شود که اشتغال 2400 نفر را به طور مستقیم و غیرمستقیم به دنبال دارد.

مخبر ادامه داد: در مجموع، خدماتی که برای زلزله‌زدگان مسجدسلیمان در ستاد تسریع در نظر گرفته شده، رقمی نزدیک به ۱۱۰ میلیارد تومان است. وی تاکید کرد: هرکجا کمبودهایی در مناطق سیل‌زده یا زلزله‌زده باشد، در حد توان آنها را جبران می‌کنیم.


مسجدسلیمان طرح جامع شهری ندارد

همچنین، امام‌جمعه مسجدسلیمان در سخنانی گفت: مسجدسلیمان شاید شهر هم محسوب نشود چون حتی یک طرح جامع شهری ندارد. حجت‌الاسلام «محمدصادق امینی» اظهار کرد: از محرومیت‌های شهرستان مسجدسلیمان دل پردردی داریم. باید فکری اساسی برای مردم مسجدسلیمان شود چون در ۴۰ سال اخیر همواره مشکلات بسیاری داشته‌اند.

وی افزود: مشکلات آب، گاز، راه، پارک و سینما و بوی تعفن فاضلاب بخشی از مشکلات عدیده شهر مسجدسلیمان هستند. امینی گفت: خوزستان 5 هزار میلیارد تومان از 4 شرکت نفت برای سال‌های ۹۲ تا ۹۵ مطالبه دارد که سهم مسجدسلیمان شاید حدود ۵۰۰ میلیارد تومان باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید