• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66966
+
-

تب کریمه کنگو در کمین

مدیر کل دام‌پزشکی استان: با سم‌پاشی‌ها، رعایت نکات بهداشتی و تشخیص به‌موقع جای نگرانی نیست

نمای نزدیک
تب کریمه کنگو در کمین

پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:


از ابتدای فصل گرما تاکنون، ۵۴ نفر در کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌‌‌اند و وزارت بهداشت تعداد کشته‌های این بیماری را ۵ نفر در کشور اعلام کرده‌ است؛ آماری که از 3 استان اردبیل، گیلان و سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است.

مردم اردبیل به دلیل داشتن آمار بالای اشتغال در دامداری بیشتر در معرض تهدید بیماری‌های مشترک دام و انسان از جمله تب کریمه کنگو هستند. این بیماری از حیوان به انسان منتقل و فرد مبتلا به آن به‌سختی درمان می‌شود که کارشناسان احتمال ابتلا به آن را در استان اردبیل بالا می‌دانند.

بر اساس گزارش مسئولان، طی روزهای اخیر ۲ بیمار مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان شناسایی شد‌ه‌اند که یکی از آنها فوت کرده است؛ بیماری‌ای که با تب ناگهانی، ضعف، درد شدید در ناحیه پشت و کمر ظاهر می‌شود و ممکن است موجب خونریزی در لثه و بینی شود و در موارد شدید منجر به مرگ شود. بنا به اعلام مراکز بهداشتی و درمانی، این بیماری تنها از طریق آزمایش خون قابل شناسایی و تشخیص است.


آماده‌باش نیروهای درمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به ابتلای 3 نفر به این بیماری و درمان آنها در سال گذشته عنوان می‌کند: در روزهای گذشته جواب آزمایش‌های فنی و تخصصی 2 مورد از 4 مورد مشکوک به ابتلا به این بیماری، مثبت بود که یکی از آنها جان خود را از دست داد، اما نفر دوم با توجه به مراجعه به‌موقع تحت درمان قرار دارد و تلاش می‌شود اقدامات درمانی برای این فرد منجر به رفع خطر این بیماری شود.

«قدرت اخوان اکبری» می‌افزاید: در حال حاضر، داروهای بهبود این بیماری وجود دارد، اما تاثیر آن 50 درصدی است و مردم باید مراقبت بیشتری داشته باشند. تمام مراکز درمانی استان آماده مواجهه با فرد مبتلا با تب کریمه کنگو هستند و نیروهای درمانی آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

وی با اشاره به اشتغال تعداد زیادی از جمعیت استان در بخش دامداری و ارتباط مستقیم مردم با دام‌ها، خواستار هوشیاری شهروندان در جلوگیری از ابتلا به این بیماری و مراجعه سریع و به‌موقع به مراکز درمانی در موارد مشکوک شد. این مسئول تاکید می‌کند: مردم برای جلوگیری از احتمال ابتلا به بیماری تب کریمه- کنگو، باید ضمن آگاهی از روش‌های انتقال، دام‌های خود را در کشتارگاه‌های صنعتی ذبح و در هنگام ذبح دام از وسایل ایمن استفاده کنند، مواظب گزش کنه باشند و از جداسازی کنه از بدن دام با دست بدون دستکش خودداری کنند.


کنترل بیماری با سم‌پاشی

مدیر کل دام‌پزشکی اردبیل در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به این‌که در حال حاضر این بیماری در استان تحت کنترل است، اظهار می‌کند: دامداران با مراجعه به داروخانه‌های دام‌پزشکی و تهیه سم برای سم‌پاشی دام می‌توانند از شیوع این بیماری پیشگیری کنند.

«صادق صالحی» با اشاره به فعال شدن کنه به عنوان عامل اصلی انتقال این بیماری در این فصل عنوان می‌کند: بعد از گزش با کنه، خوردن گوشت آلوده که خارج از کشتارگاه‌ها ذبح شده باشد، عامل دیگر انتقال بیماری است و اهالی استان باید در این زمینه بسیار حساس باشند و گوشت‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌ها را خریداری کنند.

وی ادامه می‌دهد: وقوع سیل در برخی مناطق استان و هوای گرم به‌ویژه در شمال استان باعث ایجاد محیط مساعد برای این بیماری شده است، اما وضعیت نگران‌کننده نیست و با مراقبت‌ها و رعایت توصیه‌ها قابل‌کنترل است. این مسئول از مردم می‌خواهد که از تماس بدن با خون، ترشحات و بافت دام آلوده و یا بیمارانی که مشکوک به ابتلا به این بیماری هستند خودداری کنند. همچنین با تهیه گوشت از مراکز تحت نظارت دام‌پزشکی از خرید گوشت بدون مهر دام‌پزشکی و یا گوشت قرمزی که در اماکن بین‌راهی کشتار می‌شوند خودداری کنند.


نبود اتاق پیش‌سردکن در کشتارگاه گرمی 

البته طی سال‌های اخیر این بیماری با کاهش همراه بوده است و علت این کاهش هم کم شدن کشتار غیرمجاز دام، ارائه آموزش‌‌های لازم، سم‌پاشی جایگاه و بدن دام و کشتار دام در کشتارگاه عنوان می‌شود. البته در این میان، کشتارگاه‌ها هم باید نکاتی را رعایت کنند. در کشتارگاه شهرستان گرمی به عنوان یکی از مراکز اصلی پرورش دام نبود اتاق پیش‌سردکن موجب انتقاد دادستان عمومی انقلاب این شهرستان شده است.

«فیروز فرهانی» می‌گوید: با توجه به گزارش کارشناسان مبنی بر این‌که نبود این اتاق باعث کاهش کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام می‌شود و در حال حاضر، بیماری‌هایی مانند تب کریمه کنگو و تب مالت شهروندان را تهدید می‌کند. وی ادامه می‌دهد: شهرداری به عنوان متولی اصلی باید برای تجهیز و نصب این اتاق با همکاری سایر ادارات مرتبط اقدام کند. وی تاکید می‌کند: در صورت تعبیه نشدن این اتاق و کوتاهی از سوی متولیان، دادستانی برخورد قضایی قاطع و بدون چشم‌پوشی خواهد داشت.


اقدامات در شهرستان‌ها

در شهرستان پارس‌آباد هم دفتر آموزش همگانی بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان بروشورهایی در قصابی‌ها و کبابی‌ها با هدف آموزش همگانی برای معرفی و پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو کرده است. در مشگین‌شهر با تشکیل جلسه کمیته بیماری‌های مشترک انسان و دام، با حضور مسئولان بهداشت و درمان راهکاری‌های لازم برای مهار این بیماری بررسی شد که طی آن به شهروندان توصیه شد علاوه بر خودداری از خرید گوشت بدون مهر دام‌پزشکی از مصرف جگر و گوشت دام به صورت خام و نیم‌پز هم خودداری کنند. 

در جنوب استان نیز معاون دانشکده علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت خلخال با اعلام این‌که تا‌کنون مورد ابتلا به این بیماری در این شهرستان گزارش نشده است در مورد شیوع بیماری تب کریمه کنگو در صورت رعایت نشدن توصیه‌های بهداشتی هشدار دادند.


علائم و مراقبت‌ها برای جلوگیری از شیوع تب کریمه کنگو 

معاون سلامت اداره کل دام‌پزشکی استان اردبیل هم اظهار می‌کند: بیماری تب کریمه کنگو یک نوع بیماری مشترک انسان و دام است که از طریق گزش کنه به حیوانات منتقل می‌شود و آنها را بیمار می‌کند، اما علائمی در حیوان ایجاد نمی‌کند که باعث تشخیص شود. ظاهر حیوان کاملاً طبیعی است و این تشخیص بیماری را سخت می‌کند و نیاز به متخصص دارد.

«رحمان نجفی» با بیان این‌که دامدارها، قصاب‌ها، پشم‌چین‌ها و شیردوش‌ها بیشتر در معرض تهدید هستند ادامه می‌دهد: در صورت مشاهده کنه در بدن حیوان باید از کشتن با فشار و له کردن آن روی پوست یا جدا کردن آن با دست خودداری شود و اگر کسی در ارتباط با دام و گوشت تازه قرار دارد، از بسته حفاظت فردی مانند دستکش و عینک هنگام تماس با دام و گوشت تازه استفاده کند.

نجفی تاکید می‌کند: اگر بعد از گزش و مشاهده کنه روی پوست علائمی چون تب به همراه درد عضلات، خارش، خونریزی‌های زیر‌پوستی و مخاط و استفراغ خونی یا ادرار خونی مشاهده شد، هرچه سریع‌تر به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید