• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66957
+
-

توسعه خدمات درمانی در مراکز تأمین‌اجتماعی

بهداشت و درمان
توسعه خدمات درمانی در مراکز تأمین‌اجتماعی

مدیر درمان تامین اجتماعی البرز اعلام کرد: در سه ماهه ابتدای سال جاری ۱۴ هزار و ۶۲۲ مورد در مراکز درمانی استان بستری شدند که از این تعداد 8173 مورد تحت عمل جراحی قرار گرفتند.
 «ابوالفضل آفریده» در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار کرد: طی این مدت 1420 مورد زایمان گزارش شده، ضمن آن‌که بیش از ۷۱۴ هزار مورد مراجعه سرپایی به مراکز درمان تأمین اجتماعی البرز به ثبت رسید. وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز تعداد تخت فعال همانند سال گذشته ۳۸۶ تخت بوده که درصد اشغال تخت 78/7 درصد و متوسط اقامت بیمار نیز 1/9 روز بوده که نشان از عملکرد مطلوب مراکز درمانی تأمین اجتماعی در استان دارد.

به گفته آفریده، اگر بیماران در هر ساعت از شبانه‌روز به بیمارستان تخصصی البرز مراجعه کنند، در کمتر از ۲ ساعت ویزیت و تعیین تکلیف می‌شوند و تمام مراحل درمانی و بستری آنها در اسرع وقت انجام می‌شود.
وی تاکید کرد: بازه زمانی متوسط اقامت بیمار از بازه زمانی متوسط استاندارد جهانی پایین‌تر بوده که این عملکرد خوب همه کارکنان درمان این مراکز درمانی را نشان می‌دهد.


ارائه خدمت به مراجعان

مدیر درمان تأمین اجتماعی البرز عنوان کرد: همه پزشکان در بیمارستان تخصصی البرز به صورت شبانه‌روزی آماده ارائه خدمت به مراجعان هستند و حتی در ایام تعطیل، حداقل ۱۱ متخصص و فوق‌تخصص مقیم در بیمارستان حضور دارند.
این مسئول با اشاره به عملکرد مراکز تامین اجتماعی البرز در سال گذشته بیان کرد: تا پایان سال گذشته 3 میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مراجعه سرپایی و ۲ میلیون بار مراجعه به داروخانه‌های مراکز درمانی ملکی این سازمان گزارش شد که حدود ۱۴۷ هزار و ۷۰۰ نفر مراجعان رادیولوژی و بیش از ۴۳۰ هزار مورد نیز مراجعان به آزمایشگاه بوده است.
به گفته وی، در بخش بستری نیز، از ۵۱ هزار و ۵۴۰ نفر بستری‌شده در مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان البرز، ۳۰ هزار و ۵۳۱ مورد اعمال مختلف جراحی و 6612 مورد نیز زایمان طبیعی و سزارین انجام شد.


فعالیت مراکز درمانی

این مسئول عنوان کرد: براساس شاخص‌های بستری در طول سال گذشته فعالیت مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین اجتماعی در استان البرز بر اساس ۳۸۶ تخت فعال، درصد اشغال تخت‌ها ۳۲/۷۹ درصد بوده و متوسط اقامت بیمار ۱۳/۲ روز ثبت شده است.
آفریده تعداد مراکز درمانی متعلق به سازمان تأمین اجتماعی در استان به تفکیک نوع مرکز و سطح دسترسی بیمه‌شدگان مناطق مختلف به خدمات درمانی را اعلام کرد و گفت: در بخش درمان مستقیم ۱۰ مرکز درمانی در استان البرز فعال است که از این تعداد بیمارستان فوق‌تخصصی البرز، دی‌کلینیک شهید محمد حاجی‌زاده، پلی‌کلینیک تخصصی شهید بهشتی، پلی‌کلینیک تخصصی حصارک و مرکز خدمات دندان‌پزشکی رجایی‌شهر در شهرستان کرج، بیمارستان ۳۲ تختخوابی تامین اجتماعی هشتگرد در شهرستان ساوجبلاغ، پلی‌کلینیک تخصصی شهید فهمیده در شهرستان فردیس، درمانگاه تخصصی نظرآباد و درمانگاه تخصصی اشتهارد خدمات لازم را به بیمه‌شدگان و مردم البرز ارائه می‌دهند.


بیمارستان درجه یک استان

وی عنوان کرد: بیمارستان تامین اجتماعی البرز اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های کشور و در ارزیابی وزارت بهداشت نیز با اختلاف امتیاز بسیار زیاد نسبت به بیمارستان‌های استان به عنوان بیمارستان درجه یک انتخاب شده است.
آفریده تاکید کرد: بیمارستان فوق‌تخصصی البرز بیش از ۲۰۰ پزشک متخصص و فوق‌تخصص دارد، ضمن آن‌که تلاش شده به پیشرفته‌ترین و به‌روز‌ترین دستگاه‌ها مجهز باشد.
وی افزود: سال گذشته مرکز جامع تصویر‌برداری بیمارستان تخصصی البرز راه‌اندازی شد و بخش جراحی اطفال این مرکز درمانی اکنون فعال است.


تعیین تکلیف بیماران بستری

مدیر درمان تامین اجتماعی البرز بیان کرد: همچنین یک بخش NICU با ۱۵ تخت برای نوزادان در این بیمارستان فعال شده که به‌رغم بالا بودن تعداد مراجعه‌کنندگان بیمارستان در برخی از روزها بیش از ۱۰۰ عمل جراحی برای آنها انجام می‌شود.
وی ادامه داد: نقطه قوت اصلی بیمارستان تامین اجتماعی تعیین تکلیف بیماران بستری در کوتاه‌ترین زمان است، به طوری که هیچ بیماری در این بیمارستان بستری نمی‌شود مگر این‌که همان روز یا حداکثر تا روز بعد تعیین تکلیف شود.
به گفته وی، پلی‌کلینیک‌های تخصصی شهید بهشتی، حصارک کرج و شهید فهمیده فردیس نیز در سال‌های اخیر به لحاظ تعداد مراجعان همواره به عنوان مراکز برتر تامین اجتماعی در البرز شناخته شده‌اند.

آفریده با بیان این‌که دی‌کلینیک شهید محمد حاجی‌زاده به عنوان مهم‌ترین مرکز تخصصی چشم‌پزشکی استان در حال ارائه خدمات تخصصی چشم‌پزشکی به بیماران و مراجعه‌کنندگان است عنوان کرد: مرکز دندان‌پزشکی رجایی‌شهر نیز یکی از مراکز مستقل ارائه‌دهنده خدمات دندان‌پزشکی سازمان تأمین اجتماعی در البرز است.
مدیر درمان تامین اجتماعی البرز تاکید کرد: تلاش می‌شود بخش پزشکی هسته‌ای، پیوند کلیه، آنژیوگرافی و جراحی قلب بیمارستان فوق‌تخصصی البرز را راه‌اندازی کنیم.
وی افزود: بیمارستان هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ نیز در حال باز‌سازی است که تا پایان سال بخش‌های CCU  و NICU و اتاق‌های عمل مجهز‌تر این مرکز ایجاد و همچنین بلوک زایمان بیمارستان به LDR مجهز می‌شود و برنامه‌‌ریزی لازم نیز در خصوص افزایش تعداد تخت‌های بیمارستان و ارتقای بیمارستان به عنوان یک بیمارستان جنرال در دست اقدام است.


 ارتقای درمانگاه تخصصی نظرآباد

به گفته آفریده، همچنین برنامه‌هایی در خصوص ارتقای درمانگاه تخصصی نظرآباد و ساخت یک مرکز درمانی مناسب و شبانه‌روزی برای این شهرستان در دستور کار قرار دارد.
مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان البرز اکنون با 1632 مرکز اعم از بیمارستان، مطب، داروخانه، موسسات تشخیصی و درمانی و… قرارداد دارد، به طوری که ۱۸ بیمارستان استان شامل دانشگاهی، دولتی و خصوصی همگی طرف قرارداد دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی استان هستند.

علاوه بر بیمارستان‌های استان، ۳۸۱ پزشک عمومی، ۲۷۷ پزشک متخصص، ۵۵ دندان‌پزشک، ۴۰۸ داروخانه، ۱۳۹ آزمایشگاه، ۷۳ رادیولوژی، ۶۵ مرکز سونوگرافی، ۶۳ مرکز فیزیوتراپی، ۶ مرکز پزشکی هسته‌ای، ۱۰ مرکز سنجش تراکم استخوان، ۲۶ مرکز ام‌آرآی و سی‌تی‌اسکن و تعدادی دیگر از مراکز تشخیصی و درمانی در استان البرز قرارداد دارند و خدمات مختلفی را از طریق خرید خدمت به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی ارائه می‌کنند.

آفریده ادامه داد: همچنین سال گذشته در بخش سرپایی درمان غیرمستقیم در استان البرز بیش از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نسخه مورد بررسی قرار گرفت که هزینه‌ای در حدود ۲۶۸ میلیارد و ۴۳۲ میلیون تومان پرداخت شد.
وی اظهار کرد: در بخش بستری نیز ۱۳۸ هزار و ۴۰۹ نسخه مورد رسیدگی قرار گرفته و مبلغ ۲۱۸ میلیارد و ۷۱۵ میلیون تومان پرداخت شده که جمع پرداختی دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی استان در سال ۹۷ در حدود ۴۸۷ میلیارد و ۱۴۹ میلیون تومان بود.
آفریده گفت: تعداد نسخ رسیدگی‌شده سال ۹۷ نشان می‌دهد که به طور متوسط هر بیمه‌شده در طول سال 7 تا 8 بار به مراکز طرف قرارداد دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی استان مراجعه کرده است.


توسعه خدمات الکترونیک

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان البرز اشاره‌ای به اقدامات انجام‌شده در بخش توسعه خدمات الکترونیک از جمله نسخه الکترونیک و حذف دفترچه داشت و افزود: حذف دفترچه‌های درمان و اجرای نسخه الکترونیک در بخش درمان مستقیم و درمان غیرمستقیم نیز در حال اجراست که از جهات مختلفی برای بیمه‌شدگان و سازمان تأمین اجتماعی مطلوبیت داشته است.

به گفته وی، از مهم‌ترین مزایای این طرح به عنوان طرحی برای بهبود ارائه خدمات درمانی به بیماران، به دسترسی به تاریخچه ویزیت‌های قبلی بیمار و روند درمان، جلوگیری از اتلاف وقت، کاهش مصرف کاغذ، تسریع در ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان، کمک به پزشکان درخصوص بهترین تصمیم‌گیری و دقیق‌ترین تجویز برای ادامه درمان، کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از تخلفات دارویی و کنترل عملکرد پزشکان می‌توان اشاره کرد.

مدیر درمان تأمین اجتماعی البرز عمده‌ترین چالش‌های بخش درمان تامین ‌اجتماعی را بافت قدیمی اکثر مراکز درمانی و عدم تناسب رشد جمعیت با ایجاد و گسترش مراکز درمانی در استان عنوان کرد و گفت: تلاش می‌شود با همکاری مسئولان استان طرح‌های توسعه‌ای استان بتواند در اسرع وقت آماده شود و خدمت‌رسانی مناسب به بیمه‌شدگان صورت گیرد.
این مسئول از دیگر چالش‌های استان را عدم امکان به‌کارگیری برخی از پزشکان متخصص از جمله پزشکان رادیولوژی دانست و افزود: به دلیل تفاوت در درآمدها آنها تمایل به همکاری در مراکز درمانی تأمین اجتماعی و دولتی و دانشگاهی ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید