• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66906
+
-

راه‌اندازی نخستین سکوی هواشناسی دریایی در گلستان

 نخستین سکوی هواشناسی دریایی خزر با اعتبار ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در منطقه عمومی و مرزی فرید پاک در شمال غربی پهنه آبی گلستان راه‌اندازی شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل هواشناسی گلستان در آیین بهره‌برداری ویدئو کنفرانسی این مرکز در گرگان اظهارکرد: این سکوی ثابت، نخستین ایستگاه دریایی خزر محسوب می‌شود که از سنجنده‌های دریایی و هوایی برخوردار است.

«نوربخش داداشی» گفت: در بنادر انزلی و امیرآباد شناور مخصوص موج‌نگاری وجود دارد اما سکوی گلستان در منطقه عمومی فرید پاک، یک ایستاه خودکار دریایی و جوی و پیشرفته‌تر از دستگاه‌های دیگر استان‌هاست.

مدیر کل هواشناسی گلستان ادامه داد: اطلاعات دریافتی از سنسورهای نصب شده این سکو در آب و دیگر اطلاعات جوی به صورت آن‌لاین به مرکز منعکس می‌شود.وی به اثر بخشی این سکوی هواشناسی دریایی در پروژه نجات خلیج گرگان اشاره کرد و افزود: اطلاعات دریایی و تراز آب استخراج شده از این سکو در حوزه‌های مختلف شیلات، دریانوردی، صید و صیادی نیز تاثیرگذار است.

داداشی مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی این سکو را توسعه شبکه پایش در دریای خزر عنوان کرد و گفت: داده‌های این سکو، قابلیت ایجاد ارزش افزوده در پروژه‌های اقتصادی حوزه دریا مانند ماهیان خاویاری، پرورش ماهی در قفس و گردشگری دریایی را دارد. 

ایمن‌سازی تردد دریایی و کاهش خسارت‌های احتمالی این حوزه نیز از دستاوردهای پیش‌بینی شده اجرای این سکو در بخش شرقی دریای خزر است.وی افزود: گلستان دارای ۱۴۰ ایستگاه خرد تا پیشرفته هواشناسی از قبیل ایستگاه‌های باران‌سنجی و ایستگاه‌های جو بالاست که ۱۰ ایستگاه به صورت آن‌لاین داده‌های هواشناسی را مخابره می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید