• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66934
+
-

تاسیس موزه ملی زیتون ایران در رودبار

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از تاسیس موزه ملی زیتون ایران در رودبار خبر داد.

به گزارش ایسنا «شهرود امیر انتخابی» با بیان این‌که در گیلان قدمت درخت زیتون آنچنان که از کاوش‌های باستان‌شناسی شهرستان رودبار به دست آمده به بیش از 2 هزار سال پیش می‌رسد، گفت: موزه ملی زیتون ایران در ساختمان میراث فرهنگی، داخل شهر رودبار 350 متر‌مربع مساحت دارد.  وی افزود: در حال حاضر دوربین‌ها و ویترین‌ها آماده و مرمت ساختمان تاریخی میراث فرهنگی انجام شده است، فقط برای افتتاح موزه نیازمند اشیا و ابزار قدیمی مربوط به زیتون هستیم.

امیر انتخابی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان جهاد کشاورزی استان منعقد شده است که با همکاری فرمانداری شهرستان رودبار، مرکز تحقیقات زیتون ایران، سازمان جهاد کشاورزی استان و سایر دستگاه‌های دولتی بتوانیم در آینده نزدیک شاهد افتتاح اولین موزه ملی زیتون ایران در شهرستان رودبار باشیم. 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ضمن معرفی ظرفیت‌های موزه ملی زیتون ایران که مورد تایید اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی کشور است، افزود: گیاه‌شناسی و زیست‌شناسی زیتون، اسطوره‌شناسی زیتون، تاریخچه زیتون در ایران و جهان، یافته‌های باستان‌شناسی زیتون، شیوه سنتی تولید صابون زیتون، کاربرد روغن زیتون سنتی، استفاده از روغن زیتون به عنوان سوخت و معرفی شیوه کاشت زیتون تا برداشت آن، آشنایی با اشیای قدیمی مربوط به زیتون از مواردی است که در این موزه به نمایش درخواهد آمد.

 امیر انتخابی گفت: با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از تجهیزات ساختمان، خرید دوربین‌ها و... انجام شده امیدواریم در دهه مبارک فجر امسال بتوانیم این موزه را راه‌اندازی کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید