• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66731
+
-

نگرانی دولت آمریکا درباره لیبرا

پول دیجیتال فیسبوک که تبادل آن می‌تواند به‌راحتی فرستادن عکس باشد، باعث واکنش تند مقام‌های دولت ترامپ شده است

چشم انداز
نگرانی دولت آمریکا درباره لیبرا

گرانی‌های مقام‌های آمریکا از تصمیم فیسبوک برای ارائه رمز‌ارز یا ارز دیجیتال «لیبرا» پایانی ندارد. به‌تازگی ‌استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا طی یک نشست خبری اعلام کرد خزانه‌داری آمریکا نگرانی‌های بسیار جدی درباره نحوه استفاده از این رمزارز دارد. به باور دولت ترامپ، احتمال استفاده از لیبرا توسط تروریست‌ها، پولشویان و دیگر افراد مجرم بسیار بالاست.
به گزارش همشهری، فیسبوک اخیرا طرح اولیه رمزارز خود موسوم به ‌لیبرا‌‌ را عرضه کرده است؛‌ پول دیجیتالی که پشتوانه‌اش 1میلیارد دلار و 100کمپانی بزرگ جهانی هستند، از طریق شبکه‌های اجتماعی و اپ‌های پیام‌رسان قابل‌جابه‌جایی است و مفهوم پول را حتی در مقایسه با رقبایی مثل بیت‌کوین به چالش می‌کشد.
لیبرا یک پول دیجیتال خواهد بود که کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با آن هزینه‌هایشان را بدون کارمزد اضافه و در لحظه پرداخت کنند، به هم پول قرض بدهند یا هزینه‌هایشان را از این طریق پرداخت کنند. سادگی استفاده، ایمنی و وابسته‌نبودن این سامانه به دولت‌ها باعث شده این سیستم مورد توجه خیلی از کارشناسان قرار بگیرد؛ به‌خصوص که مارک زاکربرگ، رئیس فیسبوک پیش‌تر گفته بود، مردم دنیا باید بتوانند به‌سادگی ارسال عکس در فیسبوک، برای هم پول بفرستند.

چالش بزرگ
وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید با توجه به عرضه لیبرا و دیگر رمزارزهای در دست توسعه، سالم نگه‌داشتن سیستم مالی آمریکا و محافظت از آن در برابر سوءاستفاده برایمان از اهمیت بسیاری برخوردار است. به گفته او، فیسبوک یا هر شرکت دیگری که قصد ارائه رمزارزها را داشته باشد، باید ملزومات امنیتی مشابه تمام مؤسسات مالی سنتی را رعایت کند.
مقام‌های آمریکا به هیچ عنوان نسبت به لیبرا خوش‌بین نیستند. برخی از آنها از فیسبوک خواسته‌اند توسعه لیبرا را به کلی متوقف کند، درحالی‌که عده‌ای دیگر می‌خواهند از ورود شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به حوزه خدمات مالی جلوگیری کنند.
قرار است این سیستم در تمام جهان و برای تمام کاربران عرضه شود و زمان عرضه آن نیز حدود 6 تا 12‌ماه آینده خواهد بود. گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره شیوه کارکرد این پول مطرح شده اما بسیاری از کارشناسان می‌گویند، چنین پدیده‌ای می‌تواند حتی بیشتر از بیت‌کوین جهان را با نوع جدیدی از چالش‌های اقتصادی روبه‌رو کرده، ‌نوع تبادلات مالی در دنیا را دگرگون کند.
 در کنگره هم مخالفت‌های مختلفی با لیبرا صورت گرفته است. پاتریک مک‌هنری، نماینده جمهوریخواه مجلس آمریکا و عضو کمیته اقتصادی مجلس خواستار برگزاری یک جلسه برای ارزیابی رمزارز فیسبوک شده. او گفته است: «فارغ از شایعات و گمانه‌زنی‌ها باید تأثیرات بالقوه لیبرا بر سیستم اقتصادی جهانی را بررسی کنیم.» سناتور دمکرات، شرود براون گفته: «این پول دیجیتال جدید یک مزیت رقابتی غیرمنصفانه برای گردآوری اطلاعات تراکنش‌های مالی و کنترل قیمت‌ها در اختیار غول بزرگ تکنولوژی (فیسبوک)‌ خواهد گذاشت.» تعداد دیگری از نمایندگان آمریکا نیز خواستار بررسی دقیق‌تر پروژه جدید فیسبوک شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :