• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66700
+
-

ساعت مرگ

در 2 حادثه جاده‌ای در سیستان و بلوچستان و اصفهان که به فاصله یک ساعت از هم رخ داد، 20نفر جان خود را از دست دادند

داخلی
ساعت مرگ


 وقوع 2حادثه رانندگی هولناک در 2‌نقطه از کشور در فاصله یک ساعت، جان دست‌کم 20نفر را گرفت و 9مصدوم برجا گذاشت. در نخستین حادثه که در محور بوئین‌ به خوانسار اتفاق افتاد، مینی‌بوسی فرسوده به دره سقوط کرد و 13نفر جان باختند و در دومین حادثه در مسیر ایرانشهر - بزمان در برخورد خودرویی سواری که از آن برای قاچاق سوخت استفاده می‌شد با یک اتوبوس، هر دو خودرو آتش گرفتند و 7نفر قربانی شدند. اما این دو حادثه هولناک چگونه رقم خورد؟
به گزارش همشهری، نخستین حادثه ساعت 9:50 دیروز در محور بوئین به خوانسار در استان اصفهان اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که یک مینی‌بوس با 22سرنشین از داران به سوی خوانسار حرکت می‌کرد. بیشتر سرنشینان آن زن و کودک بودند. مینی‌بوس که قدیمی و فرسوده بود، در جاده به راه خود ادامه می‌داد اما وقتی به سر یک پیچ رسید، ناگهان کنترل مینی‌بوس از دست راننده خارج شد. او سعی کرد هرطور که شده خودرو را مهار کند اما تلاشش بی‌فایده بود و حادثه تلخی رقم خورد. مینی‌بوس بعد از اینکه از جاده خارج شد، چند معلق زد و در نهایت به دره سقوط کرد. وقتی گرد‌و‌خاک این واژگونی هولناک فرونشست، صدای ناله و شیون سرنشینان مینی‌بوس بلند شد. سرنشینان خودروهای عبوری با دیدن این صحنه از نیروهای امدادی درخواست کمک کردند و دقایقی بعد امدادگران اورژانس، هلال احمر و آتش‌نشانی، خود را به محل حادثه رساندند.






معلق‌زدن‌های پی‌در‌پی باعث شده بود از مینی‌بوس توده‌ای از آهن باقی بماند و در این شرایط خارج‌کردن سرنشینان آن کار دشواری بود. به همین دلیل ابتدا آتش‌نشانان با استفاده از تجهیزات مخصوص بدنه مینی‌بوس را برش دادند و در ادامه حادثه‌دیدگان یک به یک از میان آهن‌پاره‌ها بیرون کشیده شدند.
حسین درخشان، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امدادونجات هلال‌احمر دراین باره به همشهری می‌گوید: «ظاهرا فرسوده‌بودن خودرو در وقوع این حادثه دخیل بود و شواهد نشان می‌‌دهد مینی‌بوس تأییدیه فنی نداشت.» وی ادامه می‌دهد: «‌با وجود حضور بموقع نیروهای امدادی اما شدت حادثه به حدی بود که 13نفر شامل 9زن، 3کودک و راننده جان خود را از دست دادند و 9نفر دیگر مصدوم شدند.» وی درخصوص سرنوشت مصدومان حادثه می‌گوید: «مصدومان ابتدا به گلپایگان منتقل شدند اما به‌دلیل وخامت وضعیت آنها و نیاز به درمان تخصصی 3نفر با امداد هوایی و 6نفر دیگر با آمبولانس به اصفهان انتقال یافتند و تلاش‌ها برای مداوای آنها ادامه دارد.»





مرگ در آتش
قاچاق سوخت همچنان یکی از تجارت‌های پرسود و در عین حال پرخطر در مناطق مرزی کشور است؛ آنچنان که برخی حاضرند برای رسیدن به پول بیشتر با جان‌شان بازی کنند. پیش از این بارها شاهد حوادث هولناک جاده‌ای برای قاچاقچیان سوخت بودیم که جان‌شان را پای کارشان گذاشته بودند اما این بار در حادثه‌ای که در محور ایرانشهر - بزمان اتفاق افتاد، 2سرنشین یک خودروی حمل سوخت قاچاق نه‌تنها جان خود را به بازی گرفتند، بلکه موجب جان‌باختن 5سرنشین یک اتوبوس نیز شدند. این حادثه ساعت 10:50دیروز اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که یک اتوبوس با 5سرنشین در حال حرکت از سوی ایرانشهر به سوی شیراز بود. راننده در مسیر ایرانشهر- بزمان، که دو‌طرفه است سعی می‌کرد با احتیاط رانندگی کند اما درست زمانی که به کیلومتر 30رسید، ناگهان حادثه عجیبی اتفاق افتاد. یک خودروی پژو 405 که با سرعت زیادی در مسیر مقابل حرکت می‌کرد، کنترل از دست راننده‌اش خارج شده و هر لحظه نزدیک‌تر می‌شد. سرعت آن به حدی بود که پیش از آنکه راننده اتوبوس بتواند واکنشی از خود نشان دهد، با شدت زیادی با اتوبوس برخورد کرد و هر دو خودرو در یک لحظه شعله‌ور شدند. آتش‌سوزی ناگهانی حاکی از آن بود که پژو حامل مقدار زیادی سوخت بود که برخورد آن با اتوبوس موجب آتش‌سوزی شد.
در شرایطی که هر دو خودرو در آتش می‌سوختند، گروه‌های امداد و نجات راهی محل حادثه شدند. محمودرضا ناصح، مدیر اورژانس ایرانشهر در این‌باره به همشهری می‌گوید: «دقایقی از این حادثه می‌گذشت که همراه همکارانم در محل حادثه حاضر شدیم. شدت تصادف به حدی بود که 2سرنشین پژو و 5نفری که در اتوبوس بودند، در دم جان خود را از دست داده بودند.» وی ادامه می‌دهد: «آنطور که شواهد نشان می‌داد، اتوبوس در مسیر خودش در حال حرکت بود اما پژو 405 که ظاهرا حامل سوخت قاچاق بود، در یک لحظه از مسیر منحرف شده و با ورود به مسیر خلاف جهت از روبه‌رو با اتوبوس برخورد کرد و این حادثه رخ داد. متأسفانه خودروهای حامل سوخت قاچاق باعث نا‌امنی جاده‌های شرق کشور شده‌اند و امیدوارم مسئولان فکری به حال این شرایط بکنند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید