• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 21 بهمن 1396
کد مطلب : 6670
+
-

پنجشنبه خوب اهالی کتاب

به مناسبت رونمایی از کتاب‌های تازه رضا امیرخانی و مصطفی مستور

کتاب
پنجشنبه خوب اهالی کتاب

مهرداد طبرسی

در پنجشنبه‌ای که شاید بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر در صف‌های جشنواره، روز خود را سپری می‌کردند تا به تماشای فیلم‌های محبوب خود بنشینند عکس‌هایی از صف‌های دراز در شبکه‌های مجازی دست به‌دست می‌گشت؛ عکس‌هایی که ابتدا بسیاری گمان می‌کردند که برای یکی از فیلم‌های محبوب جشنواره باشد؛ برای «بمب» یا «لاتاری» یا «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، عکسی در حاشیه خیابان انقلاب و عکس دیگری در مجتمع کورش در بزرگراه ستاری.

اما عکس‌ها برای هیچ‌کدام از این فیلم‌ها نبود، اصلاً عکس‌ها برای صف جشنواره فیلم فجر نبود؛ عکس‌ها برای جشن رونمایی و امضای دو کتاب بود! عکس خیابان انقلاب صف مخاطبان در جلوی فروشگاه نشر افق برای امضای «ر ه ش» کتاب تازه رضا امیرخانی بود و عکس دوم صف علاقه‌مندان مصطفی مستور در نشر چشمه مجتمع کورش برای امضای «عشق و چیزهای دیگر».

جهان متفاوت رضا امیرخانی و مصطفی مستور با دیگران سبب شده است که این دو نویسنده از آغاز، مخاطبان خاص خود را داشته باشند؛ مخاطبانی که شاید علاقه‌مند به بسیاری از رمان‌ها و داستان‌های معاصر فارسی نباشند اما همواره کتاب‌های این دو نویسنده را مورد توجه قرار داده‌اند و مخاطبانشان بوده‌اند. «روی‌ماه خداوند را ببوس» معروف‌ترین اثر مصطفی مستور است که تا‌کنون 72بار تجدید چاپ شده است و «من او» شاخص‌ترین اثر رضا امیرخانی است که به چاپ سی و چهارم رسیده است. نشر چشمه همزمان 5 چاپ (هر چاپ 2000نسخه) رمان تازه مصطفی مستور را منتشر کرده است. چاپ نخست کتاب امیرخانی نیز 3000نسخه بوده است که با توجه به استقبال مخاطبان پیش‌بینی می‌شود که به‌زودی تمام شود. در پنجشنبه‌ای که بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر در صف‌های جشنواره روز خود را سپری می‌کردند مصطفی مستور و رضا امیرخانی توانستند مخاطبان آثارشان را در صف‌هایی طولانی به خط کنند، در روزگاری که حال کتاب چندان خوب نیست و شمارگان کتاب‌ها به کمترین میزان خود در تاریخ نشر رسیده است باید این نویسندگان و مخاطبان را قدر دانست.

این خبر را به اشتراک بگذارید