• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66690
+
-

برخورد با شورائیان

خبر
برخورد با شورائیان


تنش‌های قضایی شورای پنجم از عضو زرتشتی شورای شهر یزد شروع شد. وقتی سپنتا نیکنام به‌صورت قانونی در انتخابات شورای اسلامی شهر برگزیده شد و در شورا حضور یافت، فشار‌ها برای لغو عضویت و اخراج او از شورای شهر جنبه رسمی پیدا کرد و نهاد‌های قانونی و قضایی برای رسیدگی به آن وارد عمل شدند.

به گزارش همشهری، در مشهد هم امیر شهلا که بیشترین تعداد رأی در انتخابات شورای شهر را به‌دست آورده بود، ابتدا بازداشت و بعد به تحصیل مال نامشروع متهم شد. چند تن از اعضای شورای شهر تهران مانند سیدمحمود میرلوحی و ناهید خداکرمی نیز در موارد مختلف به نهاد‌های قضایی احضار شده‌اند.

هر اندازه که احضار و بازداشت اعضای شورای شهر‌ در کلانشهر‌ها جنبه «غیرمالی» دارد، اعضای شورای شهر شهر‌های کوچک به دلایل «مالی» دستگیر می‌شوند. معمولا خبر این نوع دستگیری‌ها به سرعت و پیش از مشخص‌شدن ابعاد موضوع منتشر می‌شود و نامی از فرد بازداشت‌شده در میان نیست. بیشتر این اعضا که به دلایل مالی دستگیر‌ شده‌اند نیز پس از مدت کوتاهی به قید وثیقه آزاد می‌شوند و رسیدگی به پرونده در مرجع قضایی ادامه پیدا می‌کند.شهریور سال پیش بازداشت 5عضو شورای شهر بابل، فضای مجازی را پر کرده بود. اتهام اخلاقی که برای بازداشت عنوان شد، حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد تا جایی که مقام‌های استانی و کشوری به آن واکنش نشان دادند.

دیگر دستگیری که انعکاس زیادی پیدا کرد، بازداشت مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز به جرم حمایت از بهاییان بود. دادگاه تجدید‌نظر یک سال حبس برای او صادر کرد و در 12خرداد امسال حاجتی برای اجرای حکم به زندان رفت.

تعداد زیادی از دستگیری‌ها مربوط به شهر‌های کم‌جمعیت استان‌ها‌ست. بعضی از این شورا‌ها برای بار اول تشکیل شده‌اند. 18دی سال پیش، 3عضو شورای اسلامی و دهیار روستای لشکر‌آباد شهرستان ساوجبلاغ بازداشت شدند. این افراد به اتهام اخذ رشوه و اقدامات غیرقانونی در زمینه ساخت‌وساز غیرمجاز دستگیر شدند.در 20خرداد امسال رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل هم از دستگیری 4عضو از 5عضو شورای شهر بیله‌سوار مغان خبرداد. پرونده این افراد در مراحل تحقیقات ابتدایی قرار دارد و ظاهرا اتهام آنها تخلفات مالی است. در 28خرداد امسال عضو شورای شهر بروجرد به جرم اختلاس و ارتشاء دستگیر شد. پرونده این عضو شورا‌ در شعبه سوم دادیاری دادسرای بروجرد تشکیل شده است. او پیش از عضویت در شورای شهر، در شهرداری بروجرد مشغول به‌کار بوده است. 10تیر امسال 4عضو شورای شهر الشتر به اتهام فساد مالی دستگیر شدند.

در تاریخ 30خردادماه امسال نیز حبیب نصیری، شهردار الشتر به اتهام تخلفات مالی و در فرودگاه خرم‌آباد دستگیر شد و این موضوع احتمال وقوع تخلفات مالی را افزایش داده است.  و سرانجام در تهران؛ 2هفته پیش محمد‌جواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران به‌دلیل انتشار یک پست اینستاگرامی به دادسرای ارشاد شعبه ۲ احضار شد. او در ‌ماه رمضان بخشی از دعای ربنا با صدای لیلا تهرانچی را در حساب اینستاگرامی خود قرار داده بود که به همین دلیل در دادسرا به اتهام تشویق به فساد بازداشت شد. حق‌شناس همان روز و پس از مراجعه چند عضو دیگر شورای شهر به دادسرا آزاد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :