• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66674
+
-

تعجب از بیکاری جوانان در کردستان

گزارش
تعجب از بیکاری جوانان در کردستان

 معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کردستان استانی است با ظرفیت‌‌های فراوان و دیدن جوانان بیکار در این استان علی‌رغم تمام این توانمندی‌ها جای تعجب دارد.
به گزارش مهر «عباس قبادی» در مراسم تجلیل از صنعتگران و واحدهای نمونه استان کردستان برگزار شد، اظهار کرد: در سال رونق تولید علی‌رغم تمام سختی‌ها و تحریم‌هایی که علیه کشور وضع شد، با همت کسانی که بی‌نام و نشان برای تحقق این شعار تلاش کردند خوشبختانه کشور با مشکل جدی مواجه نشده است.

وی افزود: دشمنان ما به طور مستقیم تولید، اشتغال و صنعت کشور را هدف گرفته‌اند و می‌دانند که با فشارهای اقتصادی می‌توانند به اهداف خود برسند، اما تولیدکنندگان و صنعتگران کشور با تلاش‌های خود نگذاشتند این هدف آنها به نتیجه برسد.معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تولید یعنی امنیت، تولید یعنی اشتغال، تولید یعنی اعتبار بخشیدن به پول ملی و تولید یعنی تنظیم بازار که اگر بخش تولید کشور به‌درستی اداره شود و چرخ آنها گردش داشته باشد بسیاری از مشکلات حوزه اقتصادی کشور حل می‌شود.قبادی یادآور شد: یکی از چالش‌های اساسی که امروز کشور با آن مواجه است، همین بحث تنظیم بازار است و اگر تولید به‌خوبی صورت گیرد در هیچ‌یک از محصولات و کالاهای اساسی کشور دچار کمبود نشده و تنظیم بازار نیز به خودی خود صورت می‌گیرد. 

وی بیان کرد: کردستان امروز استانی است که سالانه بیش از یک میلیون تن گندم تولید می‌کند، در بحث تولید سیب‌زمینی رتبه سوم کشور را دارد و مواد معدنی فراوانی دارد که هنوز هم استخراج و فراوری نشده‌اند اما با این حال می‌بینیم که با این همه ظرفیت هنوز جوانان بیکار در این استان هستند و این مساله جای تعجب دارد. 

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آب در این استان به‌وفور جاری است و همیشه نیز مدیرانی در سطح ملی در این استان حضور داشته‌اند اما باز هم شاهد هستیم که حال تولید و اشتغال در این استان خوب نیست.
قبادی اظهار کرد: امروز ما در استانی هستیم که ۶۰ درصد تولید مرغ و طیور آن به دیگر استان‌های کشور صادر می‌شود و در صنعت گوشت قرمز نیز توانسته جایگاه خوبی در کشور داشته باشد اما وقتی می‌شنویم در این استان گوشت یخ زده توزیع می‌شود به کار خود و مسئولان شک می‌کنیم. 

وی با بیان این‌که جای تعجب دارد که هنوز هم فقر در این استان حاکم است، افزود: بخش خصوصی باید بیشتر از گذشته به میدان بیاید، چراکه با رونق تولید و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این استان می‌توان حداقل بخشی از دغدغه و مشکلات مردم را رفع کرد.معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: تمام اختیارات وزیر صمت به روسای سازمان‌های استان داده شده و هیچ نیازی نیست برای کوچک‌ترین کاری سرمایه‌گذار، تولیدکننده و صنعتگر را منتظر پاسخ یک نامه از وزارتخانه نگه داریم.


بی‌رغبتی بانک‌ها به حمایت از سرمایه‌گذاران

استاندار کردستان نیز گفت: در حال حاضر بانک‌ها همت و رغبت کمتری برای سرمایه‌گذاری در استانی مانند کردستان دارند و باید سعی کنیم با معرفی ظرفیت‌ها آنها را به سرمایه‌گذاری ترغیب کنیم.«بهمن مرادنیا» افزود: کردستان ظرفیت‌‌های بسیاری برای ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در این منطقه دارد که باید آنها را باور کنیم.

وی افزود: در این جنگ اقتصادی که کشور به واسطه تحریم‌های مختلف با آن مواجه است تنها راه سرپا ماندن اقتصاد کشور حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران است و با جذب سرمایه‌گذاران می‌توان این توانمندی‌ها را نشان داد. 
استاندار کردستان ادامه داد: از سال‌های گذشته در این استان از نظر سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و تولید تلاش کمی صورت گرفته و امروز انتظار داریم با توجه به توانمندی‌های موجود برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تلاش بیشتری شود.

مرادنیا یادآور شد: امروز دیگر نباید سرمایه‌گذاران نگران امنیت خود و سرمایه‌ای باشند که قرار است به این استان بیاورند و باید به گونه‌ای ظرفیت‌های استان را معرفی کنیم که خود سرمایه‌گذاران برای ورود به این استان ترغیب شوند. 
وی بیان کرد: نباید برای توسعه استان در جوانب مختلف منتظر دست‌های غیب بود بلکه خود مدیران، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران باید به صحنه بیایند تا بتوان در زمینه‌های مختلف به توسعه دست یافت.

استاندار کردستان گفت: امروز وضعیت کردستان به جایی رسیده که سرمایه‌گذاران بسیاری از اقلیم کردستان عراق برای سرمایه‌گذاری در این استان اعلام آمادگی کرده‌اند و به دنبال احداث شهرک صنعتی مشترک با آنان هستیم اما این کار زمان‌بر است.مرادنیا یادآور شد: به آمار اشتغال که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در بحث اشتغال در بهار ۹۷ نرخ بیکاری در این استان ۱۳ درصد بوده که در بهار ۹۸ این رقم به 5/12 درصد رسیده است و این به معنای جریان داشتن تولید در این استان است.


پرداخت ۱۸۵ میلیارد تومان تسهیلات

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان‌نیز گفت: سال گذشته از ردیف‌های مختلف با سود بانکی ۱۰ تا ۱۲ درصد ۱۸۵ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای صنعتی کردستان پرداخت شده است.«محمد دره‌وزمی» اظهار کرد: هر کسی که در شرایط اقتصادی امروز بتواند سرمایه‌گذاری و اشتغال ایجاد کند و یک واحد تولیدی و صنعتی راه‌اندازی کند، باید مورد تجلیل قرار گیرد.  وی افزود: در چند سال اخیر در استان کردستان مدیران ومسئولان همراه و همدلی داریم که باعث شده شاهد ایجاد ارزش افزوده، رونق تولید و اشتغال‌زایی باشیم.مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان ادامه داد: با سرمایه‌گذاری‌هایی که در کردستان انجام شده، از تمام ظرفیت‌های موجود در استان بهره گرفته شده و فراوری محصولات معدنی تا محصول نهایی را به طور جد دنبال کرده‌ایم. 

دره‌وزمی یادآور شد: به ظرفیت رساندن واحدهای نیمه‌فعال، فعال کردن واحدهای راکد و کمک به تولید و صادرکنندگان در دستور کار قرار گرفته و خوشبختانه امروز ساز ناکوکی برای رونق تولید وجود ندارد.وی بیان کرد: بخش خصوصی نیز بسیار فعالانه پای کار آمده و در راستای رونق تولید سرمایه‌گذاری‌ کرده است. این اقدامات موجب ایجاد اشتغال و کارآفرینی شده و در جامعه نیز امیدآفرینی شده است. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال گذشته مصرف برق واحدهای تولیدی ۲۵ درصد افزایش یافته و این نشان از رونق تولید در این واحدهاست. 

دره‌وزمی افزود: همچنین تا پیش از سال ۹۷ تنها ۲۵ واحد صنعتی و تولیدی امکان صادر کردن محصولات تولیدی خود را داشتند. امروز این تعداد به ۴۱ واحد افزایش یافته و این نشان می‌دهد در راستای تحقق شعار رونق تولید، صنعتگران و واحدهای تولیدی در کردستان موفق عمل کرده‌اند.  وی اظهار کرد: همچنین اشتغال واقعی از سال ۹۶ نسبت به سال ۹۷ افزایش یافته و در کنار این فعالیت‌ها نباید از همکاری بانک‌ها در راستای حمایت‌های مالی از تولیدکنندگان و صنعتگران غافل شد.


تقویت ظرفیت‌های تولیدی استان‌های مرزی؛ بهترین راه مقابله با تحریم    

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: بسیج استان‌های مرزی آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، ایلام و کرمانشاه می‌تواند راهی برای دور زدن تحریم‌های کشور باشد. 
«آرمان خالقی» در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن اظهار کرد: امروز که دشمن در حال افزایش تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی و تنگ کردن شرایط مراودات تجاری ایران و دیگر کشورهای جهان است، باید برای خروج از این تنگنا راه چاره جدیدی بیندیشیم که بسیج استان‌های مرزی می‌تواند یکی از این راه‌ها باشد. 

وی افزود: وجود مرزهای بسیار با کشورهای همسایه به‌ویژه در بخش غرب و شمال غرب کشور می‌تواند فرصت مبادلات و مراودات تجاری با کشورهای همسایه را تقویت کند، به شرطی که بتوانیم با کشورهای آن سوی مرزها ارتباط درستی برقرار کنیم.خالقی یادآور شد: امروز تحریم‌های اقتصادی شرایط فعالیت واحدهای تولیدی در کشور را بسیار سخت کرده و ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم در این شرایط نیز اقتصاد کشور را سرپا نگه داریم تا از این برهه زمانی عبور کنیم.وی بیان کرد: جنگ اقتصادی که امروز در آن هستیم نیازمند یک آرایش جنگی است و این آرایش تنها زمانی اتفاق می‌افتد که هر مسئول و مدیری در پست خود کارش را به‌درستی انجام دهد تا سرمایه‌گذار و تولیدکننده بدون دغدغه به دنبال رونق تولید کشور باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید