• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66646
+
-

سیمای نازیبای کلان‌شهر بندرعباس

استاندار: 2 سال است از شهرداری و معاونت عمرانی بهسازی ورودی‌های شهر بندرعباس را درخواست کرده‌ام اما تاکنون توجهی نشده است

شهری
سیمای نازیبای کلان‌شهر بندرعباس

شهر بندرعباس کلان‌شهری در جنوب ایران است که از آن به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد می‌شود.

 این شهر به توجه بیشتر به نوار ساحلی و تبدیل خورها به فضاهای تفریحی و بهسازی ورودی‌های شهر نیاز دارد. نکته جالب توجه این است که در هیچ‌کدام از 3 ورودی شهر بندرعباس نمادی از معماری و هویت این شهر به چشم نمی‌خورد. 

به گزارش ایرنا، از دیگر معضل‌های جدی این کلان‌شهر، وجود برخی ساختمان‌های نیمه‌کاره بخش خصوصی و دولتی است که موجب آشفتگی بصری و نازیبایی نمای شهری شده است. 

بر اساس آمارهای اعلام‌شده، حدود 2 هزار ساختمان مسکونی و مجتمع تجاری در بندرعباس، سال‌هاست نیمه‌تمام به حال خود رها شده که علاوه بر مشکلات قانونی و حقوقی، به سیما و منظر شهری نیز صدمه می‌زنند. 


نمادهای بومی در ورودی شهر 

در یکی از ورودی‌های شهر بندرعباس، به محض ورود، بنای قدیمی میدان میوه و تره‌بار دیده می‌شود که موجی از شلوغی و بی‌نظمی و انبوهی از پسماندهای میوه و زباله‌ها را نمایان می‌کند. 

استاندار درباره ساماندهی و زیباسازی ورودی‌های این شهر بیان کرد: باید از نمادهای بومی هرمزگان برای ایجاد مناظر زیبا و مبلمان شهری مناسب در ورودی‌های شهر بندرعباس استفاده شود. 

 «فریدون همتی» در نشست پیگیری ساماندهی و زیباسازی ورودی‌های شهر بندرعباس اظهار کرد: ایجاد مناظر زیبا و مبلمان شهری مناسب در ورودی‌های شهر یک اولویت مهم است. این مسیرها باید به مناطق زیبا و جذابی برای شهروندان تبدیل شوند. 

همتی خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند تا زمان آغاز ورود گردشگران به بندرعباس در آبان و آذر، این شهر از ورودی‌های زیبا و مناسبی برخوردار شود. 

استاندار چندی پیش هم گفته بود: 2 سال است برای بهتر شدن ورودی‌های شهر بندرعباس فریاد می‌زنم و از شهرداری و معاونت عمرانی این موضوع را خواسته‌ام اما توجهی نشده است. 


غفلت در زیباسازی شهری 

منظر شهری و سیمای ورودی به شهر باید به گونه‌ای باشد که هر گردشگر و مسافری که برای نخستین بار بندرعباس را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کند، تصویر زیبایی در ذهنش نقش ببندد. نهادهای مسئول در این بخش از جمله اداره کل راه و شهرسازی باید نظارت بیشتری بر وضعیت سیمای شهری داشته باشند و شهرداری‌ها نیز به وظیفه خود به درستی عمل کنند. 


ساختمان‌سازی با توجه به منظر شهری 

یکی از برنامه‌های مهم در ساخت و سازها مساله توجه به منظر شهری است. «رضا مدرس»، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در همایش اخیر شهرداران هرمزگان که به میزبانی شهر جناح بستک برگزار شد، گفت: ساختمان‌های هر شهر هویت آن منطقه است و ارتباط مستقیم با وسعت دید و تفکر ساختمان‌سازان و شهرداران آن منطقه دارد.

 وی مشارکت جامعه محلی در امر نوسازی بافت فرسوده را ضروری دانست و بیان کرد: شهرداران در مواجهه با بافت فرسوده و ناکارآمد شهری باید توجه به مشارکت جامعه محلی و توانمندسازی آن‌ها را به عنوان یک اصل و هدف مدنظر قرار دهند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید