• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66532
+
-

کشاورزان خسارت‌دیده سمنانی وام می‌گیرند

معاون امور عمرانی فرماندار شاهرود: تاکنون ۲۸۰ پرونده کشاورزان درکارگروه‌های نظارت، بازرسی و دیوان محاسبات تأیید شده است

کشاورزی
کشاورزان خسارت‌دیده سمنانی وام می‌گیرند

معاون امور عمرانی فرماندار شاهرود گفت: ۸۲میلیارد ریال اعتبار بلاعوض و ۷۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه برای خسارت‌دیدگان بخش کشاورزی استان سمنان اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا، «حسن ترکمانی» در نشست شورای مدیریت بحران شهرستان شاهرود افزود: ۴۰ میلیارد ریال از اعتبار یاد شده پس از تصویب کارگروه استانی آماده پرداخت به خسارت‌دیدگان بخش کشاورزی استان در سیل فروردین است.
وی با بیان این‌که وزارت کشور بعد از سیل فروردین برای حمایت از خسارت‌دیدگان، سامانه سجاد را راه‌اندازی کرد اظهارکرد: اعتباراتی در هیأت وزیران تصویب و به استان‌های آسیب‌دیده ابلاغ شد که همه اشخاص حقوقی و حقیقی مانند کشاورزان، دامداران، بهره‌برداران و دستگاه‌های اجرایی در این سامانه ثبت خسارت کنند.

ترکمانی از دستگاه‌های اجرایی از جمله جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، آب و فاضلاب شهری و روستایی، امور عشایری، توزیع برق، شهرداری و دهیاری‌ها خواست در صورت بروز خسارت، موارد را در سامانه ثبت کنند تا بر اساس آن اعتبارات لازم تخصیص  یابد.
معاون امور عمرانی فرماندار شاهرود از ثبت ۳۲۰ پرونده خسارت‌دیدگان بخش کشاورزی شهرستان شاهرود در سامانه سجاد خبر داد و افزود: تاکنون ۲۸۰ پرونده در کارگروه‌های نظارت بازرسی و دیوان محاسبات تأیید شده است.

وی ادامه داد: اعتباراتی به عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه هم توسط تعدادی از بانک‌ها پس از بازدید کارگروه و تأیید موارد و تصویب، به کشاورزان خسارت‌دیده پرداخت می‌شود.

ترکمانی با بیان این‌که دستگاه‌های اجرایی خسارت‌دیده در سیل فروردین باید فرم‌های جدید را پرکنند و در اختیار فرمانداری قرار دهند افزود: پس از ارائه فرم‌ها توسط کارگروه بازدید انجام شده و در صورت تأیید به استان ارسال می‌شود تا پس از طرح موضوع در نشست استانی اعتبار لازم تخصیص یابد.

معاون امور عمرانی فرماندار شاهرود با بیان این‌که اعلام موارد خسارت‌دیده دستگاه‌های اجرایی باید واقعی باشد بیان کرد: با مجموعه شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان مکاتبه شده و فرم‌های هشت‌گانه لازم در اختیار آنها قرار گرفته است تا پس از تکمیل و اعلام موارد خسارت در اختیار فرمانداری قرارگیرد و توسط دفتر امور شهری و شوراها در سامانه سجاد ثبت شود.


کمبود آب شرب معضل شاهرود است

مدیر امور آبفای شاهرود هم با اشاره به این‌که شاهد بارش‌های خوبی در اوایل سال در شهرستان شاهرود بودیم افزود: بارش‌ها به طور معمول برای شهرهایی خوب است که از منابع سطحی برای تأمین آب شرب استفاده می‌کنند.
«ابراهیم باقری» با بیان این‌که عمده تأمین آب شرب شاهرود از منابع زیرزمینی است ادامه داد: افزایش دما و مصرف بی‌رویه شهروندان موجب شده با مشکلات بسیاری روبه‌رو شویم.

وی میزان آب مورد نیاز شهرستان شاهرود را ۷۱۳ لیتر در ثانیه خواند و اظهار کرد: در اوج مصرف، هر ثانیه ۱۵۰ لیتر کسری آب وجود دارد.
باقری افزود: چنان‌چه هر خانوار حدود ۱۰ درصد صرفه‌جویی کنند تابستان امسال با قطعی آب مواجه نخواهند شد.
وی از ساخت مخزن آب برای تأمین آب آشامیدنی شهرک فدک خبر داد و گفت: مخزنی در کنار پایانه مسافربری ساخته شده که تا چند روز آینده آب شهرک فدک را تأمین خواهد کرد.

مدیر امور آبفای شاهرود تأکید کرد: با توجه به این‌که بیشتر دستگاه‌های اجرایی شهرستان جزو مشترکان پر مصرف هستند، از مدیریت بحران شهرستان درخواست می‌شود در نشستی توجیهی تذکرات لازم را بدهند و در این باره تصمیم‌گیری شود.
باقری از شهروندان خواست با نصب سایه‌بان روی کولر، استفاده از شیرهای الکترونیکی و کم کردن حجم فلاش‌تانک‌ها مدیریت آب را یاری کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید