• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66453
+
-

بهبود شاخص‌های اقتصادی کرمانشاه

انتقاد رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی‌کرمانشاه: وقتی در رتبه اول بیکاری بودیم همه قبول کردند، حالا چرا درباره کاهش بیکاری تردید دارند؟

گزارش
بهبود شاخص‌های اقتصادی کرمانشاه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان کرمانشاه با انتقاد از برخی شک و تردیدها به آمار کاهش بیکاری استان گفت: مرجع اعلام این آمار مرکز آمار ایران است و زمانی که همین مرجع اعلام کرد رتبه اول بیکاری هستیم همه پذیرفتند، حال که این مرجع از بهبود جایگاه استان و کاهش نرخ بیکاری خبر می‌دهد، چرا برخی تردید دارند؟ 

به گزارش ایسنا «حبیب‌الله وفایی» در جلسه شورای برنامه‌‌ریزی و توسعه استان با اشاره به بهبود شاخص‌های اقتصادی استان گفت: بهبود این شاخص‌ها نتیجه حاکمیت تفکر برنامه‌‌ریزی و نگاه علمی بین مجموعه مدیریتی استان است. وی با اشاره به تنظیم چندین سند مهم از جمله سند آمایش، اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و اشتغال در استان طی چند ماه گذشته گفت: تهیه این اسناد و حرکت بر مبنای برنامه‌ریزی توانست ما را به این نقطه برساند که امروز شاهد بهبود شاخص‌های اقتصادی استان باشیم. 

این مسئول افزود: اگر امسال نیز با همین برنامه پیش برویم تا پایان سال شاهد وضعیت بهتری در شاخص‌های اقتصادی و متغیرهای کلیدی استان خواهیم بود. وفایی در مورد تردید برخی افراد درباره آمار شاخص‌های اقتصادی استان گفت: تنها مرجع رسمی آمار در کشور مرکز آمار ایران است و هر زمان که آماری از شاخص‌های استان اعلام شده، مرجع آن همین مرکز بوده است.وی افزود: زمانی که آمار بیکاری استان برای چندین سال پیاپی در رتبه اول کشور قرار داشت، یا در زمینه نرخ تورم رتبه‌های اول را داشتیم، آمار آن را همین مرکز آمار اعلام می‌کرد، آن زمان چطور این افراد درباره آمار تردید نداشتند. 

وفایی تصریح کرد: در حال حاضر هم همین مرکز آمار اعلام کرده که نرخ بیکاری استان از رتبه اول به پنجم رسیده، در نرخ تورم به رتبه 17 و شاخص فضای کسب‌وکار از رتبه 31 به 22 رسیده است. وی افزود: مرجع آماردهی تغییری نکرده و اگر آن زمان آمارها را قبول داشتیم، الان هم باید آنها را بپذیریم. این آمارها به سهولت به دست نیامده و برای آن زحمت بسیاری کشیده شده است.


تشریح شاخص‌های اقتصادی استان

معاون امور اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان هم در ادامه این نشست در تشریح شاخص‌های اقتصادی استان در بهار امسال گفت: آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در بهار امسال نرخ بیکاری 12 استان کشور سیر کاهشی داشته است؛ در این بین به ترتیب چهارمحال و بختیاری با 1/6 درصد، سیستان و بلوچستان با 5 درصد و کرمانشاه با 7/4 درصد بیشترین میزان کاهش بیکاری را در میان استان‌های کشور داشتند. 

«جواد مصطفایی» افزود: در حال حاضر استان چهارمحال و بختیاری با 7/16 درصد، خوزستان با 2/16 درصد، لرستان با 1/16 درصد و هرمزگان با 9/15 درصد به ترتیب در رتبه‌های اول تا چهارم بیکاری قرار دارند و کرمانشاه با 7/14درصد در رتبه پنجم جدول بیکاری استان‌ها قرار دارد.

وی با اشاره به بهبود شاخص نسبت اشتغال استان گفت: این شاخص با تقسیم تعداد شاغلان به کل جمعیت 10 سال به بالای استان محاسبه می‌شود که بر اساس آمار اعلام شده این شاخص در استان 8/37 درصد است و این یعنی 8/37 درصد از جمعیت 10 سال به بالای استان در بهار امسال شاغل بوده‌اند و کرمانشاه در میان استان‌های کشور بیشترین میزان افزایش در این شاخص را داشته است. 

این مسئول به بهبود شاخص نرخ مشارکت اقتصادی استان در بهار امسال اشاره کرد و افزود: این شاخص نیز از تقسیم مجموع افراد شاغل و بیکار استان نسبت به جمعیت 10 به بالای استان به دست می‌آید که شاخص استان در این زمینه در بهار امسال 2/44 درصد است که نسبت به بهار سال گذشته 2/0 درصد افزایش داشته است. 

مصطفایی به بهبود شاخص نرخ تورم استان هم اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر استان با 16 پله کاهش به رتبه هفدهم در بحث شاخص تورم رسیده و نرخ تورم استان در بهار امسال 37 درصد بوده که 6/0 درصد از میانگین کشوری پایین‌تر است.وی افزود: در بحث نرخ تورم در بهار امسال کردستان در رتبه اول و استان‌های چهارمحال و بختیاری و ایلام به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار داشتند و کرمانشاه نیز در رتبه هفدهم این جدول قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید