• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66448
+
-

رنج مضاعف کودکان بیمار

همشهری از گلایه‌های مردم در مورد خودداری بیمارستان کودکان کرمانشاه از پذیرش بیمارگزارش می‌دهد

درمان
رنج مضاعف کودکان بیمار

فرحناز چراغی|‌ ‌ کرمانشاه- خبرنگار:


مرکز فوق تخصصی دکتر محمد کرمانشاهی تنها مرکز درمانی ویژه کودکان و نوجوانان در کرمانشاه است. این مرکز در فروردین سال 1390 افتتاح شد و به صورت رسمی شروع به کار کرد. بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی در 4 طبقه و ۱۲ هزار متر‌مربع زیربنا ۱۵ فوق تخصص و 7 متخصص کودکان دارد. 

این بیمارستان شامل بخش‌های اورژانس، درمانگاه، رادیولوژی، سونوگرافی، داخلی، بیماری‌های عفونی، سرطان تالاسمی و هموفیلی است. مرکز فوق تخصصی دکتر محمد کرمانشاهی ۱۴۱ تخت فعال دارد و روزانه پذیرای شمار قابل توجهی از بیماران رده سنی کودک و نوجوان است. 


انجام نشدن آزمایش‌ها

در حال حاضر این مرکز تنها مرکز فوق تخصصی کودکان در استان کرمانشاه است. بیمارستان محمد کرمانشاهی طی ماه‌های اخیر از ارائه برخی خدمات به بیمارانی که از بیرون بیمارستان به این مرکز مراجعه می‌کنند، خودداری می‌کند. خدمات آزمایشگاهی از جمله این خدمات است. 

یک مادر ۴۵ ساله که برای انجام آزمایش فرزندش به بیمارستان محمد کرمانشاهی مراجعه کرده، می‌گوید: همیشه آزمایش‌های فرزندانم را در این بیمارستان انجام می‌دادم، اما امروز که مراجعه کردم، مسئول پذیرش آزمایشگاه گفت که چنین آزمایشی در اینجا انجام نمی‌شود. وقتی دلیلش را پرسیدم، جواب سربالایی داد و حرف خود را تکرار کرد. 

یکی دیگر از مراجعان به این مرکز می‌گوید: دیروز همسرم برای آزمایشی اینجا آمده بود و به او گفته بودند که صبح برای آزمایش بیاید، اما امروز ما را جواب کردند. وی ادامه می‌دهد: مگر این بیمارستان برای ارائه خدمات درمانی به کودکان احداث نشده است که امروز از خدمت‌رسانی خودداری می‌کنند. این مراجعه‌کننده که از بردن نامش خودداری می‌کند، می‌افزاید: افرادی که از لحاظ مالی در مضیقه هستند به این بیمارستان مراجعه می‌کنند. اگر قرار باشد این بیمارستان تنها بیماران خود را پذیرش کند که صحیح نیست. 

نپذیرفتن  بیماران

یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان به آزمایشگاه بیمارستان محمد کرمانشاهی با بیان این‌که خودداری از پذیرش بیماران کار درستی نیست، می‌گوید: حق کودکان استان است که از امکانات کامل این بیمارستان استفاده کنند. این بیمارستان تنها آزمایش بیمارانی را انجام می‌دهد که از خود بیمارستان معرفی شده‌اند و بیمار بیمارستان هستند. 

امینی اضافه می‌کند: بیمارستان محمد کرمانشاهی دولتی است و باید به اقشار مختلف خدمات ارائه کند و آوردن دلایلی چون گرانی غیر قابل قبول است. پرسنل آزمایشگاه می‌گویند این آزمایش اینجا انجام نمی‌شود. اگر این بیمارستان که متعلق به کودکان است و اسم فوق تخصصی دارد، نتواند آزمایش‌های کودکان را انجام دهد، همان بهتر است که برای همیشه تعطیل شود. 

یکی دیگر از همراهان با بیان این‌که در گذشته همه آزمایش‌های کودکان در این بیمارستان انجام می‌شد، می‌گوید: این‌که این آزمایش یا آن آزمایش خاص به دلیل کمبود مواد و گرانی... انجام می‌شود یک نوع تبعیض است؛ چراکه ممکن است فرزند من به بستری نیازی نداشته باشد، اما برای آزمایش به این بیمارستان مراجعه کند. از مسئولان تقاضا داریم مشکل مراجعه‌کنندگان با بیمارستان را حل کنند. مردم کرمانشاه از لحاظ شرایط اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند، به همین دلیل است که به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند. 

چندین بیمار دیگر هم که از خارج بیمارستان به این بیمارستان برای انجام آزمایش مراجعه کرده بودند، بی‌پاسخ بازگشتند. با وجود تلاش همشهری برای گفت‌وگو با رئیس بیمارستان، وی حاضر به پاسخگویی نشد‍؛ اما در آخرین خبر منتشره از وی طی یک ماه گذشته از کمبود امکانات و نیرو خبر داده بود. 


کمبود تجهیزات 

رئیس بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی با اشاره به کمبود تجهیزاتی که به رنج مضاعف برای کودکان تبدیل شده، می‌گوید: این بیمارستان تخصصی ویژه کودکان غرب کشور با کمبود پرستار، منابع مالی، تجهیزات پزشکی و دارو مواجه است. 

دکتر «فریبا ویسی» در مراسم افتتاح اولین همراه‌سرای بیمارستانی غرب کشور در بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی بیان می‌کند: این بیمارستان در سال گذشته به ۱۳۰ هزار مراجعه‌کننده خدمات درمانی ارائه کرد که ۱۳ هزار نفر از آنها بستری و ۲ هزار و ۹۴ نفر عمل جراحی شدند. این آمار بیانگر تراکم و تعداد زیاد بیماران کودک در غرب کشور است. وی با بیان این‌که این بیمارستان ۱۵۶ تخت مصوب و ۱۴۱ تخت فعال دارد، می‌گوید: همیشه در ایام سال روزانه ۱۶۰ تا ۱۷۰ نفر در این بیمارستان بستری می‌شوند که گاهی مجبوریم آنها را در راهرو مراقبت و درمان کنیم.

ویسی با اشاره به تعداد فراوان بیماران در یک اتاق ادامه می‌دهد: خانواده‌ها نگرانند کودکشان علاوه بر بیماری خود به یک بیماری دیگر مبتلا شوند و این استرس و فشار آنها را بیشتر آزار می‌دهد. وی با انتقاد از کمبود نیرو، منابع مالی و تجهیزات این بیمارستان، خواستار کمک فوری برای انجام خدمات‌درمانی باکیفیت به بیماران می‌شود.  این مسئول در ادامه می‌گوید: هزینه‌های جاری بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی امسال ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته، این در حالی است تعرفه درمان تنها ۱۰ درصد رشد داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید