• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66451
+
-

حمایت‌‌ از گندم‌کاران با تدابیر ویژه

معاون سازمان جهاد کشاورزی کردستان: تعداد مراکز خرید گندم از ۸۴ مرکز در سال گذشته به ۹۴ مرکز افزایش یافته است

کشاورزی
حمایت‌‌ از گندم‌کاران با تدابیر ویژه

 گندم به عنوان محصول راهبردی در تامین امنیت غذایی کشور در کردستان محل درآمد بیش از ۸۵ هزار بهره‌بردار است و توجه به تحقق انتظارهای این افراد مقوله‌ای ضروری است. به گزارش ایرنا، سال زراعی ۹۸ - ۹۷ حدود ۵۹۲ هزار هکتار از اراضی استان کردستان با رعایت اصول کاشت از جمله کشت مکانیزه در تاریخ کاشت توصیه شده قبل از وقوع بارندگی‌ها، مصرف بذور گواهی شده و یا بوجاری و ضدع ونی بذور خود مصرفی و مصرف بیش از ۲۰ هزار تن کودهای پایه به کشت گندم اختصاص یافت. اکنون بیش از ۸۵ هزار بهره‌بردار به صورت مستقیم از کاشت، داشت و برداشت گندم در این استان ارتزاق می‌کنند و وزارت جهاد کشاورزی در راستای برنامه‌های اقتصادی دولت برای حمایت از این تولیدکنندگان اقدامات گسترده‌ای از مراحل کاشت، داشت و برداشت انجام داده است. 


رشد مطلوب محصول در بهار 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در‌این‌باره گفت: با توجه به بارندگی‌های مناسب در پاییز و زمستان گذشته ضمن استقرار مطلوب مزارع، زمینه برای رشد مطلوب بهاره محصول در این استان فراهم شد.
«محمدفرید سپری» اظهار کرد: با آغاز فصل داشت، روند مطلوب بارش‌ها در ماه‌های اسفند و فروردین نیز ادامه پیدا کرد و همزمان با آن، انجام عملیات به‌زراعی رشد بهینه مزارع را فراهم کرد. 

وی اضافه کرد: مصرف حدود ۳۳ هزار تن کود سرک، مبارزه با علف‌های هرز مزارع در ۱۰۲ هزار هکتار علی‌رغم وقوع مستمر بارندگی‌ها و سختی کار سم‌پاشی، مبارزه با آفت سن در مراحل مادر و پورگی ۱۳۰ هزار هکتار و مبارزه با بیماری‌های مزارع و سایر عملیات فصل داشت از جمله عملیات به‌زراعی در این استان است. 

این مسئول با اشاره به وقوع سرما و پوشش برف دیرهنگام بهاره در اوایل اردیبهشت امسال افزود: این پدیده باعث شد بخشی از مزارع نقاط مرتفع استان، خسارتی را متحمل شوند.سپری گفت: در ادامه فصل، با توجه به آبشویی عناصر غذایی ناشی از بارندگی‌ها، کاهش بارندگی‌ها در ماه‌های اردیبهشت و خرداد و علائم سرمازدگی در حدود ۳۸ هزار هکتار از مزارع، محلول‌پاشی انجام شد.


تولید یک میلیون تن گندم 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: با توجه به اقدامات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم در مزارع استان تولید شود. به منظور برداشت این میزان محصول از مزارع ۱۷ اکیپ بخش خصوصی از کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها و اداره امور فناوری‌های مکانیزه کار نظارت بر آن را بر عهده‌ دارند. 
سپری افزود: این کارشناسان با تعیین میزان افت و ریزش بر عملکرد صحیح کمباین‌ها نظارت می‌کنند تا شاهد کاهش تلفات ناشی از ریزش محصول در مزارع باشیم.  وی یادآور شد: کاهش هر یک درصد از تلفات ناشی از ریزش کمباین‌ها در استان، با پیش‌بینی تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تنی، به میزان ۱۱ هزار تن گندم معادل ۱۷ میلیارد تومان را عاید گندم‌کاران استان می‌کند.


افزایش ظرفیت ذخیره گندم 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در مورد وضعیت خرید گندم در استان نیز اظهار کرد: با توجه به ساخت سیلو و اضافه شدن مراکز خرید جدید در سال جاری، ظرفیت ذخیره‌سازی گندم استان با ۷۰ هزار تن افزایش به ۸۵۰ هزار تن رسیده است. سپری افزود: ۶۰۰ هزار تن از این میزان مربوط سیلوها و ۲۵۰ هزار تن نیز مربوط به انبارهای تعاون روستایی، کارخانجات آرد و انبارهای بخش دولتی و خصوصی است. 


۹۴ مرکز؛ عهده‌دار خرید تضمینی گندم 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در ادامه افزود: تعداد مراکز خرید نیز امسال از ۸۴ مرکز سال گذشته به ۹۴ مرکز افزایش یافته است. بازرسی و بازدید از امکانات این مراکز توسط گروه مربوطه انجام می‌شود تا ایرادات احتمالی رفع شود.  وی اضافه کرد: بر اساس مصوبه دولت قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم با افت پایه 4درصد مفید و یک درصد غیرمفید ۱۷ هزار ریال تعیین شده است که متناسب با پاکی محموله گندم تحویلی امکان پرداخت وجه تا ۱۷ هزار و ۵۱۰ ریال نیز برای هر کیلوگرم وجود دارد. 


واریز پول گندم در کوتاه‌ترین زمان 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در سال جاری به منظور تکریم زحمات کشاورزان و جلوگیری از خروج گندم از شبکه خرید دولتی، برخلاف سال‌های گذشته وجه گندم تحویلی کشاورزان در کمترین زمان ممکن به حساب آنها واریز می‌شود. سپری اضافه کرد: همچنین برای جبران هزینه‌های حمل محصول تا سیلوهای بخش دولتی به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی ۱۰۰ ریال به کشاورزان قابل پرداخت شده است. 

وی افزود: پیشنهاد اختصاص ۱۰۰ ریال به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به بخش خصوصی از جمله شبکه شرکت‌های تعاونی روستایی نیز در دست پیگیری است که به محض تحقق این مهم اطلاع‌رسانی می‌شود. اکنون برداشت گندم در همه نقاط کردستان آغاز شده و دست‌اندرکاران این بخش حدود ۴۰ هزار تن از این محصول را به صورت تضمینی خریده‌اند. میانگین خرید تضمینی گندم در این استان روزانه حدود ۶ هزار و ۲۰۰ تن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید