• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66401
+
-

وعده 18 ماهه بهبود آب اهواز

سرپرست شرکت آب و فاضلاب اهواز: ظرف 18 ماه 200 کیلومتر شبکه آب در این شهر اصلاح می‌شود

خوزستان
وعده 18 ماهه بهبود آب اهواز

سید علیرضا شریفی/ اهواز- خبرنگار

در روزهای اخیر بار دیگر شهروندان اهوازی از کیفیت آب گلایه دارند. آنها شیر را باز می‌کنند و آبی بسیار کدر و گل‌آلود را می‌بینند. افت فشار و قطع پیاپی آب هم مردم را کلافه کرده است و بسیاری از شهروندان ناچار به خرید آب هستند. منبع عمده آب آشامیدنی کنونی اهواز رودخانه کارون است که کدورت آن بر اثر بارندگی‌های اخیر زیاد شده است. مسئولان به ‌تازگی اعلام کرده‌اند کانال پایکول (خط انتقال آب غدیر به اهواز) به عنوان منبع اصلی تامین آب اهواز به تعمیر نیاز دارد و این کار انجام خواهد شد.

فرسودگی تاسیسات 
یک کارشناس آب و فاضلاب به همشهری می‌گوید: تصفیه‌خانه ملی‌ راه که با عنوان تصفیه‌خانه شماره یک اهواز سال ۱۳۴۴ ساخته شده است، روزانه توان تولید ۱۲۰ هزار متر مکعب آب را دارد و آب آشامیدنی مورد نیاز قسمت عمده‌ای از مردم شمال شرق و شرق اهواز را تامین می‌کند. بنابراین یکی از معضلات اساسی اهواز، فرسوده بودن تجهیزات و تاسیسات تصفیه‌خانه‌های آب آن است.
علی سلطانی با بیان این‌که مردم شرق اهواز از جمله ساکنان کوی صادقیه، باهنر، منازل ۲۵۴ دستگاه، سپیدار و ۳۰۰ دستگاه در ماه رمضان انتقاد زیادی به وضع آب داشتند، اظهار می‌کند: بیشتر تاسیسات تصفیه‌خانه‌ای آب اهواز در قسمت شمال شرق این شهر قرار دارد و ساکنان جنوب و شرق اهواز به دلیل فاصله زیاد با تصفیه‌خانه‌های آب، با مشکل افت فشار مواجهند.

علت افت فشار 
این کارشناس با اشاره به مشکل افت فشار و قطع شدن آب در جنوب اهواز و مناطق گلستان، فرهنگ‌شهر، پردیس و کوی پیام نور بیان می‌کند: به دلیل مسطح بودن اهواز تاسیسات باید در این شهر شیب مناسب داشته باشند، اما با توجه به گسترش طولی و غیراصولی کلان‌شهر در سال‌های گذشته، مردم ساکن در مناطق جنوب غرب اهواز معمولا با مشکل افت فشار و قطع آب مواجهند.
وی ادامه می‌دهد: در شهر اهواز از نظر تولید آب مشکلی وجود ندارد و مشکل اصلی وسعت شهر اهواز است. بار اصلی تولید آب بر دوش تصفیه‌خانه کیان‌آباد در غرب اهواز است. مناطقی که با تصفیه‌خانه فاصله طولانی دارند، دچار افت فشار آب می‌شوند.
سلطانی می‌گوید: یکی از برنامه‌های آبفا باید توسعه ظرفیت تصفیه‌خانه شماره 2 اهواز باشد تا بتواند از ۷۰ هزار متر مکعب ظرفیت خالی مخازن حصیرآباد استفاده کند. با پر شدن این مخازن مشکل افت فشار در مناطق شرقی اهواز حل می‌شود.

3 مشکل اصلی 
 سرپرست شرکت آب و فاضلاب اهواز به همشهری می‌گوید: نخستین مشکل ما کیفیت آب استحصالی است. فرایند تصفیه آب به صورتی است که باید آب را در حوضچه‌ای نگهداری کنیم تا کدورت آن به اندازه مورد نظر برسد و بعد بتوانیم آب را گندزدایی و ضدعفونی کنیم. دومین مشکل مربوط به شبکه توزیع است.
 اگر در آن قسمت شبکه آب فرسوده باشد، آب تصفیه‌شده با کیفیت کمتری به دست شهروندان می‌رسد. سومین مشکل هم پمپ‌های آب هستند. این پمپ‌ها آب خارج از شبکه را هم وارد شبکه می‌کنند. پیشنهاد ما به مردم برای رفع این مشکل، نصب پمپ روی مخزن آب است.
صادق حقیقی‌پور با اشاره به مصوبه 9 هزار میلیارد تومانی دولت در سال 96 برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب اهواز و خوزستان می‌افزاید: در آبفای اهواز حدود 50 میلیارد تومان از این اعتبار جذب شده و علت اصلی آن تعریف نکردن پروژه برای اجرا بوده است.
سرپرست شرکت آب و فاضلاب اهواز با بیان این‌که ظرف 18 ماه دیگر 200 کیلومتر شبکه آب در اهواز اصلاح می‌شود، بیان می‌کند: اسلام‌آباد شرقی و مهدیس از جمله مناطق بحرانی اهواز در تامین آب است که با مصوبه شورای تامین استان از خط ۶۰۰ صنایع فولاد انشعاب گرفته و مشکل آب مهدیس تا ابتدای مرداد امسال حل می‌شود.
وی با اشاره به افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه آب شماره یک اهواز ادامه می‌دهد: با وارد مدار شدن این منبع، مشکل افت فشار در مناطق شرقی اهواز همچون سپیدار، کوی صادقیه، راه کربلا، ۲۵۴ دستگاه، باهنر، رسالت و حتی مرکز شهر حل خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید