• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66361
+
-

مناقشه امید بر سر حکم خاتمی

تذکر گروهی جمعی از نمایندگان به وزیر دادگستری برای ورود به روند محاکمه و صدور حکم محمدرضا خاتمی سبب بروز اختلافاتی در بین فراکسیون امید شد

مجلس
مناقشه امید بر سر حکم خاتمی


فرزانه آیینی/ خبر‌نگار
حکم 2 سال حبس تعزیری برای محمدرضا خاتمی، کار را به تذکر جمعی از نمایندگان مجلس به وزیر دادگستری کشانده است. از سوی دیگر جمعی از چهره‌های سیاسی ازجمله بهزاد نبوی و علی مطهری از صدور چنین حکمی به بهانه اظهارنظر گلایه کرده‌اند.

یکشنبه گذشته محمدرضا تابش، نماینده اردکان و نایب‌رئیس فراکسیون امید متنی برای تذکر به علیرضا آوایی در معرض امضای جمعی از اعضای فراکسیون امید و برخی از نمایندگان مستقل مجلس گذاشت.

این متن، درخواست جمعی از نمایندگان برای ورود وزارت دادگستری به چرایی مجازات محمدرضا خاتمی به‌خاطر یک اظهارنظر درباره انتخابات  88 بود.

محمدرضا خاتمی در گفت‌وگو با برنامه اینترنتی رودر رو ادعای تقلب 8میلیونی در انتخابات را مطرح کرده و به همین دلیل پس از برگزاری جلسات دادگاهش به 2سال حبس تعزیری محکوم شده است. او اخیرا متن دفاعیات خود را به سران 3 قوه ارسال کرده است.

به رغم امضای این تذکر از سوی برخی نمایندگان مستقل مجلس اما برخی اعضای فراکسیون امید از امضای آن به 2دلیل امتناع کرده‌اند؛ بهانه اول ادبیات متن تنظیمی است و نمایندگان خواستار تنظیم متنی ملایم‌تر شده‌اند. دلیل دوم اما عدم‌هماهنگی با هیأت‌رئیسه فراکسیون برای تنظیم این متن و اساسا شیوه ورود به ماجراست.

 به گفته یکی از اعضای فراکسیون امید که خواست نامی از او برده نشود، این دو اختلاف سبب شده است، شمار امضاهای این متن به بیشتر از 60امضا نرسد و تذکر به هیأت‌رئیسه ارائه نشود. او با بیان اینکه عزم تهیه‌کنندگان تذکر ارائه آن به هیأت رئیسه جهت اعلام وصول و ارجاع به وزیر دادگستری است، به همشهری گفت: طی 3 سال گذشته بر سر سبک ورود فراکسیون امید به مسائل و موضوعات روز دودستگی و گاهی چنددستگی‌هایی ایجاد شده است و حالا در ماجرای خاتمی این اختلاف‌نظرها بیشتر از گذشته عیان شده است. آنچنان که چند تن از امیدی‌ها عزم استعفا از فراکسیون را کرده‌اند.

 این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه تنها دلیلی که سبب تعلل در اعلام استعفای جمعی از اعضای فراکسیون امید می‌شود این است که به اقدام انتخاباتی متهم شوند.  محمدرضا خاتمی در جریان دفاعیات خود اعلام کرده است کسانی مثل عباسعلی کدخدایی، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی و علی لاریجانی می‌توانند درباره جابه‌جایی 8میلیون رأی شهادت بدهند. در نخستین واکنش‌ها به دفاعیات محمدرضا خاتمی، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت:«ضرورتی وجود ندارد تا امثال من بخواهند در این‌باره شهادت بدهند، زیرا ۱۰ سال پیش شهادت‌ها را داده‌ایم و مدعی باید مدارک متقن و محکمه‌پسند داشته باشد و صرف بیان ادعا کافی نیست و این ادعا، مضحک و کذب است و ارزش پاسخگویی ندارد و به همین علت شکایت و تعقیب هم نکردیم.»

بگذارید با مردم حرف بزنند
بهزاد نبوی، نایب‌رئیس مجلس ششم در یک گفت‌وگو با سایت جماران با تأکید بر اینکه قدرت نظام ما در گرو مردمی بودن ماست و نباید با بستن فضا نگذاریم مردم حرف بزنند، گفت: این معنی ندارد که شما آقای خاتمی را متهم کنید به اینکه چرا گفته در انتخابات دور دهم ریاست‌جمهوری تقلب شده و برایش کیفرخواست صادر و با اعلام علنی بودن دادگاه آن را منتشر کنید، بعد اجازه ندهید دفاعیاتش در دادگاه علنی منتشر شود؟! این به ضرر خودتان است، اتفاقا اگر خاتمی هیچ حرفی نداشته که در دادگاه بزند، به این ترتیب او را محق و سربلند (که البته هست) و خودتان را ناحق در برابر مردم جلوه می‌دهید. بهتر نبود او را در دادگاه علنی محاکمه نمی‌کردید و مانند ما در سال 88محاکمه‌ای غیرعلنی برایش برگزار کرده و محکومش می‌کردید؟

کسی را نباید به صرف ابراز عقیده مجازات کرد
علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ثابت شدن ادعای تقلب در سال 88به کل نظام آسیب نمی‌زند، تصریح کرد: ادعای آقای محمدرضا خاتمی و افرادی مانند ایشان این است که در وزارت کشور و در اتاق تجمیع آرا تقلب شده و تعداد قابل توجهی آرا به آرای یکی از نامزدها اضافه کرده‌اند. فرضا این ادعا ثابت شود، این امر یعنی تخلف و بلکه تقلب و خیانت افرادی در نقطه حساس سامانه انتخاباتی، که‌ای بسا مقامات عالی کشور نیز از آن بی‌خبر بوده‌اند و به‌عبارت دیگر این افراد مقامات عالی کشور را نیز فریب داده‌اند. وی افزود: اگر از این منظر به موضوع نگاه شود هراس قوه قضاییه و مقامات امنیتی و اطلاعاتی از رسیدگی به این موضوع از بین می‌رود؛ بلکه این رسیدگی و تعیین تکلیف را به نفع نظام جمهوری اسلامی خواهند دانست. مطهری با بیان اینکه صرف اظهار عقیده نباید موجب محاکمه شود، اظهار داشت: اساسا عقیده قابل مؤاخذه نیست. چون قابل اجبار نیست؛ نمی‌توان گفت که همه باید اعتقاد داشته باشند که در انتخابات سال 88تقلب شده یا نشده است. هرکسی عقیده‌ای دارد و قضاوت با مردم است. وی در پایان تأکید کرد: اگر کسی امروز ادعا کرد در انتخابات سال 88تقلب شده و آنگاه دست به اقدامات عملی مانند تخریب و آسیب زدن به اموال عمومی زد، او باید محاکمه شود، اما صرف اظهارنظر نباید موجب اظهار و محاکمه و مجازات شود. لذا برخوردی که با آقای محمدرضا خاتمی شد از اساس غلط و غیرضروری بود. نباید طوری رفتار کنیم که فضای اختناق تداعی شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید