هدایت تحصیلی با کمک مشاور مدرسه
موضوع انتخاب رشته تحصیلی برای دانشآموزان پایه نهم دبیرستانهای دوره اول یکی از مسائل و دغدغههای مهمی است که هر سال خانوادهها و دانشآموزان درگیر آن میشوند.
به گزارش ایرنا، طبق بررسیها، آنچه سبب شده تا دانشآموزان نتوانند بنا بر توانایی علمی و ذهنی خود ادامه تحصیل دهند، فشار والدین یا افراد دیگر است که در ادامه تحصیل مشکلاتی برای این قشر به وجود آورده است.
اگرچه خانوادهها انتظار دارند فرزندان مطابق با خواسته آنها ادامه تحصیل دهند، اما کارشناسان معتقدند که باید این موضوع فارغ از اجبار به فراخور توانایی فراگیری دانشآموزان انجام شود.
همچنین مدیران امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش معتقدند که موضوع انتخاب رشته دانشآموزان باید به مشاوران مدارس سپرده شود تا مناسبترین مسیر تحصیل را برای آیندهسازان ترسیم کنند.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: تلاش میکنیم انتخاب رشته دانشآموزان پایه نهم کشور فارغ از هر گونه فشار و اجبار انجام شود.
«مسعود شکوهی» اظهار کرد: هدایت تحصیلی یکی از موضوعات مهم در زندگی هر فرد و نظام تعلیم و تربیت است که اغلب پایهگذار رشته شغلی فرد در آینده نیز خواهد بود، لذا این انتخابی مهم و سرنوشتساز در زندگی دانشآموزان به شمار میآید.
وی افزود: در طول سال تحصیلی کوشیدهایم با افزایش آگاهیبخشی به دانشآموزان و خانوادهها این امکان را به آنها بدهیم تا خودشان با در نظر گرفتن شاخصها و محدودیتهایی که وجود دارد، بهترین انتخاب را داشته باشند.
شکوهی با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانشآموز در پایه نهم تحصیل میکنند، عنوان کرد: پیشبینی میکنیم برای حدود ۹۷۰ هزار تا یک میلیون نفر از این تعداد انتخاب رشته انجام شود و آنها وارد پایه دهم شوند.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بهترین فرد برای هدایت، مشاوره و راهنمایی دانشآموز، مشاور مدرسه است.
وی تعداد مشاوران مدارس را حدود ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر ذکر کرد و یادآور شد: اغلب مشاوران مدارس در دوره اول متوسطه فعالیت دارند.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد از مدارس متوسطه اول کشور دارای مشاور هستند، اما ممکن است در بعضی از مدارس به دلیل بعد مسافت یا تعداد اندک دانشآموز، امکان تخصیص مشاور فراهم نشده باشد.
شکوهی اضافه کرد: دانشآموزان مدارسی که مشاور ندارند، میتوانند برای مشورت و رفع مشکلات احتمالی به کمیتههای هدایت تحصیلی یا مراکز و هستههای مشاوره در منطقه مراجعه کنند.
وی به همه خانوادهها و دانشآموزان توصیه کرد که فارغ از فضای هیجانی و احساسی که ممکن است قبل یا بعد از دریافت برگه هدایت تحصیلی به وجود آمده باشد تصمیم بگیرند.
وی عنوان کرد: دانشآموزان بکوشند بر اساس شناختی که از میزان تواناییها، رغبت، علاقهمندیها و دانش خود دارند، رشته مورد علاقهشان را انتخاب کنند.
این مسئول گفت: باید تلاش شود تا تاثیرپذیری و فشارهایی را که ممکن است از بیرون یا درون خانواده رخ بدهد به حداقل برسانیم و آن را مدیریت کنیم تا دانشآموزان پایه نهم با توجه به سنجشی که از خود دارند به انتخاب رشته تحصیلی بپردازند.
وی با بیان اینکه مشاوران مدارس اشراف بیشتری به موضوع هدایت تحصیلی دارند، اظهار کرد: برای مشاوران در مدارس دوره تخصصی ویژه انتخاب رشته تحصیلی در طول سال تحصیلی ۹۸-۹۷ برگزار شده است.
شکوهی تاکید کرد: اگر تعداد متقاضیان ورود به یک رشته بیشتر از ظرفیتها و امکانات باشد، طبیعتاً از رتبهبندی دانشآموزان برای انتخاب رشته استفاده میکنیم.