• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 66142
+
-

سقوط و هل دادن؛ بیشترین علت حوادث در مدارس کرمانشاه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با انجام پروژه پیشگیری از سوانح و حوادث غیرعمد دانش‌آموزان مدارس ابتدایی منتخب و نیز بررسی وضعیت «مصدومیت غیرعمد در کودکان» مشخص شد بیشترین علت سوانح و حوادث در مدارس کرمانشاه سقوط و هل دادن است. 

به گزارش ایرنا «ابراهیم شکیبا» افزود: دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس بهداشت با همکاری اداره پیشگیری از حوادث، سوانح و ارتقای ایمنی و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در ایران پروژه‌ «تحلیل وضعیت مصدومیت غیر عمد در کودکان» را در دستور کار خود قرار داد و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همراه با ۶ دانشگاه دیگر پایلوت کشوری این طرح در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ شد.

نتایج این تحقیق نشان داد بیشترین علت سوانح و حوادث در مدارس کرمانشاه سقوط و هل دادن است. وی هدف اصلی انجام این پروژه را آموزش تغییر رفتار دانست و گفت: آموزش گروه‌های هدف دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدرسه می‌تواند سهم بسزایی در کاهش سوانح و حوادث خصوصا موارد غیرعمد داشته باشد.
شکیبا اظهار کرد: در راستای اجرای این پروژه در هماهنگی با آموزش و پرورش کل، مدارس ابتدایی منطقه جعفرآباد منتخب و مداخلات لازم و مراحل اجرایی پروژه در این مدارس طی ۱۱ جلسه هماهنگی درون و برون‌بخشی انجام شد.

وی افزود: ماحصل این مداخلات ایجاد حساسیت لازم در کادر مدرسه، والدین و دانش‌آموزان درخصوص رعایت نظم و ترتیب هنگام خروج از کلاس و مدرسه، اصلاح رفتار خشونت‌آمیز، افزایش آگاهی دانش‌آموزان از عواقب خطرناک هل دادن، افزایش آگاهی کارکنان و والدین در خصوص اهمیت و عواقب سوانح و حوادث است.

شکیبا با بیان این‌که مصدومیت‌های غیرعمد کودکان و نوجوانان یکی از دلایل اصلی آسیب‌دیدگی، بستری بیمارستانی، معلولیت و مرگ آنان در جهان و نیز دومین علت مرگ‌و‌میر در کودکان و نوجوانان است، عنوان کرد: بسیاری از حوادث، وقتی رخ دادند قابل برگشت نیستند و منجر به خطر جانی یا معلولیت غیرقابل درمان می‌شوند، لذا پیشگیری از حادثه بسیار کارآمد‌تر و ضروری‌تر از درمان عوارض آن است. 
به گفته وی، در جهان پس از حوادث ترافیکی، غرق‌شدن و سوختگی، سقوط و افتادن چهارمین علت مرگ کودکان و نوجوانان است که بیشترین گروه‌های جمعیتی در معرض خطر را به ترتیب افراد بالاتر از ۶۵ سال، نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۱۹ سال و کودکان زیر ۱۵ سال تشکیل می‌دهند.

شکیبا اظهار کرد: در کنار عوامل محیطی و ساختاری، رفتارهای مخاطره‌آمیز انسان‌ها نقش بسیار مهمی در وقوع سوانح و حوادث دارد، لذا تلاش در راستای پیشگیری از مصدومیت‌های غیرعمد در کودکان باید بر تغییر رفتار انسان‌ها متمرکز شود.  وی گفت: امید است بتوان با اجرای مداخلات لازم در سایر مدارس نیز شاهد کاهش بروز سوانح و حوادث و در نتیجه کاهش آسیب در دانش‌آموزان باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید