• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 66109
+
-

درگذشت پدر پسورد کامپیوترها

درگذشت پدر پسورد کامپیوترها


استفاده از پسورد یا کلمه عبور برای استفاده از کامپیوترها آن قدر عادی شده است که شاید کسی نداند زمانی در کامپیوترها پسوردی وجود نداشته است. شاید خیلی از ما نام فرناندو کورباتو که او را پدر پسوردهای کامپیوتر می‌دانند نشنیده باشیم. به گزارش نیویورک تایمز، این استاد علوم کامپیوتر دانشگاه MIT به تازگی در ۹۳ سالگی درگذشت و علوم کامپیوتر یکی از افراد تأثیرگذار خود را از دست داد. در دهه ۱۹۶۰ او و همکارانش فقط یک کامپیوتر با ابعاد بزرگ داشتند. هر کسی برای خودش فایل‌هایی روی این کامپیوتر ذخیره کرده بود و همه هم می‌توانستند به فایل‌های هم سرک بکشند.
اما این موضوع کم‌کم ناخوشایند می‌شد. کورباتو به همین‌خاطر نخستین سیستم ورود با نام‌کاربری و کلمه عبور را راه‌اندازی کرد. البته این، بخشی از تحقیقات کورباتو بود که به اسم «سیستم اشتراک زمانی سازگار» پیگیری می‌کرد. این ابداع به چندین نفر اجازه می‌داد تا از یک کامپیوتر به‌طور همزمان استفاده کنند. سیستم اشتراک زمانی سازگار او علاوه بر اینکه استفاده همزمان از منابع کامپیوتری را ممکن می‌ساخت، زمان پاسخ‌دهی کامپیوترها را هم از چند ساعت به چند ثانیه کاهش داد و آنها را کاربردی‌تر کرد.
جالب است بدانید که این اواخر و در دوره اینترنت که هر کسی مجبور است چندین پسورد داشته باشد کورباتو شخصا از شیوه درست و حسابی برای محافظت از پسوردهای خود استفاده نمی‌کرد. او همه پسوردهای خود را که حدود ۱۵۰ عدد بودند، روی 3 ورق کاغذ به‌صورت تایپ‌شده نگهداری می‌‌کرد!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :