• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 66024
+
-

پایان کابوس ناباروری

نرخ ناباروری در استان در سال گذشته حدود 23 درصد بوده و مراکز درمان ناباروری موفق به درمان 194 زوج نابارور شده اند

درمان
پایان کابوس ناباروری

   ناباروری در دهه‌های اخیر به یکی از مشکلات زوج‌ها تبدیل شده است؛ پزشکان علل مختلفی از جمله عادات غذایی نامناسب، مسائل وراثتی، بالا رفتن سن، عوامل شیمیایی، آلودگی هوا، امواج تلفن همراه و... را برای این مسئله مطرح می‌کنند.

به گزارش فارس، شنیدن صدای خنده نوزاد و شیرین‌زبانی کودکان از بزرگ‌ترین لذت‌های دنیا برای والدین است؛ حسی که تنها پدر و مادر توانایی درک آن را دارند اما برخی از والدین در حسرت این لحظات به‌سر می‌برند. یکی از اهداف ازدواج فرزندآوری است. نداشتن فرزند می‌تواند از لحاظ روحی و روانی آثار منفی بر زندگی زوجین داشته باشد. در برخی از مناطق کشور به‌علت فرهنگ سنتی، ناباروری در زنان تبعات منفی از جمله طلاق، چند همسری، سرزنش اطرافیان و... را به‌دنبال دارد.

در دهه‌های اخیر ایجاد مراکز درمان ناباروری بارقه‌ امید را در دل بسیاری از زوج‌های نابارور که سال‌ها در حسرت فرزنددار شدن بوده‌اند، ایجاد کرده است، اما متأسفانه هزینه‌های بالای درمان ناباروری و مراکزی که بدون مجوز رسمی از وزارت بهداشت اقدام به این کار می‌کنند، زوج‌ها را از ادامه روند درمان منصرف می‌کند. «زهرا کیانی» یکی از بانوان هم‌استانی است که 17 سال در انتظار فرزنددار شدن بوده‌ است. در مرکز درمان ناباروری حضرت زهرا(س) شهرکرد با او هم صحبت می‌شویم؟ می‌گوید که تقریبا 10 سالی است برای درمان ناباروری به پزشکان زیادی مراجعه کرده‌ اما تاکنون نتیجه نگرفته است.


 هزینه‌های بالای درمان نازایی

وی ادامه می‌دهد: هزینه‌های درمان نازایی بسیار بالاست و خیلی از زوجین از میانه راه از ادامه درمان منصرف می‌شوند، اما در سال‌های اخیر روش‌های متعددی برای درمان نازایی از سوی پزشکان کشف شده است. این بانوی هم‌استانی می‌افزاید: پیگیری درمان در استان‌های دیگر بسیار سخت است و ترجیح می‌دهم روند درمان را در استان خودمان پیگیری کنم.


 درمان 194 زوج نابارور

اواخر خردادماه بود که تعدادی از معاونان وزیر بهداشت از مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری بازدید کردند. «مهدی شادنوش»، رئیس اداره بیماران خاص وزارت بهداشت در این سفر در حاشیه بازدید از مرکز درمان ناباروری حضرت زهرا(س) شهرکرد با بیان این‌که نرخ ناباروری در چهارمحال و بختیاری بالاتر از میانگین کشوری است، گفته بود: نرخ ناباروری در این استان در سال 1397 حدود 23 درصد بوده که خوشبختانه مراکز درمان ناباروری موفق به درمان 194 زوج نابارور شده اند.


عملیاتی کردن برنامه اهدای تخمک 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در زمینه بالا بودن نرخ ناباروری در چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین کشوری، می‌گوید: تخمدان بانوانی که به سن بارداری می‌رسند اگر کمتر از حد معمول باشد باعث ایجاد ناباروری می‌شود که عوامل جغرافیایی و ژنتیکی در پدید آمدن این عارضه مؤثر است. «محسن درخشان» با بیان این‌که این استان جزو استان‌های موفق در درمان ناباروری است، می‌افزاید: تعداد زوجینی که در سال‌های اخیر مورد درمان ناباروری قرار گرفته‌اند بالا است و تمامی خدماتی که در مراکز ناباروری سطح کشور به زوج‌ها ارائه می‌شود در این استان نیز قابل انجام است. وی در ادامه با بیان این‌که برای درمان زوج‌های نابارور به‌دنبال عملیاتی کردن برنامه اهدای تخمک هستیم، خاطرنشان می‌کند: برای این مسئله در سطح کشور محدودیت‌هایی وجود دارد که باید الزامات شرعی و قانونی آن رعایت شود.


نقش تغذیه در ناباروری

«تینا جعفری»، کارشناس تغذیه درخصوص نقش تغذیه در ناباروری، می‌گوید: یکی از دلایل ایجاد ناباروری در زوجین مصرف مواد مضر و نخوردن مواد مفید است. وی با بیان این‌که مواد افزودنی مانند رنگ‌های خوراکی و نگهدارنده‌ها اگر بیشتر از حدمجاز باشد موجب ایجاد ناباروری می‌شود، می‌افزاید: موادی که در تنقلاتی مانند پفک، کرانچی، اسنک و مواد فراوری شده مانند سوسیس، کالباس و کنسرو وجود دارد، باعث ایجاد التهاب می‌شود. وی خاطرنشان می‌کند: التهاب و استرس اکسیداتیو ناشی از مصرف بیش از اندازه این مواد مضر است که تأثیر شدیدی بر تنبلی تخمدان در بانوان دارد. جعفری با بیان این‌که چهارمحال و بختیاری رتبه اول در عدم مصرف میوه و سبزی را دارد، می‌گوید: پس از تغذیه، مسائلی مانند بی‌تحرکی، مصرف کالری زیاد و آناتومی بدن نیز در ایجاد ناباروری تأثیرگذار است.


   اجرای طرح« برکت خانواده»

هزینه‌های بالای درمان ناباروری، بسیاری از زوجین را که تمکن مالی کمی دارند با مشکل مواجه کرده است. پس از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت کشور توسط رهبر معظم انقلاب در سال 1393 مبنی بر تحکیم بنیان خانواده و پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به منظور ایفای نقش مؤثر در اجرای این سیاست‌ها، اقدام به طراحی و اجرای «طرح برکت خانواده» در مناطق محروم و روستایی سراسر کشور کرده است.
بر این اساس، طرح برکت خانواده از سال 1394 توسط شرکت خدمات بیمه‌ برکت  با هدف شناسایی و درمان زوج‌های نابارور روستایی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌ یافته به اجرا درآمده است.
با اجرای طرح برکت خانواده در سال 94 تا به امروز 9619 زوج نابارور در مناطق روستایی کشور شناسایی، پرونده‌ 5998 زوج بررسی و 4552 زوج برای طی مراحل تشخیص و درمان به مراکز درمانی معرفی شده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید