• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65966
+
-

ایران و ترکمنستان رودخانه مرزی اترک را ترمیم می‌کنند

فرمانده هنگ مرزی و مرزبان درجه یک جمهوری اسلامی در منطقه اترک بیان کرد: کناره‌های تخریب شده رودخانه مرزی اترک به علت وقوع سیل در ابتدای امسال با همکاری مشترک امور آب 2 کشور ایران و ترکمنستان ترمیم می‌شود.

به گزارش ایرنا، سرهنگ «محمدرضا سراوانی» اظهار کرد: در نشستی مقرر شد عملیات بازسازی موقت قسمت‌های تخریب شده از محل تقسیم آب رودخانه اترک بین ایران و ترکمنستان در خاک ایران آغاز شود.

وی افزود: در ملاقات مرزی که کارشناسان امور آب ایران و ترکمنستان حضور داشتند، طرفین نسبت به لایروبی بستر رودخانه اترک در حریم خود متعهد شدند.

سراوانی بیان کرد: هزینه‌های بازسازی موقت کناره‌های آسیب‌دیده رودخانه اترک و لایروبی آن در هر سمت بر عهده همان کشور است.

فرمانده هنگ مرزی و مرزبان درجه یک جمهوری اسلامی در منطقه اترک گفت: در این نشست مقرر شد طرفین در جلسه ماه آینده که در ترکمنستان برگزار می‌شود، نسبت به اصلاح مسیر بستر رودخانه مرزی اترک حد فاصل علامت مرزی ۱۶۱ تا ۱/166 و نیز اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با سیل‌های این رودخانه، تصمیم‌گیری کنند.

اترک از ارتفاعات نزدیک قوچان، کوه‌های سلسله جبال البرز سرچشمه می‌گیرد و با گذر از دشت‌های قوچان، شیروان و بجنورد و ملحق شدن چند شاخه مهم به آن، وارد خاک جمهوری ترکمنستان شده و به دریای خزر می‌ریزد.

این رودخانه پس از عبور از اینچه‌برون به علت شیب کم زمین، در دشت پخش می‌شود که نتیجه آن تشکیل تالاب‌هایی نظیر آلاگل، آلماگل و تنگلی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :